ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد گفت این کشور آماده مذاکره با همه طرف‌های دخیل در جنگ در اوکراین است، اما کی‌یف و حامیان غربی‌اش از شرکت در مذاکرات خودداری کرده‌اند.

Putin

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز جنگ روسیه و اوکراین به مرگبارترین منازعه در اروپا از هنگام شروع جنگ جهانی دوم و بزرگترین رویارویی میان مسکو و غرب از هنگام بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ بدل شده است.

کرملین می‌گوید تا زمانی که اهدافش محقق شود به جنگ ادامه خواهد داد و کی‌یف می‌گوید تا زمانی که همه سربازان روسی را از همه قلمروهایش از جمله شبه‌جزیره کریمه ملحق‌شده به روسیه در سال ۲۰۱۴ خارج کند، از پای نخواهد نشست.

پوتین در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی «روسیا ۱» گفت:‌«ما آماده مذاکره با هر کسی هستیم که در راه‌حل‌هایی قابل‌قبول شرکت کند، اما این موضوع به آنها باز می‌گردد- ما نیستیم که از مذاکره پرهیز می‌کنیم، آنها حاضر به مذاکره نیستند.»

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مصاحبه‌ای که این ماه منتشر شد گفت با اینکه اغلب منازعه‌ها به مذاکرات ختم می‌شوند، ارزیابی سیا این است که روسیه هنوز درباره مذاکرات واقعی برای پایان دادن به جنگ جدی نیست.

در مقابل، یک مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت لازم است پوتین به واقعیت بازگردد و بپذیرد که روسیه است که نمی‌خواهد مذاکراتی انجام شود.

میخائیلو پودولیاک در توئیتر نوشت:‌«روسیه به طور یک جانبه به اوکراین حمله کرد و در حال کشتار شهروندان آن است. روسیه خواستار مذاکرات نیست، بلکه تلاش می‌کند از پذیرفتن مسئولیت طفره رود.»

گزینه دیگری وجود ندارد

پوتین گفت روسیه در اوکراین در «جهت درست» عمل می‌کند، زیرا غرب به رهبری آمریکا در تلاش هستند که روسیه را تجزیه کنند. واشینگتن داشتن هر طرحی برای فروپاشی روسیه را انکار می‌کند.

  پوتین در این مصاحبه گفت: «به نظر من ما در جهتی درست در حرکت هستیم و از منافع ملی‌مان، منافع شهروندانمان و مردممان دفاع می‌کنیم. ما گزینه دیگری به جز حفاظت از شهروندانمان نداریم.»

پوتین در پاسخ به این پرسش که آیا این منازعه ژئوپولیتیک با غرب در حال رسیدن به سطحی خطرناک نیست، گفت: «به نظر من، این منازعه بسیار خطرناک است.»

پوتین گفت غرب منازعه در اوکراین را در سال ۲۰۱۴ با سرنگون کردن رئیس‌جمهور طرفدار روسیه در اعتراضات «انقلاب میدان» آغاز کرد.

مدت کوتاهی پس از این انقلاب، روسیه شبه‌جزیره کریمه را از اوکراین به قلمرو خود ملحق کرد و نیروهای جدایی‌طلب مورد حمایت روسیه شروع به پیکار با نیروهای مسلح اوکراین در شرق این کشور کردند.

پوتین گفت: «در واقعا، موضوع اساسی در اینجا سیاست رقبای ژئوپولیتیک ما است که هدفشان تجزیه کردن روسیه، روسیه تاریخی هستند.»

پوتین آنچه را که «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین می‌خواند، به عنوان نقطه عطفی خواند که در آن روسیه در نهایت در مقابل یک اتحاد غربی ایستاد که هدفش از هنگامن سقوط اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ نابود کردن روسیه بوده است.

اوکراین و متحدان غربی‌اش می‌گویند پوتین هیچ توجیهی برای آنچه آنها جنگ اشغالگرانه سبک امپراتوری می‌خوانند و باعث رنج و مرگ در سراسر اوکراین شده است، ندارد.

پوتین روسیه را «کشوری بی‌همتا» خواند و گفت اکثریت عمده مردم این کشور در درخواست برای دفاع از آن متحد هستند.

پوتین گفت: «قسمت عمده مردم- ۹۹/۹ درصد از شهروندانمان آماده فدا کردن هر چیز برای منافع سرزمین مادری‌ هستند- من چیزی غیرمعمول در اینجا نمی‌بینم.»

او افزود: «این وضعیت یک بار دیگر من را متقاعد می‌کند که روسیه کشوری بی‌همتا است و ما مردمی استثنایی داریم. این امر در سراسر تاریخ موجودیت روسیه ثابت شده است.»

کد خبر 730511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha