باستان‌شناسان به تازگی در نزدیکی استون هنج بریتانیا، ابزارهای کار طلاسازی و اشیایی با پوشش طلا کشف کرده‌اند.

استون هنج

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از ساینس الرت، باستان‌شناسان در بررسی مجدد یافته‌هایی ۴ هزارساله، متعلق به عصر برنز در نزدیکی استون هنج بریتانیا، ابزارها و اشیایی از جنس طلا یا با روکش طلا کشف کرده‌اند. 

محل این کشف تازه، بیش از ۲۰۰ سال پیش کاوش شد و با این حال مکشوفات جدید پیش از این دیده نشده بودند. در این محل دو جسد هم کشف شده است که به نظر می‌رسد یکی از آن‌ها زرگر بوده است. این کشف تازه، بینش عمیق‌تری درباره زندگی و کار در ۴ هزار سال پیش ارائه می‌دهد. 

راشل کرلین، باستان‌شناس دانشگاه لستر بریتانیا درباره این کشف جدید می‌گوید: «این یافته جدید برای ما بسیار شگفت‌انگیز است. در نمایشگاه «دنیای استون‌هنج» در موزه بریتانیا، مردم از دیدن آثار طلایی ۴۰۰۰ ساله هیجان‌زده می‌شوند.»

او ادامه می‌دهد: «یکی از چیزهایی که پیدا کرده‌ایم، ابزار سنگی کوچکی است که هزاران سال پیش برای ساختن اشیایی از جنس طلا استفاده می‌شد.»

با تحلیل محل‌های سایش روی این سنگ و بررسی دقیق لبه‌ها و سطوح، برای اولین بار بقایای طلا و آلیاژ مس در آن دیده شد. همچنین معلوم شد که زرگران ۴ هزار سال پیش از ابزارها استفاده‌های مختلفی هم می‌کردند. یعنی از این ابزارها نه فقط برای چکش‌کاری، بلکه برای صیقلی کردن هم استفاده می‌شد. 

مطالعه بیشتر با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) و یک طیف‌سنج پراش انرژی (که هر دو برای بررسی کامل انواع مواد طراحی شده‌اند) تایید کرد که مردم از روزگار باستان در پی طلا بوده‌اند. 

عکس | یک کشف جدید درباره علاقه مردم ۴ هزار سال پیش به طلا | با این ابزار سنگی ظریف چه می‌کردند؟
آثار طلا روی ابزار سنگی ۴ هزار ساله

همچنین محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ابزار کشف‌شده احتمالا برای افزودن تزئینات طلا به اشیائی از جنس مرمر، کهربا، چوب یا مس استفاده می‌شد. 

لیزا براون، متصدی موزه ویلت‌شایر، جایی که یافته‌های جدید در آن به نمایش گذاشته می‌شود، می‌گوید: «مردی که ۴ هزار سال پیش در آپتون لاول، نزدیک استون‌هنج دفن شده، یک صنعت‌گر بسیار ماهر بوده که در ساخت اشیاء طلا تخصص داشته است. همین‌طور ردای تشریفاتی او که با استخوان‌های سوراخ شده حیوانات تزئین شده، نشان می‌دهد که او یک رهبر معنوی و یکی از معدود افرادی در اوایل عصر برنز بوده که جادوی کار با فلزات را می‌دانست.»

البته محققان این را هم اضافه می‌کنند که جسد یافته شده، در وهله اول مرد عنوان می‌شود، اگرچه هنوز هیچ ارزیابی روی استخوان‌ها برای تعیین جنسیت انجام نشده است. تیم تحقیقاتی معتقد است که مطالعات بیشتر در این منطقه اسرار بیشتری درباره زندگی مردم ۴ هزار سال پیش بر ما فاش خواهد کرد. 

این تحقیق در Antiquity منتشر شده است.

کد خبر 730990
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha