طالبان تلاش دارد تا با تغییر چهره خیابان‌های کابل نشان دهد توانایی مدیریت امور شهری را دارد.

کابل

به گزارش همشهری آنلاین، با گذشت بیش از یک سال از سلطه طالبان در کابل، اکنون مقامات این گروه در پایتخت افغانستان اقداماتی را برای تغییر چهره این شهر در پیش گرفته‌اند. روزنامه واشنگتن پست در گزارشی از وضعیت کابل می‌نویسد که مقامات طالبان برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را برای تغییر چهره پایتخت افغانستان آغاز کرده‌اند.

کابل یک کلانشهر شلوغ با ۵میلیون نفر جمعیت است که هنوز زخم‌ها و آثار سال‌ها جنگ، درگیری‌های داخلی و تهاجم خارجی بر در و دیوار آن نمایان است. براساس گزارش واشنگتن پست، نیروهای طالبان در شهرداری کابل، ۱۸۰پروژه را ازجمله کاشت درخت، برپایی بناهای یادبود و ساخت جاده‌های اصلی در دست اجرا دارند که هزینه آنها حدود ۹۰میلیون دلار پیش‌بینی شده است. درحالی‌که در چند دهه گذشته بسیاری از ساختمان‌های دولتی و حتی عمارت‌های شخصی‌ساز در کابل با موانع بتونی از جاده‌ها و خیابان‌ها جدا شده بود، اکنون بسیاری از این موانع در حال برچیده شدن هستند. بولدوزرها خیابان‌هایی را که به برخی اماکن دولتی می‌رسید و در دو دهه گذشته به روی عموم بسته شده بودند، باز می‌کنند. برخی از خانه‌های مجلل نیز که سال‌ها در پشت موانع بلند سیمانی پنهان بودند، اکنون در خیابان‌ها و گذرگاه‌ها قابل رویت هستند.

دلیل اصلی که ساختمان‌های مجلل و دولتی کابل را از دسترس عموم جدا می‌کرد، ترس از حملات تروریستی بود که در زمان حضور آمریکایی‌ها از سوی نیروهای طالبان انجام می‌شد. اکنون که طالبان خودشان قدرت را قبضه کرده‌اند، به‌نظر می‌رسد که تهدیدات تروریستی دیگر به مانند گذشته ساختمان‌های دولتی افغانستان را تهدید نمی‌کند. هرچند در یک سال و نیم گذشته افغانستان با برخی حملات از سوی گروه تروریستی داعش نیز مواجه بوده است، اما حجم این حملات به مانند ۲دهه گذشته چندان چشمگیر و پی در پی نبوده است. تغییر چهره کابل در محله دشت برچی که دارای بیشترین جمعیت شیعه است، به تخریب برخی خانه‌ها برای ساختن یک جاده ارتباطی به یک بزرگراه اصلی منجر شده است. «نعمت‌الله بارکزی»، سخنگوی گروه بازسازی کابل می‌گوید: «تمام پروژه‌های عمرانی بین‌المللی پس از به‌دست گرفتن قدرت توسط طالبان در سال گذشته متوقف شد، اما ما منتظر کمک‌های بین‌المللی نیستیم. افغانستان ۴۰میلیونی با مشکلات اقتصادی مواجه است، اما ما می‌خواهیم خودمان مشکلات را حل و شهر را زیبا کنیم. ما نمی‌خواهیم مردم فکر کنند که کابل اکنون ویران شده است و ما به فرهنگ اهمیت نمی‌دهیم.»

طالبان اعلام کرده که در مقابل تخریب خانه‌ها، به مالکان آنها پول پرداخت خواهد کرد. عملیات عمرانی طالبان در پایتخت افغانستان در حالی انجام می‌شود که در طول ۲۰سال گذشته، ساخت‌وساز در این شهر رونق یافته و آپارتمان‌سازی‌ و تاسیس سوپرمارکت‌ها و مراکز خرید جدید چهره کابل را تا اندازه زیادی تغییر داده بود. اما طرح‌های عمرانی کابل در دوره گذشته، منتقدان زیادی هم داشت و بسیاری انجام این طرح‌ها را با فسادها و رشوه‌های کلان همراه می‌دانستند. همچنین ساخت خانه‌هایی به شکل کاخ در دوره قبل در کابل از سوی مقامات رونق یافت و یکی از تغییراتی که طالبان به دنبال آن است، استفاده از همین خانه-کاخ‌ها به‌عنوان مراکز اداری و یا محل سکونت مقامات فعلی است. طالبان همچنین با نصب تندیس مخالف هستند و به جای آن درنظر دارند طرح‌های انتزاعی را در خیابان‌های کابل نصب کنند.

کد خبر 733264
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha