گروه بین‌الملل: کمتر از 24 ساعت پس از آنکه رژیم اشغالگر قدس به‌صورت یکجانبه اعلام آتش بس کرد، دولت‌های حامی این رژیم در شرم‌الشیخ مصر و به دعوت حسنی مبارک گرد هم آمدند.

حماس به‌عنوان دولت منتخب ملت فلسطین از سوی مبارک به این نشست دعوت نشده بود. عصر دیروز اجلاس بین‌المللی سران کشورهای عربی و اروپایی با هدف حمایت از آتش بس یکجانبه اشغالگران قدس در غزه، برگزار شد.

سران کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و ترکیه ازجمله شرکت‌کنندگان اجلاس شرم‌الشیخ بودند. این مذاکرات به میزبانی حسنی مبارک رئیس‌جمهوری مصر و با ریاست مشترک مبارک و نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهوری فرانسه برگزار شد. بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در اجلاس شرم‌الشیخ شرکت کرد.

حسنی مبارک در مراسم آغاز به کار نشست شرم‌الشیخ ،عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر از غزه، لغو فوری و کامل محاصره‌ غزه و بازگشایی گذرگاه‌ها را خواستار شد. درخواست مبارک برای بازگشایی گذرگاه‌ها درحالی است که وی در طول جنگ، حاضر به کمک رسانی به غزه از مرز رفح نشده بود.

حسنی مبارک در ادامه سخنانش تلاش برای ایجاد تضمین‌های لازم برای پایبندی طرف‌های درگیر به آتش‌بس و تداوم آن را خواستار شد.

مبارک همچنین از شرکت‌کنندگان در این نشست خواست تا به بررسی آخرین تحولات غزه پرداخته و درخصوص طرح پیشنهادی مصر به‌عنوان مهم‌ترین محور این نشست، بحث و تبادل‌نظر کنند. حماس پیش‌تر این طرح را رد کرده است.

مبارک در ادامه گفت: از روز شنبه نشانه‌های گشایش در حل و فصل بحران غزه آشکار شده است و ما همچنان مسائل مهمی را پیش رو داریم که نیازمند افزایش تلاش‌هاست.

وی افزود: مسئولیت‌هایی همچون تلاش برای ایجاد تضمینی برای تثبیت آتش‌بس و اجرای آن، عقب‌نشینی اسرائیل از غزه، بازگرداندن آتش‌بس دائمی، بازگشایی گذرگاه‌ها و لغو محاصره‌ غزه همچنان پیش روی ماست. رئیس‌جمهوری مصر تاکید کرد: پس از آن ما باید برای پایان دادن به شکاف داخلی فلسطین و حل و فصل اختلافات موجود بین گروه‌های فلسطینی تلاش کنیم.

نیکولا سارکوزی نیز ضمن درخواست از رژیم صهیونیستی برای خروج هرچه سریع‌تر از غزه تاکید کرد: نیازی به ماندن در غزه نیست و این امر در تضمین امنیت اسرائیل نقشی نخواهد داشت، اما قدرت محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را تضعیف خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه با اعلام حمایت از عباس که در این نشست حضور داشت، گفت: ما کاملا از رئیس تشکیلات خودگردان حمایت می‌کنیم؛ چراکه وی حامی صلح است. برای اسرائیل آینده‌ای وجود نخواهد داشت؛ مگر اینکه کشور دمکراتیک فلسطین که حامی صلح است، تشکیل شود.

وی افزود: اگر اسرائیل در غزه بماند صلحی برقرار نخواهد شد. اعلام آتش‌بس یکجانبه از سوی اسرائیل گام مثبتی است که باید عقب‌نشینی از غزه را درپی داشته باشد.

سارکوزی بار دیگر ضمن اعلام حمایت از طرح مصر برای آتش بس در غزه یادآور شد: ابتدا باید درخصوص آتش‌بس توافق شود، سپس گذرگاه‌های غزه بازگشایی شود.

وقت‌کشی به سود اشغالگران

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی مذاکرات شرم‌الشیخ را اتلاف وقت خواند و آن را اعطای فرصتی به رژیم صهیونیستی دانست تا تلاش کند به این ترتیب واقعیت‌های موجود را به نفع خود تغییر دهد. رمضان عبد‌الله شلح تاکید کرد: وقتی که این مذاکرات گرفت به اسرائیل فرصت داد تا تلاش کند واقعیت موجود را به نفع خود تغییر دهد.

وی تصریح کرد: مقاومت وساطت هیچ کشور عربی را در این میان نخواهد پذیرفت و تنها چیزی که از کشورهای عربی انتظار دارد، این است که خواستار توقف بی‌قید و شرط و فوری حملات اسرائیل به نوار غزه شوند.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی با انتقاد از سیاست‌های محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان، وی را عامل اصلی شکاف در میان نیروهای فلسطینی خواند و گفت در حالی که خون مردم نوار غزه در تجاوزات رژیم صهیونیستی مباح شد، تشکیلات خودگردان در کرانه باختری حتی به مردم اجازه تظاهرات ضد‌صهیونیستی را هم نمی‌دهد.

کد خبر 73308

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز