دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳
۰ نفر

سال تازه میلادی مملو از پروژه‌های بزرگی است که هر یک از آنها به دلایلی قادر خواهند بود تا مخاطبان بسیاری را به سمت سالن‌های تاریک بکشانند.

فیلم های 2023

به گزارش همشهری آنلاین، تداوم سرایت ویروس کرونا در سال ۲۰۲۲ و احتیاطی که کمپانی‌ها برای نمایش ندادن آثار مهم‌شان طی ۲ سال اخیر به خرج داده‌اند، سبب شده تا سینمای ۲۰۲۳، سرشار از نام‌های بزرگ و معتبر باشد. آن‌قدر معتبر که در هر گونه، چندین فیلم مهم حضور دارند که امسال را به سالی پرخاطره برای عشاق سینما تبدیل خواهد کرد.

۱. بابیلون

از هر سو که به ششمین ساخته دیمین شزل بنگریم،  بابیلون، یکی از مهم‌ترین فیلم‌های ۲۰۲۳ است. فیلمی که شرح سقوط و صعود چند چهره متنفذ را در هالیوود اواخر دهه ۲۰ به تصور می‌کشد. یعنی درست در زمانی که بزرگ‌ترین صنعت فیلمسازی جهان در حال پوست‌اندازی از کارهای صامت به آثار ناطق بود.

اگرچه نام شزل پس از آن انقلابی که با ویپلش و لالالند در سینمای جهان برپا کرد، خود نقطه برجسته آثار این کارگردان است اما نگاهی به فهرست وسوسه‌انگیز بازیگران این فیلم، سبب می‌شود تا نسبت به گیشه بیش از ۵ میلیون دلاری افتتاحیه محدود فیلم، چندان متعجب نشویم. در این فیلم، برد پیت و مارگو رابی، یک زوج طلایی را خلق کرده‌اند.

فیلم البته یک اکران محدود در اواخر دسامبر داشت اما اکران رسمی و گسترده آن از روز گذشته آغاز شده تا بابیلون، مهم‌ترین فیلمی باشد که تاکنون در سال ۲۰۲۳ به روی پرده رفته است.

۲. ضربه زدن به کابین

ام. نایت. شامالان، کارگردان محبوب و پرکار سه دهه اخیر سینمای وحشت، برای ۲۰۲۳، یک برگ برنده دارد که نخستین فیلم دلهره سال میلادی جدید است.  ضربه زدن به کابین، داستان خانواده‌ای ۳ نفره است که در کلبه‌ای عحیب، توسط ۴ غریبه، به اسارت گرفته می‌شوند.

این فیلم در کنار فضای دلهره‌آوری که دارد، نقبی اساسی به ماجرای آخرالزمان نیز می‌زند تا این فیلم شامالان نیز به‌مانند اکثر کارهای اخیرا این کارگردان، ملهم از فضایی تخیلی باشد؛ رویکردی که سبب شده تا بسیاری از طرفداران این کارگردان، طی سالیان اخیر، به سمت کارگردانانی چون جیمز ون که صرفا تریلرهایی روانشناختی می‌سازند، معطوف شوند. بسیاری از منتقدان به شامالان، اعتقاد دارند که تم تخیلی کارهای این کارگردان، جریان روانشناختی را به سخره گرفته و اجازه یک این‌همانی واقع‌گرا را از آنها می‌گیرد.

ضربه زدن به کابین قرار است از نیمه‌های بهمن‌ماه امسال به روی پرده برود.

۳. کرید ۳

علاقمندان به آدونیس کرید باید حدود ۲ ماه دیگر منتظر بمانند تا سری جدیدی از مبارزات این شخصیت محبوب را با دوست سابق خود ببینند. اتفاقی که این‌بار محدود به رینگ بوکس نمی‌شود و به زندگی آنها نیز ورود می‌کند.

نکته جالب این فرانچایز محبوب، عدم‌حضور سیلوستر استالونه در مقام بازیگر است.  کرید ۳، نهمین پروژه راکی است که بدون حضور استالونه ساخته شده است. البته که استالونه در این درام ورزشی، به‌عنوان یکی از ۹ تهیه‌کننده حضور دارد و مایکل. بی. جردن که در این سال‌ها به محبوبیت خوبی دست یافته، علاوه بر کارگردانی، بازیگر نقش اصلی این فیلم نیز است.

کرید ۲ در سال ۲۰۱۸، با هزینه ۵۰ میلیون دلاری، بیش از ۴ برابر در گیشه فروخت. اکنون نیز انتظارها، در برابر بودجه ۷۵ میلیون دلاری این فیلم، کمتر از میزان موفقیت فیلم در گیشه ۲۰۱۸ نیست.

۴. سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان: افتخار در میان سارقان

نام این فیلم برای دنبال‌کنندگان بازی‌های رایانه‌ای، بسیار آشنا است. این فیلم را جاناتان گلداستاین و جان فرانسیس‌دالی به صورت مشترک بر عهده داشته‌اند. فیلم البته تیم بازیگری قدرتمندی ندارد و بیشترین دلیل شهرت آن نیز به دلیل وام گرفتن داستان از بازی رایانه‌ای محبوب با همین عنوان است.

البته قطعا ذهن سینمادوستان با شنیدن عنوان سیاه‌چاله‌ها و اژدهایان، به سمت سه‌گانه‌ای می‌رود که از سال ۲۰۱۲ منتشر شد اما این فیلم، هیچ ارتباطی با آن سه‌گانه ندارد و قرار است طبق گفته سازندگان، نخستین قسمت از مجموعه‌ای چندقسمتی باشد.

این فیلم ماجراجویانه که داستان سارقی به همراه دوستانش است که نمی‌خواهند با برخی افراد روبرو شوند، ۲ ماه دیگر به روی پرده می‌رود.

۵. شزم: خشم خدایان

آخرین روزهای اسفندماه، اگرچه برای ما ایرانی‌ها، روزهای پرمشغله‌ای است اما قرار است در این زمان، یک بمب چندریشتری در هالیوود منفجر شود. در ۲۶ اسفند قرار است دنباله فیلم محبوب شزم تحت عنوان شزم: خشم خدایان به‌صورت گسترده به روی پرده برود.

سندبرگ در این فیلم، به مبارزه وسیعی میان بیلی بتسون و دوستان نوجوانش با دختران اطلس می‌پردازد. فیلم قطعا به شکلی گسترده دیده خواهد شد چرا که چندین غول هالیوودی دست به دست هم داده‌اند تا این فیلم ابرقهرمانی، حسابی دیده شود. از دی‌سی که سنگ‌بنای اصلی پروژه متعلق به اوست تا شراکت نیولاین، دی‌سی و سفرن در زمینه تولید و برادران وارنر که پخش‌کننده خواهد بود.

انفجار شزم، منتظر جرقه افتتاحیه است.

۶. جیغ ۶

سال جدید شمسی برای دوستداران سینمای وحشت، معنای دیگری دارد چرا که آنها در یازدهمین روز سال جدید، منتظر اخباری از افتتاحیه ششمین قسمت برند محبوب جیغ هستند. علی‌الخصوص آن‌که اطلاعات چندانی راجع این پروژه منتشر نشده تا کنجکاوی‌های بسیاری راجع آن شکل بگیرد.

در این قسمت، سامانتا و تارا به همراه چاد و مندی، وودزبورو را ترک می‌کنند و سر از نیویورک درمی‌آورند غافل از آن‌که شبح گوست‌فیس در نیویورک نیز آنها را رها نمی‌کند.

اسلشر ۳۵ میلیون دلاری، پارامونت را به صرافت پخش انداخته چون بر روی کاغذ، فیلم قرار است چندبرابر این مبلغ فروش کند.

۷. نگهبانان کهکشان ۳

در سالی که سرشار از پروژه‌های ابرقهرمانی است، باید یک جای ویژه برای نگهبانان کهکشان ۳ باز کنیم. داستانی که حساسیت آن بیش از ۲ قسمت قبلی مجموعه است و قرار است طی آن، پیتر کویل، با جمع کردن اعضای تیم خود، ضمن دفاع از کیهان، از نابودی نگهبانان کهکشان جلوگیری کند.

مارول خیلی روی این پروژه ابرقهرمانی خود حساب کرده و کارگردانی آن را به جیمز گان محبوب سپرده است. فیلمی که قرار است ۶ سال پس از فصل دوم خود به روی پرده برود و با توجه به گستردگی مضمون، از ماه‌ها پیش، کنجکاوی‌های بسیاری را برانگیخته است.

تیم بازیگران این پروژه نیز وزن بالایی دارد. از کریس پرت که نقش اصلی را بازی می‌کند تا زوئی سالدانیا، وین دیزل، دیو باتیستا و بردلی کوپر. البته سیلوستر استالونه هم هست.

۸. شرک ۵

ناگفته پیداست هر بار که فصلی از شرک آماده اکران باشد، این پروژه، یکی از مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین آثار سال هالیوود و سینمای جهان خواهد شد.

شدت کنجکاوی درباره این پروژه از آن جهت بالا است که گفته می‌شود، پنجمین قسمت شرک، هیچ ارتباطی با ۴ قسمت قبلی خود نداشته و قرار است به‌عنوان پروژه‌ای مستقل مطرح باشد. علاوه بر اینکه صاحبان فیلم به عمد، اطلاعاتی از آن منتشر نکرده‌اند بلکه برخی اظهارنظرها مانند آنچه نویسنده فیلم به زبان آورده و اعلام کرده که در این فصل قرار است یک بازآفرینی بسیاربزرگ صورت بگیرد، انتظارها برای تماشای فصل جدیدی از داستان‌های این شخصیت محبوب را به اوج خود رسانده است.

با این حال باید تا ۴ ماه دیگر صبر کرد تا متوجه شد غافلگیری بزرگ شرک در فصل پنجم خود تا چه اندازه گسترده خواهد بود.

۹. فلش: عواقب بازگشت به گذشته

یکی از مهم‌ترین فیلم‌های ۲۰۲۳ قرار است اوایل تیرماه به روی پرده برود. پروژه‌ای که در کنار تمامی نشانه‌های ابرقهرمانی خود، احتمالا احساسات را نیز درگیر خواهد کرد چرا که فلش قرار است در این فصل، به گذشته سفر کند و با پذیرش تبعات بسیار زیاد این اقدام، از مرگ مادرش جلوگیری به عمل آورد.

تقلای ازرا میلر در کنار ۲ بتمی که بن‌افلک و مایکل کیتون، نقش‌های آن را بازی می‌کنند سبب شده تا اشتیاق برای تماشای چهاردهمین فیلم دنیای توسعه‌یافته دی‌سی، چندبرابر شود.

فیلمی که با تاخیر چندباره به روی پرده می‌رود و ارزیابی‌ها از فتح گیشه‌های جهانی با این فیلم سخن می‌گویند.

۱۰. روی علف‌های خشک

نوری بیلگه‌جیلان ۵ سال پس از افتخارآفرینی درخت گلابی وحشی، حالا با روی علف‌های خشک بازگشته تا دامنه توجهات را به سمت سینمای ترکیه جلب کند.

این فیلم، داستان معلم جوانی است که مجبور می‌شود در روستایی دورافتاده تدریس کند. فیلمی که گفته می‌شود جغرافیا و جبر زندگی، به‌عنوان اهرم‌هایی در جهت امید و ناامیدی به کار گرفته شده‌اند تا از همین فرمول متوجه شویم که با اثری متفاوت در کارنامه بیلگه‌جیلان مواجه هستیم.

در سالی مملو از پروژه‌های ابرقهرمانی، فرانچایزها و اسپین‌آف‌های متنوع، حضور درامی به کارگردانی نوری بیلگه‌جیلان، قطعا مخاطبان خاصی را روانه سینماها خواهد کرد

کد خبر 733618
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha