با صعودهای پر قدرت، شاخص کل بورس در روزهای گذشته به مرز یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد رسیده است که منطقه‌ای حساس و نوعی مرز مقاومت برای شاخص تلقی می‌شود. اکنون این پرسش مطرح است که آیا شاخص بورس، توان عبور از این محدوده را دارد؟

سازمان بورس

به گزارش همشهری آنلاین، از مرداد ۱۳۹۹که روند نزولی بلندمدت شاخص بورس آغاز شد، شاخص کل بورس تهران تاکنون ۲بار تا محدوده یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد رشد کرده اما هر بار موفق به عبور از این محدوده نشده؛ این منطقه به نوعی مرز روانی و مقاومت تکنیکی برای شاخص کل بورس تهران تبدیل شده است.

۲حمله ناموفق به مرز یک میلیون و ۶۰۰

نخستین‌بار در شهریور پارسال بود که شاخص تا این محدوده رشد کرد اما بعد از آن تا محدوده یک میلیون و ۲۰۰هزار واحد نزول کرد. بعد از آن در اردیبهشت امسال شاخص کل بورس تهران برای دومین بار تا این محدوده رشد کرد اما برای دومین بار نتوانست از آن عبور کند و دوباره تا یک میلیون و ۲۴۰هزار واحد کاهش یافت.

در چنین شرایطی، شاخص بورس که از اول آبان صعودی بوده، بار دیگر به این ناحیه رسیده و اکنون در محدوده یک میلیون و ۵۷۶هزار واحد قرار دارد. هرچند شرایط بازار در شرایط فعلی با دوره‌های قبلی، تحت‌تأثیر رشد قیمت دلار متفاوت است؛ با این حال برخی عوامل از جمله رشد نرخ بهره بانکی، تردیدهایی را در مورد عبور شاخص از این محدوده ایجاد کرده است.

تفاوت‌های وضع بازار

آمارها نشان می‌دهد در شهریور پارسال که شاخص بورس برای نخستین بار برای عبور از محدوده یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد خیز برداشت، قیمت هر دلار آمریکا در محدوده ۲۷هزار و۵۰۰تومان و ارزش روزانه معاملات در محدوده ۶هزار میلیارد تومان بود. در اردیبهشت ماه نیز قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد۳۰هزار و۵۰۰ و ارزش روزانه معاملات به‌طور میانگین ۶هزار میلیارد تومان بود.

این بار اما شرایط متفاوت از گذشته است؛ در وهله اول قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد از۴۰هزار تومان گذر کرده و در سامانه نیما به ۲۹هزار تومان رسیده است. ظرف چند روز گذشته هم ارزش روزانه مبادلات از مرز ۶هزار میلیارد تومان فراتر رفته است.

با تکیه بر این ارقام، تحلیلگران احتمال می‌دهند که شاخص بورس در شرایط فعلی بتواند از این محدوده عبور کند؛ زیرا یکی از مهم‌ترین محرک‌های بازار سهام برای رشد، یعنی نرخ دلار، در حال رشد است و ارزش روزانه مبادلات هم در حال افزایش است.

مانع نرخ بهره

با این حال خطراتی هم بازار را تهدید می‌کند و آن انتشار گواهی سپرده بانکی با نرخ ۲۳درصد است. اوراقی که طبق اعلام بانک مرکزی مبادلات آن در بازار سرمایه نیز امکان پذیر است و می‌تواند برخی سرمایه‌گذاران را برای خرید این اوراق بهادار بانکی، ترغیب کند. به‌نظر می‌رسد عامل نرخ بهره شاید بتواند شرایط را پیچیده کند و مانع از عبور شاخص از محدوده یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد شود.

با این حال حسن کاظم‌زاده، تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: از نیمه آذر به بعد، به جز ۲روز، ارزش روزانه مبادلات بیش از ۴هزار میلیارد تومان بوده، این رشد از قوی‌تر شدن روند صعودی بازار حکایت دارد. احتمالا در روزهای آینده با تداوم این رشد، حتی شاهد افزایش ارزش معاملات خرد به سطح بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان باشیم.

کد خبر 730919
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    9 3
    با توجه به تورم بالا و رشد فزاینده ی نرخ ارز، سکه‌، طلا، خودرو، ملک و.... شاخص کل بورس باید در حال حاضر بالای ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار باشه ونه یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد!!!!!!!!!! اگر شاخص از یک میلیون و ۶۰۰ هم عبور کند بازهم این عدد رضایت بخش و پسندیده نخواهد بود. سال ۹۹ که دلار حدود ۳۰ هزار تومان بود شاخص کل بورس بالای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بوده . اکنون بعد از ۲ سال و چند ماه که تورم بالا رفته و قیمت دلار هم از ۴۰ هزار تومان فراتر رفته چرا باید شاخص کل بورس روی محدوده ی یک میلیون و ۵۰۰_۶۰۰هزار واحد باشه؟!!!!!!!!!!!!! بازار سرمایه تو این ۲ سال و چندماه نسبت به بازارهای موازی بسیار عقب ماندگی داره و باید خودش را به بازارهای موازی برساند. خیز برداشته برای فتح قله ی ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد.
  • محمد IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    6 0
    دلار 27 تومن بود شاخص 1.6 میلیون ... حالا که دلار 40 هزار تومنه پس ارزش شاخص تا 2.3 میلیون باید رشد کنه. این به دلیل ارزش دلاری بازار بورس است که تمامی سرمایه های شرکتهای بورسی با توجه به افزایش قیمت دلار ارزش ذاتی و سرمایه ای آنها زیاد شده است هرچند خرید مواد اولیه جهت تولید هم زیاد شده ولی فاکتور اصلی ارزش ذاتی شرکتها است که از سال 99 تا الان به بهانه های مختلف جلوی رشد سهام و شاخص بورس گرفته شد. الان هم تمامی این چند درصد سود بین بانکی و ... بهانه ای برای دور کردن ذهن افکاردر جهت باور نداشتن به رشد بورس است وگرنه این اعداد شاخص بورس که در حال حاضر هستند هیچ مرزی نیست چون خیلی بیشتر ز این ها باید شاهد رشد باشید و بورس از تمام بازارهای مالی عقب افتاده است.
  • محمد IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    7 2
    ... توصیه من به برادران و خواهران گرامی اینه ، تحت هیچ شرایطی به بورس نیاید چون هم پولتون میره و هم آرامش روحی و سلامتی جسمی ، یا علی
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    9 0
    این رشد به چه درد میخورده. وقتی قیمت ارز و دلار مجدد بالا رفت. در حالیکه بورس بیشتر ار از 3 سال نزولی بود و ارز و دلار صعودی!
  • نقدی IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    8 0
    رشد خیره کننده رو واسه خودرو و دلار و سکه و مسکن باید بزنی نه بورس. بورسی های بیچاره تو ضرر 70درصدی اند هنوز
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    1 1
    بله امروز 68000بالا رفت از شنبه دوهزار تا می اد پایین ومنفی 5درصد می شه