چین در مواجهه با موج بی‌سابقه شیوع کرونا در سراسر این کشور که باعث شده است سایر کشور محدودیت‌های جدیدی برای مسافران ورودی از چین اعمال کنند، پایش ژنتیکی سویه‌های ویروس را تشدید کرده است.

Covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فایننشال تایمز پژوهشگران و مقامات بهداشتی چینی در روزهای اخیر ارسال داده‌های توالی‌یابی ژنومی از صدها نمونه کروناویروس به دست آمده در این کشور را به Gisaid، یک پایگاه داده‌های آنلاین جهانی که به دانشمندان اجازه ردیابی جهش‌های ویروس را می‌دهد، آغاز کرده‌اند.

این داده‌ها با اینکه محدود هستند، نشان می‌دهند که زیرسویه‌های اولیه کرونای اُمیکرون در چین در حال انتشار هستند که مشابه همان زیرسویه‌های شناسایی شده در اروپا و آمریکای شمالی هستند که اکنون با زیرسویه‌های واگیرتر جایگزین شده‌اند.

یک گروه پژوهشی از یک دانشگاه عمده چین که فرستادن نمونه‌های توالی‌یابی‌شده را آغاز کرده است، اعلام کرد حدود ۸۰ درصد از نمونه‌های‌شان از نوع زیرسویه BF.7 اُمیکرون و بقیه آنها از نوع زیرسویه BA.5.2 هستند. هر دوی این زیرسویه‌ها از زیرسویه BA.5 کرونای اُمیکرون جدا شده‌اند.

البته یکی از اعضای این گروه پژوهشی گفت: «حجم نمونه ما کوچک است و هنوز داده‌های بیشتری لازم است تا به تصویر کلی دست یافت.»

این یافته‌ها با بیانیه مقامات بهداشتی چین مطابقت دارد که گفته‌اند دو زیرسویه کرونای اُمیکرون مسئول اکثریت موارد عفونت در این کشور هستند.

زیرسویه BA.5 در ماه سپتامبر (شهریور) مسئول ۸۰ درصد از موارد عفونت کرونا در امریکا بود، اما از آن هنگام تا میانه ماه دسامبر (اواخر آذر) میزان شیوع این زیرسویه به ۷ درصد نزول کرده است.  زیرسویه BF.7 نیز در ماه نوامبر (آبان) در ۷ درصد نمونه‌های گرفته شده در آمریکا وجود داشت، اما در هفته منتهی به ۲۴ دسامبر (۳ دی) این میزان به ۴ درصد افت کرده است.

ژو ونبو، یک مقام ارشد مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های چین قبلا گفته بود که این کشور در حال ایجاد یک پایگاه داده‌های ژنتیکی ملی برای نمونه‌های کووید است.

مقام‌های بهداشتی ارشد چینی هفته پیش به طور خصوصی تخمین زدند که این کشور ۳۷ میلیون مورد عفونت جدید کرونا در هفته دارد و سرعت انتشار کووید در حال افزایش است. شرکت انگلیسی داده‌های بهداشتی Airfinty نیز پیش‌بینی کرده است که شیوع فعلی کرونا تا پایان آوریل ۲۰۲۳ (اوائل اردیبهشت ۱۴۰۲) به مرگ ۱/۷ میلیون نفر در چین بینجامد.

از طرف دیگر، رئیس یک شرکت سازنده واکسن کرونا در چین می‌گوید مقامات بهداشتی در این کشور بسیار نگران هستند که زیرسویه‌های جدیدتر XBB و ‌BQ که در کشورهای دریگر شایع هستند، باعث ایجاد یک موج دوم شیوع کرونا در ماه‌های اینده شوند. داده‌های پایگاه Gisaid نیز نشان می‌دهد که این زیرسویه‌ها در شهر شانگهای شروع به انتشار کرده‌اند. همچنین او می‌گوید با توجه به شیوع وسیع کرونا در چین، ظهور سویه‌های جدید در آن تقریبا حتمی است، اما هنوز معلوم نیست که این زیرسویه‌ها چقدر خطرناک یا وخیم باشند.

بن کاولینک، استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه هنگ‌کنگ گفت: «معقول است که انتظار ظهور سویه‌های جدید در چین را داشته باشیم،» اما افزود که «بهتر است همه کشورها توالی‌یابی ژنتیکی بیشتری از ویروس‌ها انجام دهند.»

کد خبر 731383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
    0 0
    بالاخره بشر بر این معضل غلبه می کنه و در حد سرمای عادی تنزل پیدا می کنه شک نکنیییییییییییییییییییییییییییییییید. این قانون طبیعته .