جلسه انتخاب و داوری اولیه آثار نقاشی رسیده به دبیرخانه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور دبیر و داوران این بخش برگزار شد.

جشنواره تجسمی

به گزارش همشهری آنلاین،  جلسه انتخاب آثار رشته نقاشی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز گذشته سه‌شنبه ۱۳ دی‌ماه با حضور پریسا شادقزوینی دبیر رشته نقاشی، محمد خزایی، علی بحرینی، محمدکاظم حسنوند و سیدعباس میرهاشمی دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر در محل مؤسسه هنرهای تجسمی معاصر برگزار شد.

در بخش نقاشی پانزدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر که محدودیتی در نوع تکنیک نداشت،  بیش از ۸۰۰ اثر نقاشی، نقاشی‌خط، نقاشی دیجیتال، سیاه‌قلم و هایپر رئال مورد بررسی هیأت داوران قرار گرفت. تاکید داوران در این جلسه، بر رعایت عدالت در انتخاب و انتخاب آثاری بود که ارزشمند باشند و محتوا و هدفی در خود داشته باشند.

سیدعباس میرهاشمی دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در باره ویژگی‌های داوری در این دوره جشنواره توضیح داد: آنچه که قرارداد بین خودمان و هنرمند می‌دانیم، فراخوانی است که منتشر می‌کنیم و باید این قرارداد رعایت شود. همچنین طبیعتاً الفبای هر داوری، مباحث تکنیکی و فنی است که خالق اثر باید رعایت کرده باشد و نکاتی نظیر اینکه نباید در ادوار گذشته این جشنواره جایزه برده باشد. خوشبختانه اگر به گروه‌های داوری نگاهی بیندازید، عموماً از اساتید مجرب دانشگاهی هستند که به کیفیت اعتقاد دارند. در دوره سیزدهم جشنواره نزدیک به هزار اثر روی دیوار رفته بود و سال گذشته اصرار کردیم این تعداد کم شود و امسال نیز اصرارمان به همین موضوع است که آثاری باکیفیت‌تر ولو کمتر روی دیوار بروند.

آثار نقاشی پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر داوری شد| حراج آثار ارزشی در جهان

پریسا شاد قزوینی دبیر رشته نقاشی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز درباره داوری این بخش و ویژگی‌هایی که مدنظر داوران قرار گرفت، گفت: اصلی‌ترین معیار داوری در این بخش، موضوع جشنواره بود که موضوع جشنواره آزاد بود و دست هنرمندان برای خلق آثار هنری باز بود. خوشبختانه در نهایت توانستیم آثار قابل‌قبولی را برای حضور در نمایشگاه انتخاب کنیم.

عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با حضور در دبیرخانه این رخداد هنری از بخش‌های مختلف دبیرخانه بازدید و در جلسه داوری آثار رشته نقاشی شرکت کرد و به گفتگو با دبیر و داوران این بخش پرداخت.

وی ضمن تجلیل از تلاش‌های صورت‌گرفته توسط ستاد برگزاری، دبیران و داوران جشنواره پانزدهم بیان کرد: دشمنان به دنبال این بودند که به همه رخدادهای هنری به‌ویژه جشنواره‌های فجر ضربه بزنند، اما خوشبختانه هوشمندی و همراهی شما هنرمندان ارجمند که حاکی از عمق میهن‌دوستی و ارزش‌آفرینی‌تان برای کشور و جمهوری اسلامی ایران است، مانع از بروز این امر شد و بدخواهان را ناکام گذاشت.

رئیس شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ادامه داد: هجمه‌های صورت‌گرفته به جشنواره فجر، این سخن امام خمینی (ره) را در اذهان تداعی می‌سازد که فرمودند هرگاه دشمن از شما تعریف کرد، بدانید که عملکردتان خوب نبوده و هرگاه به شما تاخت، بدانید که کارتان را به‌درستی انجام داده‌اید. اکنون نیز شرایط به همین صورت است و هجمه دشمنان نشان می‌دهد که بحمدالله شما کارتان را به نحو احسن پیش برده‌اید. عملکرد دبیرکل محترم جشنواره در مواجهه با فشارها و هجمه‌های موجود نیز بسیار دلگرم‌کننده و آرامش‌بخش بود.

سهرابی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به دیدار اخیر مقام معظم رهبری با اعضای ستاد برگزاری سالگرد این شهید والامقام اشاره و عنوان کرد: با توجه به شناخت عمیق و دقیق رهبر معظم انقلاب نسبت به هنر، تاکید ایشان بر این بود که از انواع هنرها و ظرفیت‌های هنری برای تثبیت جایگاه شهید سلیمانی استفاده شود تا حضور مردم در آئین‌های تجلیل از این شهید عزیز، مستمر و همیشگی باشد. اگر از این منظر به موضوع نگاه کنیم، درمی‌یابیم که وظیفه سنگینی بر دوش همه ماست. مرکز هنرهای تجسمی از آمادگی لازم برخوردار است تا حداکثر توان و تلاش خود را برای تسهیل فعالیت هنرمندان در این زمینه به کار گیرد.

سیدعباس میرهاشمی دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز با ارائه گزارشی از روزهای گذشته داوری به کم و کیف انتخاب آثار اشاره کرد و گفت: در مرحله بعدی داوری برخی رشته‌ها همچون نقاشی،  منتظر اصل اثر برخی رشته‌ها هستیم تا داوری نهایی در نمایشگاه انجام شود. تاکنون به فراخور آثار خوبی را شاهد بودیم.

علی بحرینی یکی از داوران بخش نقاشی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز به خالی بودن جای حراج آثار ارزشی در جهان اشاره و از مدیرکل هنرهای تجسمی درخواست کرد که نسبت به این موضوع توجه ویژه‌تری صورت پذیرد.

سهرابی نیز با استقبال از طرح این موضوع، بر حمایت از طرح‌های اینچنینی تاکید کرد.

پریسا شادقزوینی دبیر رشته نقاشی جشنواره پانزدهم نیز بر این موضوع تاکید کرد که فراتر از جشنواره هنرهای تجسمی فجر، لازم است روی موضوع هنر اسلامی تاکید شود تا این هنر در جهان اسلام نمود داشته باشد.

وی در این زمینه بیان کرد: اگر ذیل جشنواره فجر یا فراتر از آن، حرکتی بین‌المللی یا دست‌کم در مقیاس جهان اسلام داشته باشیم، بازخوردهای بسیار خوبی خواهد داشت.

آثار نقاشی پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر داوری شد| حراج آثار ارزشی در جهان

شادقزوینی گفت: در حال حاضر چیزی به عنوان هنر اسلامی در دنیا مطرح نیست و به اعتقاد من لازم است چنین جریانی از سوی یک کشور اسلامی تثبیت شود. اگر بتوانیم افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان و پاکستان را ساماندهی کنیم تا به عنوان یک جریان، به ویژه در جهان اسلام متمرکز باشیم، حتماً دستاوردهای ماندگاری حاصل خواهد شد.

سهرابی با استقبال از این پیشنهاد شادقزوینی بیان کرد: همسو با این پیشنهاد، یک جلسه با مؤسسه فرهنگی هنری اکو داشته‌ام اما شرایط اجازه همکاری نداد. مشتاق هستیم برای جهان اسلام کاری انجام دهیم، به همین دلیل از همین الان جلسات مشترک‌مان را در این زمینه طراحی کنید.

 در جریان انتخاب اولیه آثار رشته نقاشی برای حضور در نمایشگاه جشنواره هنرهای تجسمی فجر که در مؤسسه صبا برگزار می‌شود، در مرحله انتخاب آثار، ۷۹ اثر به صورت تجمیعی در بخش طوبای زرین و بخش ویژه «قله‌ها» برای حضور در نمایشگاه انتخاب شدند.

کد خبر 732557
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha