نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: دنیا می‌خواهد مسئله حجاب را حکومتی و اجباری معرفی کند و بگوید با مردم‌سالاری دینی سازگاری ندارد. در حالیکه در فروع اسلام اجبار حکومتی نداریم،کما اینکه کسی را برای خواندن نماز اجبار نمی‌کنند.حجاب تکلیف شرعی است و هیچ حکومتی در تکالیف شرعی و فروع دینی اجباری ندارد.

علم‌الهدی

به گزارش همشهری آنلاین، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز ششم دی در مراسم سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و همچنین تشییع پیکر ۱۲ شهید گمنام که در حرم مطهر رضوی(ع) برگزار شد، اظهار کرد: این نکته باید مورد توجه باشد که اگر در مقدمه هر اشک و عشقی یک معرفت‌شناسی کامل وجود داشته باشد و یک نکته‌سنجی دقیق نسبت به جریان انقلاب فاطمی و حرکت عظیم حضرت صدیقه طاهره که عامل بقای دین شد، انجام گیرد، طبیعتا عزاداری شما در محضر حضرت رضا(ع) و در درگاه خداوند مطلوب‌تر واقع می‌شود.

وی ادامه داد: نکته‌ای که در معرفت‌شناسی انقلاب فاطمی به آن توجه داریم، شناخت عظمت این انقلاب و حرکت صدیقه اطهر(س) است. حرکت ایشان در مقام احقاق حق امیرالمومنین یا در مقام یک برنامه سیاسی در جهت پیگیری یک ایده و آرمان سیاسی نبود، بلکه جریان قیام حضرت زهرا، یک حرکت عظیم بعد از انقلاب اسلامی پیامبر و در مقام نجات انقلاب پیغمبر از ارتجاع بود.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: عظمت صدیقه اطهر در حرکت این بود که ضامن بقای اسلام شد. حضرت زهرا با جهاد و مقاومت خود، اجازه نداد مسئله انحراف از رهبری تا مرحله براندازی نماز جلو رود و در این راه جان عزیز خود و فرزندانش را نثار کرد.

علم‌الهدی با بیان اینکه در ظاهر یک تفاوتی بین حرکت امیرالمومنین و حضرت زهرا(س) وجود دارد، افزود: حضرت علی(ع) در مقابل انحراف رهبری از خط امامت سکوت کرد و حضرت فاطمه فریاد زدند. اگر وظیفه به فریاد و قیام بود پس چرا وجود اقدس امیرالمومنین سکوت کردند این برای ما ایجاد سوال می‌کند. سکوت امیرالمومنین و قیام صدیقه اطهر در برابر انحراف رهبری از خط امامت، گویای تفاوت وظیفه رهبر و مکلفین است.

وی ادامه داد: در جریان سلطه دینی بر جامعه، رهبر یک وظیفه و مردم به عنوان مکلف یک وظیفه دیگر دارند. در آن روز اگر امیرالمومنین در کنار قیام فاطمه زهرا مشارکت به حرکت و قیام می‌کرد، مسلما این قیام بدون شمشیر میسر نبود و با لبه تیز شمشیر علی(ع) مسیر عوض می‌شد و قدرت را به دست می‌گرفت و از نظر مردم این جلوه می‌کرد که اسلام تز قدرت است و این به نابودی اساس مکتب اسلام منجر می‌شد، لذا حضرت سکوت کرد. اما در مقابل انحراف رهبری از خط امامت مردم وظیفه دارند و حضرت زهرا (س) به عنوان یک موظف مکلف وارد عرصه جهاد شد و با این انحراف مقابله کرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: این حرکت صدیقه اطهر یک الگو است، لذا اگر در جامعه یک انحراف به وجود آمد، نباید همه به رهبر نگاه کنند و بگویند چون رهبر ساکت است پس ما وظیفه‌ای نداریم. این درست نیست. وجود مقدس امیرالمومنین در خانه نشست اما زهرای مرضیه در خانه ننشست و از لحظه رحلت پیامبر(ص) تا روز شهادت که سه ماه به طول انجامید، حضرت به مبارزه ادامه داد.

علم‌الهدی با بیان اینکه تکلیف مردم با تکلیف رهبر فرق می‌کند، گفت: ما امروز یک مشکلی در کشور داریم و آن اینکه هر جریانی به وجود می‌آید، تا به مردم می‌گوییم باید در مقابل این جریان ایستاد، می‌گویند اگر لازم باشد خود رهبر حرف می‌زند و جلوی مفاسد را می‌گیرد و از همه این موارد جلوگیری می‌کند. در حالیکه این طرز فکر اشتباه است.

وی عنوان کرد: مسئله حجاب به عنوان میراث فاطمی یک مسئله است که دنیا می‌خواهد آن را حکومتی و اجباری معرفی کند و بگوید حجاب اجباری از ناحیه حکومت است و با مردم‌سالاری دینی سازگاری ندارد. اگر در مسئله مبارزه با بی‌حجابی، رهبری و نظام وارد فعالیت شوند و مردم بی‌تفاوت باشند، این توطئه دشمن جا خواهد افتاد و این شگرد دشمن تثبیت خواهد شد که بعد بگویند حجاب اجباری و حکومتی است. حجاب اجباری و حجاب حکومتی تعبیر دشمن است و متاسفانه این بر زبان بسیاری از مسئولان نیز افتاده است، در حالیکه در فروع اسلام اجبار حکومتی نداریم، کما اینکه کسی را برای خواندن نماز اجبار نمی‌کنند.

امام جمعه مشهد افزود: اجبار فقط در مقام تکلیف الهی است، نه در مقام اجرا. اگر یک حرکتی از سوی حکومت انجام می‌گیرد، در مقام اجبار به حجاب نیست، بلکه در مقام مبارزه با بی‌حجابی است. حجاب تکلیف شرعی است و هیچ حکومت و نظامی در تکالیف شرعی و فروع دینی اجباری ندارد، اما حکومت باید با ناهنجاری مبارزه کند و بی‌حجابی ناهنجاری است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: مبارزه با ناهنجاری غیر از مسئله اجبار  بر حجاب است. لذا نباید گفت این مسئله را خود رهبری دخالت کند. اگر رهبری دخالت کند، شگرد شیطانی دشمن دقیقاً جا می‌افتد که اگر این شگرد جا افتاد که مسئله حجاب اجباری و حکومتی است، دشمن وارد عرصه دیگری در مبارزات علیه نظام می‌شود و مسئله بی‌حجابی را در خط یک ارزش دموکراسی و مردم‌سالاری قرار می‌دهد، در حالیکه مسئله بی‌حجابی مربوط به یک ناهنجاری اجتماعی است. اینجا جایی نیست که بگوییم چون رهبری چیزی نگفت، ما نیز نباید بگوییم.

علم‌الهدی تصریح کرد: تفاوت سکوت امیرالمومنین (ع) و قیام حضرت زهرا(س) تعیین‌کننده این است که مردم در برابر جریانات انحرافی یک وظیفه دارند و رهبری در مقام حفظ نظام و صلابت دین یک وظیفه دیگر دارد. لذا سکوت رهبر ساقط‌کننده تکلیف ما نیست.

کد خبر 730860
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 117
  • نظرات در صف انتشار: 50
  • نظرات غیرقابل انتشار: 698
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    نمیشد گشت ارشاد از اول غذرخواهی کند؟ که این همه هزینه ندهیم
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      7 224
      سخنان هوشمندانه ایت الله علم الهدی حرف دل همه مردم ایران است. خدا نگهدارش باشد
    • محسن IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      5 111
      توی این فقره گشت ارشاد نه ضرب و شتمی کرده.نه بی احترامی. فیلم های دوربین مداربسته،گزارش پزشکان پزشکی قانونی،صحبتهای پدر مهسا بالای سر جنازه هم این موضوع رو تایید کرد. بنابراین گشت ارشاد باید بگه از چی عذرخواهی میکنم؟
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    چه عجب ، افرین ، اساس اسلام همینه بقیه همه تفسیر به رای هست
    • فاطمه IR ۰۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      حجاب قانون خداست
  • امیر IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    بسیار صجیح و بجا اشاره نمودند. هر مسلمانی اگر خود را مسلمان و پیرو آیین رسول مکرم اسلام (ص) و پیرو فاطمه زهرا (س) و معصومین (ع) می داند لازم است تا بدون اجبار تکالیف شرعی و الهی خود را از جمله حجاب و نماز را بخوبی رعایت و به جای آورد و هر فرد مسلمان خود نظارتی بر اعمال واجب خویش و کردار خود داشته باشد.
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      نماز،و روزه، یک کار شخصی است ،، اما حجاب و عفاف یک موضوع اجتماعی است، که باید مانند تمام امور اجتماعی مطابق قانون هر کشوری آن‌ را رعایت کرد
    • رضا IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      عجب !!!!🤔🤔🤔🤔
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      اول به امثال مافیای خودرو و میرسلیم ها و وزرای بدرد نخور اقتصادی و سیسمونی گیت و این مفسدان برسید بعد بیایید راجب حجاب فروع دین شعار بدید .
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      اگر با ، رانت‌خواری و اختلاس و حيف و میل بیت المال و مدیریت ناکارآمد، با قاطعیت برخورد شود،. کسی جرات تخلف از قانون و مقررات, خصوصاً حجاب و عفاف را نخواهد داشت،.
    • عادل IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      121 8
      حالا اگه ما مسلمون نبودیم وپیرو دین دیگه بودیم تکلیفمون چیه ،جمع کنیم ازای آن بریم🤔🤔
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      41 6
      احسنت برشما👍
  • DK ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    خوب پس حل شد، احبار نکید در مورد کسایی که اعتقاد ندارن
    • نفیس IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      2 67
      دقت کنید و تا اخر بخونید نه فقط تیتر و چند خط اول،،، از بابت اجرای حکم دینی اجباری نیست مثل نماز،، ولی به عنوان یه هنجار اجتماعی باید توسط مردم رعایت شود و از طریق حکومت نظارت و پیگیری شود و برخورد شود
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    اگر با ، رانت‌خواری و اختلاس و حيف و میل بیت المال و مدیریت ناکارآمد، با قاطعیت برخورد شود،. کسی جرات تخلف از قانون و مقررات حجاب و عفاف را نخواهد داشت،.
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      4 74
      خوب مثل اینک نگرفتی چی شد.اجباری نیست،مثل نماز بزور میگن نماز بخون،حتی تو خیابون یا خونه،ولی توی اجتماع وقتی بخیلبون میای باید رعایت کنی اونجا دیگ شخصی نیست اجتماعیه،و اسیبش به همه میرسه.تو خونه خودت لخت بگرد کسی چیزی میگ مگه؟
  • معصومه IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    اگر در حجاب اجباری نیست پس مسئله حجاب را رها کنید و به امور مملکت رسیدگی کنید و مردم را از این فشار اقتصادی بیرون بیاورید
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    خب پس این همه صحبت راجع بهش چیه اگر اجباری نیست؟!
  • نسرین IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    همشهری چرامی ترسی از نظر مردم نظر شما میزاری؟ نظر خودت رو بزار خلاص😃
    • هم وطن گیلانی IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      3 23
      نظربدهید ببینم که کدوم براه راست هستی وکدوم به را ماندگاری؟؟انشالا که همه مان به راه ماندگاری برسیم انشالا..هیچ چیز بهتراز ماندگاری نیست تا زنده عستم باید خداوندافریده تا زندگی بکنیم واز هرچیزی که داده استفاده ببریم منتها از راه درستش..بله عزیزان..یا علی خیر پیش
  • مردم IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    اول دزدی و اختلاس و رانت خواری رو حل کنید و این اقتصاد رو درست کنید مگه امام صادق نگفته که اگه فقر از هر دری داخل بشه ایمان از در دیگه ای خارج میشه ،بعد بگید ما براتون کلی کار کردیم ،اون وقت حجاب رو اجباری کنید
  • بی نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    کشور ترکیه هم مسلمان است برابری و احترام در زنان حاکم است وبهم در مورد حجاب احترام میزارند این خوبه ،،،
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    پس جرا اجبار می کنید . لااقل به حرف خودتون احترام بزارید
  • همرزم هادی IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    این سخنان تاثیرگذار است آفرین بر شما انجائیکه خوب و منطقی بحث شود مردم می پسندند
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    حجاب واجبه نه اجبار . ولی شما اجباری کردید و باعث خدشه دار شدم تقدس آن با زوری شدنش شدید .
  • بهنام IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    جناب علم الهی شما یک عالم دینی هستی میشه لطف کنید موضع خودتون رو مشخص کنید و هر روز حرفاتون رو عوض نکنید . بخدا مولی متقیان وقتی کلامی می‌گفت حرف حق بود و عوض نشدنی فراموش نکنید که لباس و جایگاه آن حضرت در ختیار شماست
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      4 4
      آفرین
  • محمد رضا IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    بله حجاب تکلیف شرعی است همانطور که رانت واختلاس وفساد تکلیف شرعی است و حتما باید به آن عمل کنیم
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    پس حجاب اجباری نیست دیگه حاج آقا ، مبارک باشه
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      5 80
      مبارکت باشه، معلومه منتظر بودی یکی بگه، لخت بشی😏😜😁
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    ما تا یا داریم فروع دین ۱۰ تا بوده و حجاب هم جزءش نیست هر چند اسلام راجع پوشش زن و مرد نظر داده ولی هیچ دستوری به پیامبر برای مبارزه با پوشش مردم نداده و حتی یک مورد در دوران ائمه اطهار هم چنین چیزی گزارش نشده
  • مادر ایرانی IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    خا اگه اجباری نیست پس این چیه من خودم از بی حجابی خوشم نمیا وای این هم که شما میگی من یکی که درک نمیکنم
  • امیر IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    خدا خیرت بده مگه ترکیه کافر هستن خوب بابا نرمش و انتخاب مردم باعث همبستگی میشه مردم ناراحت و دلشکسته هستن انشالا ازادی همه جوانان و هنرمندان
  • رضایی IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    140 6
    من که نفهمیدم بالاخره اجبا ی هست یا نیست
  • حمیدرضا هاشمی راد IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    همه با هم باید بریم بهشت راه در رو نداریم
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      اگه کسی میخواد بره جهنم میتونه بره کسی جلوشو نگرفته ولی نباید با بی حجابی، مردم رو همراه خودش ببره
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      60 9
      جدی میگی
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    119 4
    حجاب اجباری نداریم؟؟!!!!
  • مجید IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    168 5
    اگه اجبار نیس ، پس چرا گشت ارشاد گذاشته بودین
    • طه IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      2 37
      حجاب هم حکم خدا است و هم قانون کشور است مثل مالیات دادن حالا مالیات دادن اجباری است یا اختیاری است ؟معلوم است اجباری است چون قانون است حجاب در کشور ما قانون است فهمیدی یانه ؟
  • رضوی IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    کسانیکه بااصل دین مشگل دارند وا زآن سوی دنیا کمر به براندازی دین اسلام بسته اند ومیخواهند که ایران اسلامی راهمانند غرب و آمریکاکنند بی بندباری کامل آیا واقعا میشود با آنها وهمفکرانشان درداخل کشور درپارتی هایشان به هیچ اصولی پایبندی ندارندگفتگو ورمزگشایی کرد مگر نه این است که دربرابر این فاسدین ساکت بودن ظلم به اسلام وپیامبرانش است:
  • طبا IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    ما که چیزی نفهمیدیم !!! میگه حجاب اجباری نیست ولی ناهنجاری است و بابد با آن مقابله کرد!!!خوب اگر اسم این مغلطه نیست پس چیه !!؟؟ آخر اجباره یا نه؟؟؟
  • عبد المجید زرگر بازنسسته ۶۵ IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    50 14
    جناب اقای علم الهدی خدا شا هد است که این گفتار صرف نطر از تکلیف عبادت هم هست توجیه و ضرورت بیشتر لازم ندارد
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    #زن_عفت_افتخار #مرد_غیرت_اقتدار
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    93 54
    ببنید چی شده که اقای علم الهدی هم اعتراف کرد حجاب اجباری نیست مگر تمام ممالک اسلامی دین وحجاب اجباری است که ایران جلوتر از پیامبر وامامان حرکت میکند
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    دردین اسلام هیچ اجباروتهدیدی برای انجام تمام تکالیف دینی وجودندارداین که سختگیریهای مصلحتی بوده نتیجه اش دین گریزی جوانان وفسادپنهان درجامعه شده واین وضعیت کشورمافقط یک دلیل داردهیچ کس درشغلی که داردوجایگاهی که داردصداقت ندارد
  • صادق IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    122 4
    پس اینهایی که سر حجاب کشته شدند چه می شود
  • حسین امیرپور IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    درود بر آیت الله علم الهدی با درایتی که دارد بله هر جامعه ای قوانینی دارد که بوسیله حکومت اجرا میشود و در ایران هم قانون مبارزه با بی حجابی داریم
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    90 25
    باز همون شد که.. حجاب اجباری برا حکومت نیست بعد سعی میکنیم با بی‌حجابی مبارزه کنیم و این رفتار هنجارشکنی‌ست؟! خب وقتی هنجار شکنیه و حکومت جلوش وایمیسته یعنی قانون و قانون یعنی اجبار این تناقض نیست؟!😐🤔
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    109 2
    اگر اجباری نیست پس چرا مجازات میکنید؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    108 3
    آقای علم الهدی در یک سخنرانی دیگه اظهاراتی کردن ضد این سخنان گفتن که حجاب اجباری و نباید کوتاه بیایم
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    93 5
    افرین عیسی بدین خود موسی به دین خود حالا شد مزاحم نباشیم تفکیک دین از سیاست قبول کردید تفکیک حجاب از حکومت هم امکان پذیر خواهد بود
  • ابراهیم IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    108 3
    یعنی الان فقط و فقط مشکل مملکت حجابه......
  • امید IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    سربازرهبرم وجانم راهزاربارم که شده فدای رهبری میکنم..
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    63 24
    بلاخره چی شد حجاب اجباری داریم یا نداریم
    • حسن IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      1 14
      چه ربطی داره ؟؟؟
  • نا IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    97 8
    پس اگه اجباری نیست چرا ترانه بازداشته چرا اینهمه ورزشکار زن و بازیگرو هنرمند که فقط روسری شون رو برداشتن بازداشته بزارید با نظر و ایمان خودشون زندگی کنن به مشکلات کشور و جوانها برسید
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
      1 46
      ترانه جون،. مسأله اش امنیتی است،، . و إلا تا دلت بخواد دختر بی حجاب تو مراکز خرید
  • غریبه IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    100 2
    قبلا در مورد معیشت مردم و گرانی و تورم گرانی خودرو ارز و سیاست خارجی خیلی صحبت می کردید اما مدتی هست که همه دغدغه تون شده حجاب و عفاف!! چیزی شده ؟؟
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    56 6
    اصول و فروع دین حجاب را در خود ندارند،با نظر ایشان همه موافقند و علمای دین کارشان امر به معروف و نهی از منکر است،حدود الهی نیز معلوم است اگر کسی رفتار نکرد که محارب و کافر و ووو نبست،همانطور که نماز از فروع است ،و کیفیت خواندش فرادا و جماعت است حجاب نیز اختیار است،کیفیت حجاب نیز شخصی است،اجبار به پوشش در قانون الزام اور است اما اگر قانون ناقض حقوق مدنی فرد در اجتماع شود چون قانون قراردادی است لذا قانون ساقط است ،برای اعتلای ایران و زن و مرد ایرانی نیاز به رعایت حقوق ملت است،
  • ناشناس IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    91 3
    کاش از بدبختی و گرونی که مردم سالها اسیرش هستن حرفی بزنید چرا موضوع به این مهمی و نمیگید
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    47 16
    الان دخترانی که تمایل دارند بی حجاب میان تو خیابون، پس خدا را شکر تمام مشکلات ملت ما حل شد ولی مشکل پیدا کردن شوهر را میخواهند چیکار کنند؟؟؟
  • ناشناس IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    7 84
    در دین هیچ اجباری نیست این را خدا به پیامبر فرمود پس در حجاب اجبار نیست همانطور که در نماز اجبار نیست ولی جامعه ما قانون داریم که در جامعه نباید هنجار شکنی کرد اگر قانون برای ما محترم است پس بی حجابی یک هنجار شکنی است اگه قبول داریم
    • شمس FR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      47 0
      قانونی که ضد آزادی و دخالت در امور شخصی انسان یعنی لباس هست قابل اجرا نیست و باید اصلاح شود...مثل این میمونه حاکمیت یک قانون بزاره و بگه حق غذا خوردن جز یک وعده را ندارید و بگوید چون قانون است پس اگر شهروندان رعایت نکنند قانون شکن هستن...قانونی که ضد آزادی باشد از اساس قابل اجرا نیست
  • عبد الله IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    68 5
    اگر اجبار نیست پس این این همه هجمه به زنان چیست
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    68 2
    حالا حرف درست گفتید مثل کشورهای عربی رفتارکنید
  • پیمان IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    81 1
    نظرتون در مورد فقر مردم ایران چیه
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    42 3
    یه حرف درست حسابی و منطقی شنیدیم کاش عملی بشه
  • میترا IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    49 1
    هرانسانی را درقبر خودش
  • همون IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    30 3
    خوبه آفرین. حضرت آیت الله صحیح می فرمایند. اما در عمل هم عمل کنند. و به جذب حداکثری بپردازند تا بی حجاب فکر نکند از دایره اسلام خارج است و آب از سر خویش گذشته بداند و از دین دور شود.
  • ناشناس IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    67 2
    هر روز یه حرف جدید میزنن!!! خودشونم نمیدونن چیکار میکنن!!!
  • R IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    19 15
    احسنت ماشاالله...
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    50 1
    چه عجب اگه اجباری نیست چرا این همه بگیر ببند چرا این همه حزینه صرف شد ومیشود
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      2 1
      هزینه
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    67 3
    اگه کسی نخواست این حجاب رو رعایت کنه تکلیف چیه مگه زمان شاه هرکسی هر جور لباس می پوشید چه اشکالی داشت من نمی گم مثل اون دوره باشه ولی اینجوری که شما میگید ظلم واقعا
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    60 1
    کاش آنقدر که در این مدت در مورد حجاب بحث و سخنرانی شد چه در مجلس و چه حضرات دیگر در این مورد اظهار نظر کردند در مورد مسائل اساسی تر که مهم تر و خاصته به حق مردم است اقدامی جدی در عمل انجام شود،خیلی این سخنان تکراری شده!!
  • ناشناس IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    58 3
    آقای علم الهدای از یک سو میگویند حجاب اجباری نیست و از طرفی میگویند ناهنجاری است و باید جلو ناهنجاری گرفته شود این با کلمات بازی کردن است و توجیه کار حجاب تو ایران اجباری هست و ملت هم تازه مسلمان نشدن اجبار اجبار است
  • یه دوست IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    38 10
    همش تقصیر آمریکا و عربستانه
  • حسین IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    42 7
    خدا پدرتو بیامرزه این که اجباری درکارنیست را بهش عمل کنید بخدا مردم خوشحال میشن
  • محمود9 IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    44 8
    شانس اوردیم اجباری نیست....لااکراه فی الدین...
  • محمدرصادلیر FR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    31 13
    بله مردم ایران خواهان حجاب هستند اما گرانی اختلاس و،،،،مشکل اصلی است
  • سعید IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    26 10
    بسیار عالی .مسایل باید با تدبیر و ریشه ای بررسی و تحلیل شود و به عقاید افراد می بایست احترام گذاشت تا نتیجه مطلوب حاصل گردد و اینکه اقتصاد مردم رو حل کرد تا افراد هم به دستورات مسئولین احترام بگذارند
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    39 2
    من نفهمیدم بلاخره حجاب اجباری است یانه دوپهلو حرف نزنید
  • امید IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    56 4
    یک سوالی برام تو این چند ساله فکرم مشغول کرده وقتی تو فرانسه و.. دولت میگوید بایستی در مدارس بدون حجاب باشید کلی ما داد وبیداد میکنیم که دومکراسی نیست ولی قانون کشورشان است حالا چرا اگر ارامنه ما یهودیان و.. بخواهندحجاب بردارند شما بیان میکنید ما اسلامی وقانون کشور است وشما بایستی رعایت کنید
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    33 2
    چه تحولی
  • رضا IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    57 7
    پس گشت ارشاد کارش چی بود دقیقا .....؟؟؟؟؟؟؟🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔
  • ناشناس IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    10 18
    من حجاب را دوست دارم :)
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    13 2
    آخرش من نتونستم معنی حرفهاش چیه مشکل از گیرنده است
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    9 0
    عجب !!!
  • مهری IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    6 1
    چه عجب ،
  • علی IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    2 6
    این نظرش منطبق با واقعیت و موجب پایداری جامعه است. احسنت
  • ناشناس IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    14 0
    از ائمه جمعه میخایم وارد مسئله گرانی تورم کمر شکن وقیمت دلار بشن که هر روز سفره مردم کوچک میشه وارد بشن حجاب در اولویت‌های بعدی است
  • انسان IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    7 1
    سوره مریم آیه ۷۰و۷۱
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    15 1
    فقط قسمتون میدم به فاطمه زهرا ع اگه به زن احترام میگذارید گرانی رو کنترل بکنید تا کسی به فساد مجبور نباشد
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    7 4
    واقعا درست است ولی متاسفانه ناهنجاری به هنجار دارد تبدیل می شود و یک عرف
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    0 28
    بی حجابی یک ناهنجاری اجتماعی است که باید اصلاح شود
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    0 27
    حجاب تکلیف شرعی است که باید رعایت شود
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    16 7
    از هرچه بگذریم سخن اقتصاد خوشتر است . با دلار 42 هزار تومانی چه میکنید ؟
  • شانی ا. IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    10 13
    حجاب رایج در ایران(مانتو مقنعه) بهترین،ساده‌ترین و معقولترین نوع پوششه و کاملاً بجاست خوشبختانه
    • بیژن IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
      0 4
      دقیقا
  • ناشناس IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    15 10
    الان این یعنی چه ؟ حجاب اجباری نیست ، اما بی حجابی هنجار شکنی است و باید جلو هنجار شکنی را بگیریم !!!
  • شهرام IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    25 0
    پس این همه هیاهو برای چیه؟!
  • آرزو IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    14 0
    بله درسته موافقم
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    16 0
    واقعا حجاب اجباری نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    6 22
    بی بندباری و پوشش های خارج از عرف در اغلب کشورهای جهان از جمله ایران ممنوع است
  • محمدی IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    2 14
    یه عده اصلا به خودشون زحمت ندادن متن بخونن فقط تیترو خوندن کامل بخونید بعد نظر بدین
  • مجید IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    13 0
    حجاب اجباری نیست امامقابله با بی حجابی می کنند ، این بعنی چه تفاوت ان در چیست ؟ما که خیلی نفهم هستیم هر چه فکر کردیم نفهمیدیم
  • M IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    2 12
    بسیار زیبا و دقیق.خداحفظت کنه
  • رضا IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    11 2
    پس این گشت های امر به معرف ونهی ازمکر چیست که سر هرچهاراه ایستادن چی هست
  • بی نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    9 1
    اگه مشکل فقرو گرونی حل بشه بقیشم حله
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    10 2
    باید همه بدون اجبار حجاب را رعایت کنند باید ....!!!!!
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    9 0
    همه مشکلات یه جامعه ازفقروگرونی وبیکاری به وجودمیاد این سه مورد درست بشه بهشت مال ماست ولی متاسفانه درست نشد تاحالا روزبه روزهم گرانی وفقرتوجامعه زیادترمیشه
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    3 9
    سلام بله حجاب قانون عدل الهی خداوند است همچنان که اسطوره دینی واصولی ما در خط حضرت زهراس حفظ حجاب وبه دنبال ان حفظ ارزشهاست یک زن وقتی میتواند ارزش وشخصیت داشته باشد که اولا متدین باشد ودوما با حجاب خود نگاه خیلی از حرزها را از خود دور کند والا حیوانات هم برهنه هستند
  • وحید IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    5 10
    آدمای بی غیرت وبی بندوبار تمایل عجیبی به بی حجابی وبرهنگی دارند. ماهم حرفی نداریم ولی دراجتماع قرارنیست به مقدسات بی حرمتی کنند. ...
  • گرگیچ زاهدان IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    6 2
    بفرمایید ماشین چینی که ششصو پنجاه میلیون با تمام مخارجش تو ایران آب میخوره چرا یک میلیارد و هفتصد به مردم می‌دهند .این رانت بزرگ سهم کیست ؟؟!!بعد به مسایل دیگه بپرداز ...اره قربونش
  • محمد IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    5 8
    جانا سخن اردل ما می گوید اینها می خواهندچهره اسلام را خراب کنندخدالعنت کندعاملان این وضع که زنان شدندعروسک خیمه شب بازی اینها حجاب قانون خداونداست که باید همه رارعایت کنند
  • ستایش IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
    4 13
    همانطور که دوستان فرمودند نماز شخصی هستش ولی حجاب اجتماعی وقتی خانمی حجابشو رعایت نمیکنه دختر منم یاد میگیره وصد تا دخترای دیگه کسی نگه به کسی ربطی نداره من بیحجابم من خودم چادریم اما این بیحجابها خونه منو وصد زناهای دیگه رو خراب کردن