دکتر پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا می‌گوید: طبق پیش‌بینی‌ها، اواسط یا اواخر ژانویه (اوایل ماه بهمن) ممکن است موارد کرونا در ایران افزایش یابد.

کرونا در ایران

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: افزایش شیوع و بالا رفتن موارد ابتلا به بیماری کرونا در چین، دنیا را نگران کرده و این احتمال وجود دارد که یک زیرسویه جدید وارد کشورها شود و مردم را دوباره درگیر خود کند.

در ایران مدت‌هاست که آمار فوتی‌های کرونا یک‌رقمی شده و روزهایی را نیز بدون ثبت فوتی شاهدیم. هرچند موارد ابتلا همچنان بالا و پایین می‌شود و روند کاهش آن هنوز ثابت و پایدار نشده است. روز ۴ دی؛ یک فوتی و ۶۱ ابتلای جدید در کشور داشتیم، ۳ دی؛ بدون فوتی و ۴۳ ابتلای جدید، ۲ دی؛ یک فوتی و ۲۱ ابتلای جدید و یکم دی صفر بیمار و ۳۸ ابتلای جدید داشتیم.

اما به گفته برخی متخصصان و کارشناسان حوزه بهداشت، احتمال ورود زیرسویه جدید که XBB نام دارد، به کشور وجود دارد و تعطیلات کریسمس نیز در ورود آن بی‌تاثیر نیست. روز گذشته دکتر مینو محرز، هشدار داد که «سال ۹۸ هم که کرونا وارد کشور شد، دقیقا در ایام تعطیلات سال جدید میلادی بود و تعداد زیادی از افراد تبعه کشور چین که در ایران زندگی می‌کردند، برای سال نو به کشورشان رفتند و هنگام بازگشت، بیماری کووید را به کشور ما آوردند. امسال هم اگر مراقب نباشیم، مثل ۳ سال گذشته سوش جدید این بیماری وارد کشور می‌شود.» او گفت: «چینی‌های ساکن ایران، اعم از تاجر و دانشجو برای تعطیلات سال نو و جشن کریسمس به چین رفته‌اند و  وقتی برگرددند، احتمال اینکه ویروس جدید وارد ایران شود، بالا می‌رود.»

بیشتر بخوانید؛

آمار دقیقی از چین بیرون نمی‌آید

دکتر پیام طبرسی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی کشوری کرونا در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: در حال حاضر ما شواهدی از افزایش شیوع کرونا در کشورمان نداریم و در شرایط افزایش شیوع نیستیم. اما موضوع این است که در بعضی از کشورهای دنیا و به طور عمده در چین، یک اپیدمی وسیع در حال وقوع است. البته چون از چین آمار دقیقی بیرون نمی‌آید، متاسفانه نمی‌توانیم بفهمیم آمار ابتلا در این کشور چه میزان است، اما چند روز پیش خود سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که در این کشور طی یک روز، یک میلیون نفر به کرونا مبتلا شدند.

پیش‌بینی وقوع پیک هشتم کرونا در ایران در اواخر دی‌ماه | ایران هم درگیر زیرسویه XBB می‌شود؟ | ارتباط تعطیلات کریسمس با افزایش آمار کووید در ایران

طبرسی می‌گوید: البته این هم که چین درگیر کدام سویه است، هنوز مشخص نیست. اما دو سویه در دنیا تحت بررسی سازمان جهانی بهداشت است؛ یکی XBB و دیگری BQ۱ است. اگرچه اطلاعات هنوز خیلی محدود است و سازمان جهانی بهداشت هنوز درباره واریانت خاصی که مورد اهمیت باشد، اعلام خطر نکرده و باید ببینیم در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری اظهار می‌کند: سویه XBB اولین بار در سنگاپور شیوع فراوانی پیدا کرد. گرچه تا ۲۰ روز پیش، تنها یک درصد از سویه‌هایی که در دنیا جدا می‌شد، XBB بود، اما احتمال دارد که این درصد در چند روز آینده افزایش پیدا کند.

اواسط یا اواخر ژانویه درگیر پیک جدید می‌شویم

این متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: چیزی که برای ما پیش‌بینی شده، این است که احتمال دارد در اواسط یا اواخر ژانویه ممکن است که کرونا در ایران افزایش یابد. البته می‌دانیم که پیش‌بینی‌ها درباره کرونا هیچ وقت پیش‌بینی دقیقی نیست و هیچ کدام از پیش‌بینی‌ها مبنا و پایه علمی ندارد و بر مبنای مشخصات جمعیتی و نوع سویه‌هایی که در کشورها در حال گردش هستند، می‌توان میزان شیوع را تشخیص داد اما طبق پیش‌بینی‌ها، اواخر ژانویه (تقریبا بعد از ۲۰ ژانویه/ اواخر دی یا اوایل بهمن) با افزایشی در آمار کرونا در کشور مواجه خواهیم شد.

دکتر طبرسی در پاسخ به این سوال که آیا شیوع کووید در اواخر ژانویه به تعطیلات کریسمس ارتباط دارد، می‌گوید: بله، با توجه به تعطیلات کریسمس و آمد و شد مسافران ایرانی و خارجی به کشور، احتمال شیوع زیرسویه جدید زیاد خواهد بود. اما پیش‌بینی‌ مربوط به ژانویه یکی دو ماه قبل اعلام شده و به الان مربوط نیست. چون امواج کرونا سینوسی است. ما تابستان گذشته، کرونا را داشتیم و اواخر تابستان تمام شد. در ۴ ماه گذشته هم موارد زیادی نداشتیم و پیش‌بینی این است که موج بعدی که می‌رود بالا، آن موقع یک افزایش موج داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال وقوع پیک هشتم وجود دارد، توضیح می‌دهد: بله چون کرونا که هنوز تمام نشده است. تا زمانی که کرونا وجود داشته باشد، احتمال وقوع پیک جدید هم هست، اما این که شدت پیک هشتم چقدر خواهد بود، باید صبر کنیم و ببینیم درگیر کدام سویه خواهیم شد. چون همیشه سویه‌هایی بودند که درباره آنها اعلام خطر می‌شد اما کشور ما را درگیر نکرد. مثلا سویه قبلی امیکرون که BA۵ بود، تابستان گذشته در هند شیوع پیدا کرد و همیشه این خطر بود که اگر این سویه به ایران برسد، پیک خطرناکی در ایران خواهیم داشت، اما خوشبختانه با آن سویه پیکی در ایران ندیدیم و نداشتیم. حالا درباره XBB هم قطعی نیست که با آن دچار پیک بشویم، اما به هر حال چیزی که در چین در حال وقوع است، همه دنیا را نگران کرده که چه پیش خواهد آمد.

واکسن بزنیم یا نزنیم؟/ ماسک را جدی بگیرید

عضو کمیته علمی کشوری کرونا در پاسخ به این سوال که در چنین شرایطی واکسیناسیون چقدر جدی گرفته شود، می‌گوید: مطالعات ثابت کرده که واکسن‌های موجود روی سویه XBB موثر نیست. البته مطالعات دقیق و زیادی روی سویه یادشده انجام نشده و فقط یک مطالعه منتشر شده که طبق آن، واکسیناسیون روی سویه‌های قبلی اثربخشی نداشته است. برای همین نمی‌توانیم به مردم توصیه کنیم که حتما واکسن تزریق کنند.

او تاکید می‌کند: الان تنها توصیه ما به مردم این است که محتاط‌تر باشند، حتما از ماسک استفاده کنند (به خصوص در اماکن شلوغ مثل اتوبوس، مترو و ...)، اگر مسافرت خارجی یا به کشورهای اطراف می‌روند، مراقب باشند که مبتلا نشوند. چون ممکن است سویه XBB در این کشورها در حال گردش باشد.

دکتر طبرسی همچنین  در پاسخ به این سوال که ممکن است ورود مسافران از چین به ایران برای مدتی ممنوع شود، می‌گوید: فکر نمی‌کنم. الان هیچ جای دنیا سیاست محدودکننده وجود ندارد. خود چین هم به این دلیل دوباره دچار موارد بالای ابتلا شد که سیاست کووید صفر را در پیش گرفت و به محض مشاهده مواردی از کرونا قرنطینه را اعمال می‌کرد و اجازه نمی‌داد کسی با وجود ابتلا به کووید در شهر بچرخد. در پی اعتراضات مردمی به این سیاست، چین دوباره دچار ابتلای شدید شد. وگرنه در غیر این صورت چین هم سیاست سختگیرانه نداشت.

کد خبر 730698
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha