شنبه ۲۸ دی ۱۳۸۷ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

مهدی ربوشه: فدراسیون فوتبال برای چندمین‌بار علیه منتقدانش بیانیه صادر کرد. پس از اینکه AFC فدراسیون فوتبال ایران را به عنوان فدراسیون برتر آسیا انتخاب کرد، دو تعبیر متفاوت در داخل شکل گرفت.

مسئولان فدراسیون فوتبال بحث ساختارسازی و توسعه فوتبال کشورمان را علت اصلی انتخاب AFC می‌دانستند و البته در سوی مقابل صفایی‌‌فراهانی رسانه‌ها را متوجه نکته دیگری کرد. رئیس سابق کمیته انتقالی ضمن بازخوانی رسم AFC در انتخاب فدراسیون برتر فوتبال آسیا کسب دو قهرمانی در آسیا را اصلی‌ترین دلیل برگزیده‌ شدن ایران بر شمرد.
دلیل عضو کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا منطقی به نظر می‌رسید که بی‌نظمی در برگزاری منظم رقابت‌های لیگ‌برتر کوچکترین نشانه‌ای از برتری ایران نسبت به سایر کشورها همچون ژاپن به ذهن متبادر نمی‌کرد.

هشدار صفایی‌فراهانی در میانه ژست قهرمانانه اهالی فدراسیون فوتبال در نهایت به موضع‌گیری شدید فدراسیون منجر شد. قبل از این محسن صفایی‌فراهانی طی سخنرانی‌اش در مجمع عمومی فدراسیون که به منظور بررسی روند حرکتی خصوصی‌سازی باشگاه‌های فوتبال ایران تشکیل شده بود حرف‌هایی جنجالی به زبان آورد. او پیش چشم مدیران فوتبال شوک اول را اینگونه وارد کرد: «هرکاری که طی این 8 سال اخیر کرده‌ایم، کاغذی است. در واقع تعبیر من از کسب 4 سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا این است که از دیوار بالا رفته‌ایم و وارد دانشگاه شده‌ایم.»

حمله شدید فدراسیون اما به صفایی‌فراهانی درحالی با سکوت معنادار رئیس سابق کمیته انتقالی همراه شد که بی‌برنامگی مفرط در برگزاری منظم رقابت‌های لیگ برتر، اعتراض شدید باشگاه‌ها را باعث شد. به علاوه فدراسیون درخصوص تدارک چند بازی دوستانه برای تیم ملی نیز به بن‌بست رسید تا کمتر کسی تعبیر اهالی فدراسیون در خصوص انتخاب AFC را باور کند. چرا که  این‌بار مربیان و مدیرعاملان باشگاه‌ها انتخاب فدراسیون را به چالش می‌کشیدند.

تنش وقتی شدت گرفت که مسئولان فدراسیون فوتبال عملا در واکنش به انتقادها پاسخ روشنی نداشتند. اعتراف نکردن فدراسیون فوتبال به بی‌برنامگی و اجحاف در حق باشگاه‌ها به مرور وارد فاز تازه‌تری شد تا در نهایت پربیننده‌ترین برنامه ورزشی تلویزیون یعنی 90 نیز به نوعی انتخاب فدراسیون فوتبال ایران از سوی AFC را به چالش بکشد.

آنجا که فردوسی پور گفت، «واقعا انتخاب AFC خنده‌دار است.» فدراسیون شدیدا در قبال نود و مسئولان معترض باشگاه‌ها واکنش نشان داد اما بی‌برنامگی، لغو بازی‌های تدارکاتی تیم ملی و نیافتن حامی مالی‌ای که در شان تیم ملی باشد همه و همه تعبیر مسئولان فدراسیون فوتبال از انتخاب AFC را زیر سئوال می‌برد. طعنه‌ای که صفایی‌فراهانی آن را اینگونه مخابره می‌کرد: «من کاری با مسئولان فدراسیون فوتبال ندارم. آنها می‌دانند که من هر کاری از دستم بر آید برای فوتبال انجام می‌دهم اما به نظر می‌رسد فرافکنی‌های اخیر اطاعت از دستوراتی است که در ورای آن تامین غرایض شخصی برخی افراد دیده می‌شود.»

 واکنش دیر هنگام فدراسیون به منتقدان

تقریبا سه هفته از اظهارات صفایی‌فراهانی می‌گذرد. از آخرین نزاع لفظی فردوسی‌پور با مسئولان فدراسیون فوتبال نیز همین اندازه می‌گذرد. با این وجود واکنش دیرهنگام فدراسیون فوتبال در پاسخ به منتقدان عجیب به نظر می‌رسد. عجیب‌تر آنکه رئیس فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با همشهری موضوع انتشار بیانیه را پاسخگویی به منتقدان نمی‌داند.
کفاشیان تاکید می‌کند: «بچه‌های روابط عمومی فدراسیون با این بیانیه قصد دارند افکار عمومی را روشن کنند.»

 اما متن این بیانیه به شرح زیر است:
«دشوار است، خیلی دشوار. پای پرچین پریشان گویی‌هایمان سرخوشانه بنشینیم و با تردیدهایی از جنس پرهیز و گریز در آمیزیم.

در سی‌امین سال انقلاب پرشکوه ایران چه سر یکرنگی‌هایمان آمده است؟
مینوی ما این بود؟

ردای ژنده‌پوشان بر سر ایران عزیزمان یا که او را به رنگ جاودانه‌ای آراستن.
ما را چه می‌شود؟

آری انتخاب فدراسیون فوتبال و هر فدراسیون دیگری از این کشور در آسیا و جهان به عنوان بهترین‌ها، آرزوی نه تنها فوتبال دوستان که غایت تمنای هر ایرانی است و مطمئنا کسی نیست که این خبر شورانگیز را شنیده باشد و از این انتخاب، احساس غرور نکرده باشد.
آری همگان تعجب کردند، آری همیشه در پی انتخاب‌های AFC منطق بوده ولی حال که این افتخار نصیب ایران شده است، بی‌منطقی از سر و روی AFC می‌بارد. می‌گویند: «هیچکس نمی‌داند دلیل انتخاب ایران به عنوان فدراسیون سال چه بوده است.»

- موفقیت‌های تیم نوجوانان و کسب عنوان قهرمانی آسیا برای اولین بار.
- کسب نتایج خیره‌کننده توسط تیم فوتسال ایران و دریافت رده چهارم جهان و بهترین تیم فوتسال در آسیا به نقل از سایت FIFA.
- موفقیت‌های تیم ملی بزرگسالان و صعود به دور چهارم مسابقات مقدماتی جام‌جهانی 2010 و درخشش ملی‌پوشان در مسابقات اخیر.
- اخذ حق پخش تلویزیونی.
- تهیه کارگروه برای تهیه سند راهبردی فوتبال توسط کمیته فنی و توسعه.
- تهیه کارگروه برای تدوین آیین‌نامه مدارس فوتبال در آکادمی ملی فوتبال و تصویب اساس‌نامه آن.
- برنامه‌ریزی دقیق و از پیش تعیین شده در همه رده‌های سنی در کمیته تیم‌های ملی برای نوجوانان و جوانان و بزرگسالان در فوتبال و فوتسال و فوتبال ساحلی برای بانوان و آقایان.
- برگزاری بیش از 100 دیدار و تورنمنت تدارکاتی برای تیم‌های ملی در همه رده‌های فوق‌الذکر در داخل و خارج از ایران.
- نظام‌مند شدن و تجاری شدن و تغییر اساس‌نامه همه باشگاه‌های لیگ برتر براساس قوانین AFC با تلاش فدراسیون و سازمان لیگ حرفه‌ای و باشگاه‌ها.
- میزبانی و برگزاری کلاس‌های آموزشی در دوره‌های مقدماتی و پیشرفته در همه استان‌های کشور.
- کسب عنوان برترین تیم ملی فوتسال آسیا در سال 2008 میلادی.
-  کسب عنوان برترین بازیکن فوتسال آسیا در سال 2008 میلادی.
-  اقدام جهت ایجاد طرح آسیا ویژن در اکثر استان‌های کشور.

در ادامه این بیانیه، 26 بند قید شده است.
 کفاشیان در پاسخ به این سئوال که آیا منظور از این بیانیه پاسخگویی به انتقادات افرادی چون صفایی‌فراهانی و عادل فردوسی‌پور است، تاکید می‌کند: «به هیچ وجه این طور نیست. ما هرگز نمی‌توانیم صفایی فراهانی را حذف کنیم. او عضو ارزشمندی برای فوتبال ماست که در AFC نیز از نفوذ قابل توجهی برخوردار است.»

رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: «برخی روزنامه‌ها می‌خواهند فدراسیون و صفایی‌فراهانی را روبه‌روی یکدیگر قرار دهند وگر‌نه مشکلی نیست. چون ما همواره از نظرات ایشان استفاده می‌کنیم.» با این همه متن تند بیانیه فدراسیون فوتبال با اظهارات مصلحت ‌‌اندیشانه علی کفاشیان در تضاد به سر می‌برد. مگر اینکه گفته صفایی فراهانی را باور کنیم؛ «فدراسیون از جای دیگری دستور می‌گیرد.»

کد خبر 73119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز