دی ماه سال ۱۳۶۱ بود که امام خمینی(ره) فرمان انحلال هیئت‌های گزینش را صادر کردند. امام طی سخنانی نسبت به نحوه تجسس در احوال شخصی افراد برای انتخاب و گزینش در نهادهای دولتی انتقاد شدیدی داشتند.

شوریابی

همشهری آنلاین- بهاره خسروی: ایشان معتقد بودند که نباید برای گزینش از احوال شخصی افراد سؤال پرسید و بسیاری از سؤال‌های فقهی که از افراد عادی می‌شود، مجتهدین هم از آن اطلاعی ندارند. امام در همان روز دستور شکل‌گیری نیروهای گزینشی متعهد و متخصص را هم صادر کردند. هفته گذشته به مناسبت روز گزینش و هفته بصیرت و شهادت حاج قاسم سلیمانی «نمایشگاه روایت تحول گزینش شهرداری تهران در مکتب حاج قاسم» برگزار شد. در این نمایشگاه خدمات عملکرد، واحدهوشمندسازی بخش گزینش شهرداری مورد بازدید عموم قرار گرفت. معاون ارزیابی و پایش هوشمند هیئت مرکزی گزینش شهرداری تهران،درباره اهداف برگزاری این نمایشگاه و مهمترین دستاوردها و تحولات دوره جدید گفت:«حذف کاغذ و افزایش سرعت و کاهش زمان انتخاب و پاسخگویی به ارباب‌رجوع از مهم‌ترین ویژگی‌های هوشمندسازی است. بر اساس تبصره قانون سالی یک بار نیروهای قراردادی از سوی مجموعه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که خوشبختانه با راه‌اندازی بخش‌های مختلف ارزش‌یابی سال گذشته ۴۱ هزار و ۸۰۰ نفر از کارمندان شهرداری مورد ارزشیابی قرار گرفتند در مقایسه با مدت مشابه سال‌های گذشته در این ارزیابی‌ها حدود ۴ برابر افزایش کار در مدت زمان یک ماهه با سرعت ۷ برابر بیشتر به صورت سیستمی انجام دادیم و ریز نمرات را برای خود پرسنل شهرداری ارسال کردیم تا نقاط ضعف و قوتشان با خبر شوند و نسبت به تغییر ساختار کاری اقدامات لازم را انجام دهند. »

به بهانه «روز گزینش» بادکتر « محمد شوریابی»، نماینده شهردار و دبیر هیأت مرکزی گزینش شهرداری تهران درباره اهمیت گزینش در توسعه آبادانی کشور و مغفول ماندن آن در نگاه عامه گفت و گو کردیم.

 گزینش در انتخاب افراد شایسته در مجموعه مدیریت شهری چقدر نقش دارد و چرا این موضوع  در نزد افکار عمومی دافعه دارد؟

یکی از گزینه‌های، گنگ و مبهم در باور عامه مردم گزینش در دستگاه و نهادهای دولتی است. اکثرا با شنیدن این واژه دچار ترس و هراس می‌شوند و خیال می‌کنند، قصد مچ‌گیری داریم. اینکه دنبال سرک کشیدن در احوال اشخاص هستیم تا نقطه تاریکی را پیدا کنیم و از همان نقطه مچ اشخاص را بگیریم. یا گزینش فقط محدود به احکام شرعی است. در صورتی که اصل ماجرا چنین نیست. قبل از هر چیزی افراد باید با اهمیت کار و نقش حوزه گزینش آگاه شوند و بدانند که هدف از وجود این بخش در نهادها و ارگان‌ها چیست؟، در واقع از طریق گزینش به دنبال توانمندسازی و تقسیم نیروها درجای درست و کار آمد هستیم تا از این طریق برای توسعه و آبادانی کشور گام برداریم. یکی از اقدامات مهمی که در این حوزه برای اولین بار در کشور انجام دادیم بحث هوشمندسازی وارزشیابی در گزینش است تا بهره‌وری بیشتری در مسیر سلامت و صیانت کارمندان و افرادرا داشته باشیم.

البته مقوله گزینش در همه جای دنیا بر اساس معیارها و الگوی‌های جامعه‌اش وجود دارد. تقریباً سیستم گزینش ۱۲ کشور اروپایی و آمریکا را بررسی کردم. برای مثال در امریکا معرفین‌،افراد را برای جذب و گزینش معرفی می‌کنند و بعد از تحقیق این افراد با سیستم هوشمندی گزینش می‌شوند. در بریتانیا و هلند و... روند جذب و گزینش متناسب با معیارهای مورد قبول قوانین کشورشان است و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست لذامی باید ضمناستفاده از ابتکاراتو تکنولوژی روزدر جهت تحقق عدالتدر گزینش افرادوپویایی به روز شوندگی آن تلاش نماییم.

براساس قانون و معیارهای کشور ما افراد برای گزینش باید چه شرایطی داشته باشند؟

سال ۱۳۶۱ بود که امام خمینی،(ره) با فرمان شش ماده‌ای، هیئت‌های گزینش را منحل و دستور شکل‌گیری هیئت‌های جدید گزینش را صادر کرد و بر این موضوع که افراد گزینشگر باید آدم‌های صالح و عاقل باشند، تأکید داشتند. کار گزینش احراز صلاحیت افراد بر اساس قانون کشور است و سال ۱۳۷۵ قانون گزینش کشور تصویب شد. ملاک ما در گزینش پیدا کردن ضعف در گذشته آن‌ها نیست. بر اساس ماده ۲ قانون گزینش هر فردی که در نهاد دولتی خدمت می‌کند، باید به دین اسلام و هر دینی که قانون اساسی مشخص می‌کند، به ولایت فقیه و احکام اسلامی، متعهد باشد، تجاهر به فسق نداشته باشد و مشهور به سو اخلاق نباشد و اعتیاد به مواد مخدر نداشته باشد. ما در گزینش دنبال شایسته سالاری هستیم.

صیانت از کارکنان و شایسته‌گزینی مهم‌ترین وظیفه گزینش است | قرار نیست مچ‌گیری کنیم

هوشمندسازی گزینش چه کمکی به شناسایی و شایسته‌گزینی میان افراد کرده است؟

این هوشمندسازی به ویژه در یک سال اخیر کمک زیادی به سرعت کار و پاسخگویی به افراد کرده است. تکیه‌گاه ما در شهرداری گزینش است که فقط به جذب افراد و مقطعی محدود نیست. در واقع برای ارزیابی و عملکرد ضریب هوشی کارمندان بررسی و شناسایی آن‌ها در عملکرد و اینکه افراد دارای چه ویژگی فردی و اجتماعی هستند تا به مدیران معرفی شود هم کار گزینش و ارزیابی انجام می‌شوند و هوشمندسازی و افزایش سامانه‌های گزینشی این کمک را به می‌کند تا سالی یک بار نیروهای قرار دادی، حجمی از نظر ضوابط گزینش مورد بررسی قرار بگیرند. برای مثال از زمانی که سیستم هوشمندسازی را در مجموعه مدیریت شهری تهران اعمال کردیم زمان اعلام نظریه‌ها ۱۲۰ روز به ۶۰ روز کاهش پیدا کرده و پیگیر هستیم این مدت زمان به ۴۵ روز برسد. همچنین رسیدگی به آرا و تجدید نظر از ۷۰ روز به ۶۰ روز رسیده این روند را هم در نظر داریم به ۱۴ روز کاهش دهیم. البته اگر نسبت به فردی پاسخ گزینش منفی بود آن فرد حق ادامه کار را دارد وفقط فعالیتش مورد بررسی بیشتری قرار می‌گیرد.

صیانت از کارکنان و شایسته‌گزینی مهم‌ترین وظیفه گزینش است | قرار نیست مچ‌گیری کنیم

مهمترین شاخص‌های تحول گزینش از مکتب حاج قاسم چه ویژگی‌ها و خصیصه‌هایی دارد؟

ابتدا باید مکتب حاج قاسم را بشناسیم فردی که کارشناس ارشد فلسفه بود. باید ببینیم شیوه و منش حاج قاسم در زندگی چطور بود. حاج قاسم در زندگی دائماً در حال ایثار جهاد در راه خدا بود و در زندگی همیشه خدا را در نظر می‌گرفت. خط و خطوط جناح‌ها برای حاج قاسم هیچ نقش و اهمیتی نداشت. در گزینش هم همانطور که رهبرمعظم انقلاب فرمودند مانند صراط، کار حساسی است. باید به معیارهای قانون و معیارهای اسلامی توجه کنیم. چرا که این ماجرا حق الناس است. ما در میان گزینشگران افراد شایسته‌ای داشتیم که مناسب کار گزینش نبودند و از آن‌ها خواستیم که در این بخش نباشند. در واقع در گزینش نباید سلیقه‌ای عمل کنیم و معیار ما باید بازگشت به قانون باشد و انتصابات هم بر همین مبنا انجام شود.

کد خبر 732582

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha