همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: با اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، سالانه در مصرف انرژی هر مترمربع از فضاهای ساختمانی ۲۰۰ کیلووات ساعت صرفه‌جویی حاصل می‌شود.

وی این میزان صرفه‌جویی را در طول ۱۰ سال معادل دو برابر تولید کنونی پارس‌جنوبی برآورد کرد.

عباس کاظمی در گفت‌و‌گو با شانا، با تاکید بر لزوم ارائه آمار از یک مرجع معتبر و اطلاع‌رسانی شفاف و صحیح به مردم در عرصه انرژی، تصریح کرد: هم اکنون برای کاهش مصرف سوخت در بخش ساختمان و مسکن، اجرایی کردن مبحث ١٩ مقررات ملی ساختمان با همکاری وزارت مسکن و نظام مهندسی در دستور کار قرار دارد و با اجرایی شدن این مبحث، تا بیش از ٥٠ درصد مصرف انرژی در ساختمان‌ها کاهش خواهد یافت.

کاظمی افزود: در صورت اجرای مبحث مقررات ملی ساختمان، مصرف انرژی در هر مترمربع از ساختمان‌ها در ایران به ۱۶۰ کیلو وات ساعت خواهد رسید، یعنی سالانه در هر متر مربع ۲۰۰ کیلووات ساعت صرفه‌جویی می‌شود.

وی با بیان این که در ایران شناسنامه انرژی وجود ندارد، گفت: مصرف‌کنندگان هنگام خرید کالا باید در باره کالایی که مصرف انرژی غیراستاندارد دارد، آگاهی یابند.

کاظمی افزود: پاشنه آشیل هدررفت انرژی کشور در فصل زمستان در بخش ساختمان است، افزون بر این، بخش حمل و نقل هم مصرف مسرفانه‌ای دارد.

وی با اشاره به این که وظیفه شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، کارآمد کردن انرژی است، ادامه داد: در طرح تحول اقتصادی دولت هدفمند کردن یارانه‌ها از انرژی آغاز می‌شود؛ از این رو مردم باید آگاه شوند که نتیجه هدفمند شدن یارانه‌ها توسعه کشور است که منافع آن سرانجام به خود مردم باز می‌گردد.

کاظمی با اشاره به افت فشار بیشتر مخازن نفتی بزرگ کشور و با بیان این که این مخازن در نیمه دوم عمر خود  قرار دارند، اظهار داشت: کارآمد کردن انرژی ضروری است و مردم باید برای پرداخت یک قیمت مناسب برای سوخت مصرفی خود آماده شوند.

وی با بیان این که مصرف کننده ایرانی در انتخاب کالا اختیارهای متنوعی ندارد، توضیح داد: برای مثال در بخش خودرو، مصرف کننده مجبور است بدون توجه به مقدار مصرف سوخت خودرو، کالایی را که مصرف انرژی استاندارد ندارد، خریداری کند؛ با توجه به این که هنوز بعضی خودروهای پر مصرف در کشور تولید می شوند، راندمان خودروهای ایرانی ۳.۲ است.

قابلیت صرفه‌جویی ۱۲ میلیون لیتری سوخت در بخش حمل و نقل

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با تأکید بر این که تغییر الگوهای حمل و نقل در کاهش مصرف انرژی مؤثر خواهد بود، یادآوری کرد: در بخشی از حمل و نقل که سوخت از مبادی تولید با تانکرهای حامل تا مبادی مصرف منتقل می‌شوند، قابلیت صرفه‌جویی ۱۲میلیون لیتر سوخت وجود دارد.

وی درباره نتایج پیگیری‌های این شرکت در بحث بهینه‌سازی مصرف سوخت و طرح به کارگیری خودروهای سبک دیزلی گفت: دولت برای حمایت از این طرح، واردات خودروهای سواری دیزلی را آزاد کرد و همزمان خودروسازان داخلی با همکاری وزارت نفت در حال انجام اقدام‌هایی برای تولید این خودروها در داخل هستند که به زودی تحقق خواهد یافت.

کد خبر 73340

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز