جمعه ۲۷ دی ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

گروه بورس: با آغاز پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ در بورس تهران، پرده جدیدی از رقابت بازار سرمایه با حوزه پولی بانکی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار همشهری، نخستین صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ از امروز پذیره‌نویسی عمومی خود را در 350 شعبه بانکی آغاز می‌کند. قرار است این صندوق با جذب سرمایه‌های مردم با فعالیت در بازار سرمایه به دادوستد تخصصی سهام، در بورس تهران بپردازد.

کارشناسان آغاز به کار این صندوق‌ها را فصل نوینی در فعالیت بورس تهران می‌دانند. اعتقاد بر این است که این صندوق‌ها می‌توانند به جذب نقدینگی در بورس بپردازند.

قرار است این صندوق به هر سرمایه‌گذار درصورتی‌که از 3 ماه تا یکسال در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کند حداقل 19درصد سود تضمینی بپردازند، همچنین انتظار می‌رود میزان سود آوری این صندوق برای دوره یکساله به 25درصد برسد.

این در حالی است که ارزیابی‌های به عمل آمده از فعالیت 14صندوق سرمایه‌گذاری کوچک که نزدیک به یکسال است در بورس تهران فعالیت می‌کنند نشان می‌دهد که میانگین سود 7 ماه گذشته این صندوق‌ها به 21 درصد رسیده و در این میان یک صندوق توانسته است به سود قابل توجه 70 درصدی در دوران رکود دست پیدا کند.

این در شرایطی است که در طول 7 ماه گذشته، بازار سهام کشور به‌طور متناوب با نزول شاخص‌ها مواجه بوده اما آمار عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این مدت با روند صعودی همراه بوده است.

به این ترتیب در شرایطی که بیشترین میزان سود برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در بانک‌ها هم‌اکنون 19درصد است به‌نظر می‌رسد فصل جدید برای رقابت بین بازار سرمایه با بانک‌ها به‌وجود آمده است. ضمن اینکه تشکیل چنین صندوق‌هایی نوعی همکاری بازار پول با بازار سرمایه نیز تلقی می‌شود.

متولی صندوق یکم ایرانیان بانک اقتصاد نوین است و شرکت تامین سرمایه نوین نیز مدیر و ضامن این صندوق خواهد بود.

بازده 25 درصدی

همچنین عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار درباره آغاز به کار صندوق یکم ایرانیان گفت: تشکیل صندوق سرمایه‌‏گذاری مشترک 50 میلیارد تومانی یکم ایرانیان جریان نقدینگی ورودی به بازار سرمایه را افزایش خواهد داد.

علی اسلامی بیدگلی افزود: این صندوق سرمایه‌‏گذاری به‌دلیل نظارت یک گروه حرفه‌‏ای با تجربه، می‌‏تواند بازدهی بالاتری نسبت به متوسط بازدهی بازار داشته باشد.

عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار با تاکید بر اینکه این صندوق سرمایه‌‏گذاری مشترک زمینه ورود اشخاص حقیقی را به بازار فراهم خواهد کرد، اظهار داشت: در شرایط فعلی به واسطه نبود چنین ابزارهایی اشخاص حقیقی در بازار سرمایه حضور کمرنگی دارند.

او با اشاره به حرکت کشور به سمت بازارپایگی افزود: در گذشته بخش عمده‌‏ای از پس‌‏اندازهای مردم در چرخه اقتصادی به سمت بازار پول روانه می‌‏شد ولی از آنجا که کشور‌های در حال توسعه به سمت بازار پایگی سوق پیدا کردند، بازار سرمایه نیازمند فراهم کردن بستر مناسبی برای سرمایه‌‏گذاران است.

ریسک حداقلی

اسلامی بیدگلی با اشاره به ریسک حداقلی صندوق‌‏های سرمایه‌‏گذاری خاطر نشان کرد: این صندوق‌‏ها به واسطه متنوع بودن، از قدرت ریسک‌‏پذیری پایینی برخوردار هستند و به این طریق می‌‏توانیم سهم بازار سرمایه را از پس‌‏اندازهای مردمی افزایش دهیم.

عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس به ناشناخته بودن بازار سرمایه در اذهان عمومی اشاره کرد و افزود: صندوق سرمایه‌‏گذاری یکم ایرانیان، اصل سرمایه و نرخی که تقریبا برابر نرخ بازده بانکی جهت سرمایه‌‏گذاری است، را متضمن شده و با توجه به این امر با سرمایه‌‏گذاری سرمایه‌‏داران در صندوق، آنها دیگر نگران کاهش ارزش سهام و دارایی‌‏های خود نخواهند بود.

او ادامه داد: در صورت کاهش ارزش سهام و دارایی‌‏ها، مؤسسه‌‏ای معتبر وجود دارد که اصل سرمایه و سود 19درصدی را تضمین کرده و به این ترتیب این صندوق زمینه سرمایه‌‏گذاری برای افرادی که قدرت تصمیم‌‏گیری در بازار ندارند را فراهم خواهد کرد.

عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار با تاکید بر اینکه با تشکیل این صندوق، جریان نقدینگی ورودی به بازار سرمایه افزایش خواهد یافت، اظهار داشت: صندوق سرمایه‌‏گذاری یکم ایرانیان به‌دلیل نظارت یک گروه حرفه‌‏ای باتجربه می‌‏تواند بازدهی بالاتری نسبت به متوسط بازدهی بازار داشته باشد.

علی اسلامی بیدگلی در ادامه افزود: اختصاص دادن سرمایه این صندوق به خرید سهام شرکت‌های مختلف باعث شده تا ریسک سیستماتیک موجود در بازار از این پرتفوی حذف شده و ریسک سرمایه‌‏گذاری در این صندوق کمتر از سرمایه‌‏گذاری مستقیم سرمایه‌‏گذار در بازار خواهد بود.

بستری برای فعال‌‏سازی کوچک‌تر‌ها

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره پذیره نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ بورس تهران گفت: در وضعیت فعلی، بازار سرمایه نیازمند بکارگیری ابزاری است تا به وسیله آن اعتماد به بازار بازگردد.

به گزارش ایلنا، قاسم محسنی، ورود صندوق سرمایه‌‏گذاری 50 میلیارد تومانی به بازار را عامل ارزشمند کردن صندوق‌‏های کوچک‌تر دانست و خاطر نشان کرد: در حال حاضر 13 صندوق سرمایه‌‏گذاری در مقیاس کوچک در بازار سرمایه فعال هستند که این صندوق‌‏ها با ارزش 100 میلیارد ریالی می‌‏توانند با ورود صندوق‌‏های سرمایه‌‏گذاری بزرگ‌تر ارزش خود را افزایش دهند.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس به نقش ضامن‌‏های این صندوق اشاره کرد و افزود: برای اشخاصی که در پذیره‌‏نویسی اولیه این صندوق شرکت کرده‌‏اند، درصورتی‌که تا یکسال به سرمایه خود دست نزنند، مشروط بر اینکه ظرف 10 روز پس از گذشت یکسال تصمیم به خروج از صندوق بگیرند، بازدهی 19 درصدی توسط ضامن صندوق تضمین شده است که به فرد اعطا خواهد شد.

کد خبر 73090

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز