پنج پهپاد کره شمالی روز دوشنبه وارد فضای هوایی کره جنوبی شدند و ارتش این کشور را وا داشتند که جت‌های جنگنده و بالگردهای تهاجمی‌اش را در واکنش به پرواز درآورد و به سوی پهپادها شلیک کند.

drone

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که ارتش این کشور گلوله‌هایی به سوی این پهپادها شلیک کرده است، اما افزودد که نمی‌تواند تایید کند که آیا پهپادی سرنگون شده است یا نه.

لی سونگ-اوه، یک مقام وزارت دفاع کره جنوبی گفت چهار پهپاد در اطراف جزیره گانگ‌هوآ و یک پهپاد بر فراز فضای هوایی شمال شهر سئول، پایتخت به پرواز درآمده بودند.

لی در یک جلسه با خبرنگاران گفت: «این اقدام یک تحریک واضح و تهاجم به حریم هوایی ما بوسیله کره شمالی است.» لی گفت در پاسخ به این تجاوز به حریم هوایی کره جنوبی، ارتش این کشور وسائل سرنشین‌دار و بدون‌سرنشین شناسایی را به منطقه مرزی میان دو کره فرستاده است و برخی از آنها به درون قلمرو کره شمالی وارد شده‌اند.

لی افزود این وسائل یک ماموریت شناسایی از جمله فیلمبرداری از پایگاه‌های نظامی کره شمالی را انجام داده‌اند.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع کره جنوبی، پهپادها در ابتدا در ساعت ۱۰:۲۵ صبح دوشنبه به وقت محلی در آسمان نزدیک شهر شمال غربی گیمپو شناسایی شدند.

به گفته وزارت دفاع کره جنوبی، آخرین باری که یک پهپاد کره شمالی در پایین مرز میان دو کره شناسایی شد، در سال ۲۰۱۷ بود. در آن زمان، کره جنوبی اعلام کرد که یک پهپاد ساقط‌شده کره شمالی را در حال جاسوسی از یک سیستم موشکی ساخت آمریکا در این کشور بود یافته است. این کشور در ۳۶ روز جداگانه در طول سال ۲۰۲۲ موشک پرتاب کرده است- که بالاترین رقم سالانه پرتاب موشک از سال ۲۰۱۲ است که کیم جونگ اون قدرت را به دست گرفت.

کره شمالی در آخرین مورد بر اساس گزارش مقامات کره جنوبی، دو موشک بالیستیک کوتاه‌برد را شلیک کرد. این موشک‌ها از منطقه سونان در پیونگ‌یانگ به درون آب‌های میان شبه‌جزیره کره و ژاپن پرتاب شدند.

کره شمالی معمولا آزمایش‌های موشکی‌اش را به این طریق انجام می‌دهد و آنها را با زاویه‌ای پرتاب می‌کند که در آب‌های میان شبه‌جزیره کره و ژاپن فرود آیند.

اما کره شمالی در ماه اکتبر (مهر) برای نخستین بار در پنج سال نیز یک موشک بالستیک میان‌برد (IRBM) را در یک مسیر عادی که از فراز ژاپن می‌گذشت، پرتاب کرد.


کره شمالی همچنین در ماه نوامبر (آبان) ادعا کرد «نوع جدیدی» از موشک بالستیک قاره‌پیما (ICBM) هواسونگ-۱۷ را از فرودگاه بین‌المللی پیونگ‌یانگ پرتاب کرده است که به طور نظری می‌تواند به سرزمین اصلی آمریکا برسد.

کره شمالی آزمایش‌های موشکی‌اش را در سال جاری به شدت افزایش داده و اغلب همزمان چند سلاح را به کار گرفته است.

کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ اون که یک مقام ارشد در حکومت کره شمالی است در رسانه‌های دولتی مدعی شد که کره شمال آماده پرتاب یک موشک بالستیک قاره‌پیما (ICBM) در مسیر عادی است که می‌تواند تهدیدکننده بخش قاره‌ای ایالات متحده آمریکا باشد.

کارشناسان آمریکا و کره جنوبی هشدار داده‌اند که پیونگ‌یانگ ممکن است در حال آماده شدن برای یک آزمایش هسته‌ای باشد که نخستین آزمایش از این نوع در طول بیش از پنج سال گذشته است. کره شمالی در مخالفت با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل حال توسعه دادن نیروهای موشکی هسته‌ای بوده و فعالیت‌هایش را پس از آخرین دیدار از سه دیدار میان کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا که نتوانست به امضای توافقی منجر شود، شدت بخشیده است.

کیم در ماه اکتبر هشدار داد که نیروهای هسته‌ای‌اش کاملا برای «جنگ واقعی» آماده هستند.

کد خبر 730764

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha