رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه آلودگی هوا یک شبه رخ نمی دهد گفت: آلودگی هوا و توسعه ندادن حمل و نقل محصول کار نکردن های و کم کار کردن های مدیریت شهری و دولت گذشته است.

هاشمی تشکری

به گزارش همشهری آنلاین، سید جعفر هاشمی تشکری؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران و معاون شهردار اسبق پایتخت با اشاره به سهم شهرداری ها در توسعه حمل و نقل عمومی گفت: برای مبارزه با آلودگی هوا چند اقدام باید انجام شود که بخشی به طور اختصاصی دراختیار دولت است.

او افزود: دولت باید سوخت باکیفیتی در اختیار مصرف کننده بگذارد. هر چند می گویند مازوت سوزی نداریم اما این ابهام وجود دارد در زمان کمبود گاز از مازوت استفاده می‌شود. 

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی امور را دولت‌ها با همکاری شهرداری باید انجام دهد، افزود: برخی کارها مانند توسعه مترو کار مشترک شهرداری و دولت است. ناوگان حمل و نقل عمومی هم اینگونه است. کارهایی هم باید در حوزه شهر تهران و شهرداری تهران صورت بگیرد و امکاناتش در اختیار شهرداری است. هوشمندسازی شهری و معاینه فنی خودروها از آن جمله است. 

این نماینده مردم در امور شهری اضافه کرد: برخی امور هم نیازمند عزم ملی است. قوه قضائیه، قوه مجریه و قوه مقننه در برخی موارد باید در کنار هم باشند. به عنوان مثال بحث خودروهای فرسوده یکی از موضوعاتی است که اگر هر سه قوه کنار هم نباشند امکان پذیر نیست و نیازمند سیستم‌های حمایتی هستیم. 

هاشمی تشکری افزود: شهرداری نقش مهمی دارد ولی به این معنا نیست بدون دستگاه‌های دیگر فعالیت کند و یا سلب مسئولیت از سایر ارگان‌ها انجام شود. 

معاون شهردار اسبق تهران عنوان کرد: همچنین امروزه استفاده بی حد از خودرو شخصی  انجام می‌شود. برای اولین بار در تاریخ کشور حدود روزانه به مصرف ۱۱۱ میلیون لیتر بنزین رسیدیم که نتیجه ترک فعل‌هایی است که در تامین حمل و نقل عمومی صورت گرفته. مردم چاره ای جز استفاده از خودرو شخصی ندارند. 

هاشمی تشکری با اشاره به اینکه در حوزه ترک فعل‌ها می‌توان به بحث حمل و نقل عمومی اشاره کرد، گفت: شهرداری نقش مهمی دارد ولی رافع سایر دستگاه‌ها نیست. آنچه مسلم است دوران طولانی با بی توجهی مفرد این شرایط ایجاد شده سات.

او با اشاره به وعده‌های شورای شهر گذشته برای رفع آلودگی هوا اظهار کرد: با شهرداری تهران تعارف نداریم و بدون اغماضی مسائل را مطالبه می‌کنیم اما پدیده آلودگی هوا یک شبه حادث نمی شود که در آن روز به دنبال مقصر باشیم. اتفاقاتی است که در زمان طولانی انجام شده و قانون گذار بر عهده مدیریت ها گذاشته است. آلودگی هوا این روزها محصول کوتاهی هایی است که به طور خاص در دوره دولت قبلی و شهرداری قبلی رخ داده است البته معنا این نیست که از کاستی‌های این روزها چشم پوشی کنیم اما این کاستی ها قابل پیگیری است تا رفع شود. 

کد خبر 732269
منبع: خبرگزاری شهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha