مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از روند رو به رشد بیابانی شدن و وقوع ریزگرد در استان خبر داد و گفت: اعتبارات اختصاص یافته برای مقابله با این پدیده کافی نیست.

بیابان - بیابان زایی - خشکسالی

به گزارش همشهری آنلاین،  حمید سلامتی با اشاره به اینکه خطر بیابانی شدن گلستان را تهدید می‌کند، اظهار کرد: بیابانی شدن و وقوع پدیده ریزگرد در استان گلستان در حال جدی شدن است و باید برای این معضل تدبیری اتخاذ شود.

وی ادامه داد: امسال ۱۷ میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های مرتعداری اختصاص یافته که با توجه به وسعت مراتع و هزینه بر بودن طرح‌های بیابان زدایی و مرتعداری این میزان اعتبار جوابگوی نیاز استان نیست و می‌طلبد با توجه به اهمیت موضوع، اعتبارات این حوزه افزایش یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با بیان اینکه بخشی از این اعتبار صرف تولید نهال‌هایی می‌شود که به خشکی و سرما و گرما مقاوم باشند، تصریح کرد:‌ایستگاه بذر چپر قویمه بزرگترین‌ایستگاه بذر گلستان است و امسال ۶۰۰ هزار نهال آتریپلکس و گونه‌های مختلف مرتعی و بیابانی در این نهالستان تولید می‌شود.

سلامتی با بیان اینکه امسال گلستان از تهیه بذر آتریپلکس بی‌نیاز خواهد بود، افزود: خوشبختانه امسال با تلاش‌های انجام شده بذور مورد نیاز برای کاشت گونه‌های مرتعی و بیابانی از درون استان گردآوری و تأمین می‌شود.

«رمضان بهترک»، معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان نیز در این باره اظهار کرد: استان گلستان با ۸۶۲ هزار هکتار مرتع در خطر بیایانی شدن است و ۳۰۶ هزار هکتار از مراتع استان به سمت بیانی شدن در حرکت است که باید برای رفع این معضل تدبیری‌اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه بخشی از ریزگردهای استان از کشور ترکمنستان وارد استان شده و بخشی دیگر از آن منشأ داخلی دارد که از سه کانون بحرانی نشأت می‌گیرد، گفت: در کانون داخلی کارهای اصلاح و احیاء در دستور کار ما قرار دارد که کاشت گونه‌هایی اعم از گیاه آتریپلکس از جمله این اقدامات است.

بهترک با تأکید بر اینکه گیاه آتریپلکس بسیار خوش فرم است و در علوفه زیادی را تولید می‌کند، افزود: این نهال‌ها از مرداد ماه شروع به کاشت می‌کند و از نیمه آذر ماه به مناطق در معرض بیابانی شمال شهرستان منتقل می‌شود؛ کاشت این نهال‌ها موجب اشتغالزایی می‌شود و تا چند سال آینده علوفه مورد نیاز دام‌های مرزنشینان را تولید می‌کند.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان خاطرنشان کرد: اراضی دیمزار کم بازده از دیگر مشکلات و معضلات استان گلستان است و در صورتی که مردم استان این اراضی را به مراتع خصوصی تبدیل کنند نهال‌های رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

کد خبر 731297
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha