یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

گروه اجتماعی- مینا شهنی: کسی زیر خط فقر یک دلاری باقی نمی‌ماند. به گفته عبدالرضا مصری، وزیر رفاه تا 2 ماه دیگر تمامی کسانی که زیر خط فقر یک دلاری هستند، مشکل‌شان حل خواهد شد؛

هر چند که با تکیه بر سخنان مصری تعداد این افراد در حال حاضر نیز چندان زیاد نیست، پس حل مشکل آنان نیز نمی‌تواند کار شاقی باشد.وزیر رفاه در نشست خبری 2روز پیش خود در محل وزارتخانه متبوعش، تعداد این افراد را تنها 49 هزار نفر اعلام کرده‌است.

به گفته مصری، در سال 86 خط فقر شهری براساس درآمد یک دلار در روز، 6/1 درصد جمعیت (یعنی حدود 753 هزار نفر) زیرخط فقر شدید بودند که این میزان در سال 87 به 1/0درصد یعنی 49 هزار نفرکاهش پیدا کرده است.

در این مدت برابر قانون یک میلیون نفر تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار گرفتند. خط فقر روستایی در سال 84 از حدود 7/1 درصد در سال 86 به 6/0 درصد کاهش یافت. مطالعات سال 87 هنوز به پایان نرسیده اما تصور ما بر این است که جمعیت زیر خط فقر یک‌دلاری نداشته باشیم.

تورم دو رقمی و پاک‌کن فقر

هنگامی که بانک مرکزی در نشریه آماری‌اش در تابستان گذشته تعداد افراد فقیر را 14 میلیون نفر برآورد کرد، نگاه همه به سوی دولت خیره شد؛ هر چند آمار ارائه شده در این نشریه مربوط به سال پیش بود اما باز هم انتظار می‌رفت تا وزارت رفاه نسبت به انتشار این اعداد عکس‌العمل نشان دهد.

در کنار این آمار منتشر شده، بانک مرکزی کشور همواره نرخ تورم را اعلام می‌کند که با نگاهی به این اعداد حتی اگر بپذیریم که بانک مرکزی از تورم سخن می‌گوید و وزیر رفاه بر یک دلار اصرار می‌ورزد، باز هم نمی‌توانیم به شکل منطقی بپذیریم که فقر از کشور حذف خواهد شد.

خط فقر را بدون هیاهو کاهش دادیم

مصری چندی پیش نیز با انتقاد از هیاهوی خط فقر گفته بود: افرادی که 4 سال خط فقر را اعلام کردند حتی یک ریال هم آن را کاهش ندادند؛ در حالی که دولت نهم بدون ادعا خط فقر را کاهش داده است.

او با اشاره به افزایش حقوق بازنشستگان، مستمری‌بگیران و مددجویان طی 3سال اخیر ادعا کرده بود: در طول 3سال گذشته متوسط دریافتی بازنشستگان 50 در صد و حقوق مددجویان و دهک‌های پایین درآمدی که تحت پوشش نهادهای حمایتی بودند 400 درصد افزایش یافته که این موضوع نقش مؤثری در کاهش فقر داشته است.

او که همواره خط فقر را عاملی اضافی می‌داند و با اصرار بر اعتقادش از اعلام و تعیین آن توسط وزارت رفاه خودداری کرده‌است، فقط به اعلام اینکه تمامی کسانی که در شرایط فقر شدید به‌سر می‌برند به وسیله دولت از این تنگنا بیرون خواهند جست، بسنده کرد.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی که با تمامی اعداد اعلام شده به‌عنوان خط فقر از سوی کارشناسان مخالف است در یکی از واکنش‌هایش نسبت به عددهای منتشر شده گفته بود:ما منتظریم آنها که چنین اظهارنظرهایی درباره خط فقر  می‌کنند بگویند مبنای این اظهارنظرهایشان چیست و اعلام این آمار و ارقام به چه درد زندگی مردم می‌خورد.

عبدالرضا مصری همواره کوشیده است تا با بی‌اهمیت خواندن خط فقر  از اعلام آن شانه خالی کند. او فقط یک بار گفته بود که خط فقر را به مسئولان اعلام می‌کندو معتقد است خط فقر که خبرنگاران از میان هزاران مسئله، می‌روند سراغ آن، موضوعی است که از 70 میلیون نفر جمعیت کشور شاید مشکل 10نفر هم نباشد.

اما به‌نظر می‌رسد نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بر اعلام خط فقر به‌عنوان شناسه‌ای برای تعیین فقرا پافشاری می‌‌کنند. در آخرین واکنش، نمایندگان خواستار حضور وزیر رفاه در مجلس و پاسخگویی او نسبت به پرسش‌های نمایندگان در این خصوص بودند.

اما پس از برگزاری این جلسه، ثروتی گفت: در این جلسه 3 نفر از اعضای کمیسیون سؤالاتی از وزیر رفاه داشتند که با توضیحات وزیر قانع شدند.

علی عمادی، مدیرکل دفتر فقرزدایی وزارت رفاه، در آخرین واکنش درباره میزان خط فقر نیز گفت: خط فقر شدید همان خط فقر گرسنگی است که افراد، توانایی تامین هزینه سیر کردن خود را ندارند که یک درصد افراد جامعه زیر خط فقر شدید قرار دارند و تعداد آنها 700 هزار نفر و تعداد افراد زیر خط فقر مطلق هم 8/7 میلیون نفر‌است.

کد خبر 73288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز