دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

رئیس اسبق دفتر سلطنتی اردن برخی از خطوط قرمزی را که پادشاه این کشور در صحبت‌هایش در مورد اقدامات دولت جدید رژیم صهیونیستی در قدس به آنها اشاره کرده بود، تشریح کرد.

پادشاه اردن

به گزارش همشهری آنلاین، جواد العنانی، رئیس اسبق دفتر سلطنتی اردن و از شخصیت‌های کهنه کار و باتجربه در پرونده فلسطین و اسرائیل طی یادداشتی که در چندین وبسایت از جمله روزنامه "عمون" منتشر شد، خطوط قرمزی را که عبدالله دوم، پادشاه اردن در مصاحبه با شبکه سی ان ان از آن صحبت کرده بود، تشریح کرد، خطوط قرمزی که همچنان در محافل سیاسی اردن جنجال برانگیز است.

العنانی در این یادداشت خود نوشت، دو چیز وجود دارد که پادشاه اردن براساس آنها خطوط قرمز را وضع کرد و به هیچ وجه اجازه عبور از آن دو را نمی‌دهد؛ خط قرمز اول هرگونه تجاوز یا تضعیف قیمومیت اردن در قدس و بر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی است. خط قرمز دوم این است که دولت جدید اسرائیل نسبت به انتقال فلسطینی‌ها به مبدا و مقصد اردن اقدام کند، یا سیاست‌ها و اقداماتی را اتخاذ کند که اردن را به سرزمین جایگزین تبدیل کند. 

وی که گنجینه‌ای از اطلاعات است، می‌گوید، در این دو حالت اردن آماده مقابله با هر احتمالی حتی جنگ است.

واژه جنگ به معنای رویارویی نظامی در اینجا برای اولین بار توسط نخبگان و محافل اردنی در توصیف آن پیام هشداردهنده مهم به دولت راست افراطی اسرائیل استفاده می‌شود، پیامی که پادشاه اردن شخصا در مصاحبه مذکور خود که در منطقه المغطس واقع در مرز این کشور و اراضی اشغالی ضبط شد، فرستاد.

در واقع چنین یادداشتی از سوی رئیس اسبق دفتر سلطنتی اردن که تاکنون چندین سمت کلیدی در این کشور داشته و شخصیت باتجربه‌ای است، ترسیم مجدد اصول و احیای اظهارات حدود سه سال پیش عبدالله دوم در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ و تبلیغ طرح معامله قرن است. هنگامی که گفت، اردن با تغییر ماهیت قدس، کوچ اجباری و وطن جایگزین برای فلسطینی‌ها مخالف است و اعلام کرد، اردن خود یک کشور است و ملت و نیروی مسلح خود را دارد.

به نظر می‌رسد نخبگان اردن عمق مساله را در مورد تشکیل دولت راستگرای افراطی رژیم صهیونیستی و تبعات آن بر منافع اردن، اصول و خطوط قرمز این کشور درک کرده‌اند چرا که در تعطیلات پایان سال و در آستانه سال نو محافل سیاسی اردن و موسسه‌های داخلی آن در حال بررسی احتمالات و سناریوها هستند و تلاش می‌کنند منظور و مقصود عبدالله دوم را از حرف‌هایی که درباره خطوط قرمز زده، بازخوانی کنند.

در هر حال پرونده قدس با توجه به حملات مطبوعات صهیونیستی علیه شخص پادشاه اردن و منافع این کشور در کانون توجه قرار می‌گیرد؛ چرا که اخیرا نه تنها مقالاتی در محکومیت قیمومیت اردن منتشر شده بلکه در برخی از آنها از کشوری مثل مراکش خواسته شده برای تضعیف قیمومیت اردن مداخله کند. در لابه لای این مقالات اظهاراتی درباره بروز بحران بسیار زودهنگام در روابط اردن و دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیده می‌شود، هر چند پادشاه اردن در مصاحبه‌اش ابراز امیدواری کرده که نتانیاهو در این خصوص عاقلانه رفتار کند.

اما احتمالا نتانیاهو به خاطر ترکیب کابینه‌ای که چیده نمی‌تواند عاقلانه رفتار کند و در نتیجه روابط اردن و اسرائیل به آن قسمتی بازمی‌گردد که محمد المومنی، وزیر اسبق اطلاع رسانی اردن مطرح کرد و گفت، اردن کارت‌هایی دارد که در صورت بروز هر اقدامی از سوی دولت جدید اسرائیل علیه منافع و خطوط قرمز اردن، از آنها استفاده خواهد کرد.

طبق تحلیل العنانی، امروز برخی از این خط قرمزها کاملا مشخص است که عبارتند از قیمومیت اردن بر موقوفات اسلامی و مسیحی در قدس و تلاش برای کوچ اجباری فلسطینی‌های کرانه باختری به اردن. روشن است که یکی از کارت‌های گفته شده، کارت این هشدار است که در صورت وارد شدن هرگونه آسیب به دو اصل ثابت که در بالا ذکر شد، اردن و نیروی مسلح آن آماده حتی جنگ هستند.

پیش از این پادشاه اردن نسبت به عبور افراطی‌ها از «خطوط قرمز» در قدس با هدف دامن زدن به درگیری و خشونت هشدار داده و تاکید کرده بود، کشورش قدرت مقابله با استثمار قدس برای مقاصد سیاسی را دارد.

وی در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی ان ان» با ابراز نگرانی از چالش‌های پیش روی کنیسه‌ها در نتیجه سیاست‌های تحمیل شده از سوی رژیم صهیونیستی گفت: ما حافظ مقدسات مسیحی و اسلامی در قدس هستیم.

کد خبر 732124
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha