زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۱ ریشتر در عمق ۸ کیلومتر در ۲۹ کیلومتری بشرویه، ۳۶ کیلومتری ارسک و ۴۶۵ کیلومتری طبس در ساعت ۱۶:۴۵ روز گذشته (۳ دی‌ماه) به وقوع پیوست که بر اثر آن، سه واحد مسکونی خشتی گلی خالی از سکنه در منطقه تخریب شده و البته ارزیابی خسارت‌های احتمالی همچنان ادامه دارد.

زلزله

به گزارش همشهری آنلاین، با توجه به زمین‌لرزه ۵.۴ ریشتری ۲۲ آذرماه، زمین لرزه روز گذشته، یک پس لرزه بزرگ محسوب می‌شود.  

مدیرعامل هلال‌احمر خراسان جنوبی از وقوع چهار پس‌لرزه پس از زلزله اصلی در بشرویه خبر داد و گفت: به ۴۶۵ حادثه دیده از ۱۰ روستا امدادرسانی شده است.

محمدعلی کاوسی با اشاره به آخرین آمار امدادرسانی به زلزله زدگان، اظهار کرد: کل افراد حادثه دیده ۴۶۵ نفر بودند که به این تعداد امدادرسانی شده است.

وی با بیان اینکه نیروهای امدادی در محل حادثه ۵۴ نفر به تعداد ۱۲ تیم بوده‌اند، افزود: روستاهای متاثر از زلزله ۱۰ روستا شامل روستای ملوند در طبس و روستاهای کرند، اصفاک، خانیکو، نیگنان، مردستان، عزیز آباد، جمالی، رقه و غنی آباد در بشرویه بوده‌اند.

مدیرعامل هلال‌احمر خراسان جنوبی با اشاره به اقلام توزیع شده بین زلزله زدگان، ادامه داد: ۱۳۳ دستگاه چادر، ۲۶۶ تخته موکت، ۱۴۱ شعله والور و ۱۵۰ تخته پتو بوده است. همچنین نیروهای هلال احمر تا اطلاع ثانوی در حالت آماده باش به سر میبرند تا امدادرسانی به مردم منطقه تداوم داشته باشد.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به وقوع زلزله ۵.۱ ریشتری که عصر دیروز مناطقی در خراسان جنوبی را تحت تاثیر خود قرار داده بود، آخرین وضعیت این مناطق را تشریح کرد و از اسکان اضطراری ۴۶۵ نفر تاکنون خبر داد.

مرتضی مرادی‌پور درباره جزئیات اقدامات انجام شده از سوی امدادگران سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر درپی زلزله ۵.۱ ریشتری در خراسان جنوبی گفت: دقایقی پس از این زلزله تیم‌های ارزیابی جمعیت هلال احمر به مناطق متاثر از زلزله اعزام شدند که خوشبختانه علیرغم شدت تقریبا بالای زلزله خسارات چندانی به ساختمان‌ها وارد نشده و تنها در چند مورد شاهد ترک خوردگی دیوار ابنیه قدیمی بودیم. چند خانه قدیمی و متروکه نیز تخریب شده بود.

وی با بیان اینکه تاکنون دستکم شش پس‌لرزه این مناطق را تحت تاثیر خود قرار داده است، گفت: در همین راستا نیز امدادگران در آماده‌باش کامل قرار دارند. همچنین اردوگاه اسکان اضطراری نیز برقرار شده و در حال حاضر ۴۶۵ نفر در این مناطق اسکان اضطراری داده شده‌اند.

معاون عملیات سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه چهار دستگاه کامیون حامل تجهیزات و اقلام موردنیاز به این مناطق اعزام شده است، گفت: در مجموع تاکنون ۹۳ دستگاه چادر، ۱۸۶ تخته موکت، ۱۰۱ شعله چراغ والور، و مقادیری نایلون و پتو و ... در میان افراد متاثر از زلزله توزیع شده است.

به گفته وی در مجموع ۱۲ تیم امدادی شامل بیش از ۵۰ امدادگر در ماموریت‌های امدادونجات این مناطق مشارکت داشته و تمامی امدادگران این مناطق نیز در آماده‌باش کامل قرار دارند.

در تأمین نیازهای زلزله زدگان، هیچ مشکلی نداریم

استاندار خراسان جنوبی گفت: به لحاظ تأمین نیازهای زلزله زدگان، هیچ مشکلی نداریم.

جواد قناعت، در جریان حضور در ستاد مدیریت بحران استان و طی تماس تلفنی با فرماندار بشرویه، اظهار کرد: در حال حاضر اقلام مورد نیاز مردم در مناطق زلزله زده توزیع شده و درصورت اعلام هرگونه نیاز دیگر، آمادگی کامل برای تأمین نیازمندی‌ها وجود دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی استانداری، وی با اشاره به اینکه نگرانی‌های مردم در دقایق اولیه وقوع زلزله امری طبیعی است، یادآور شد: در شرایط فعلی آن چه مهم است حفظ آرامش مردم و نیز هماهنگی و نظم و انضباط در سرویس دهی و ارائه خدمات است.

به گفته قناعت؛ به لطف خدا، این زلزله به خیر گذشت و پس لرزه‌های خفیف بعدی هم نشان می‌دهد که از مرحله خطر رد شده‌ایم.

حسن علیزاده، فرماندار بشرویه نیز در این گفت‌وگو از اقدامات صورت گرفته، گفت و یادآور شد: تا کنون(ساعت ۲۲ و ۴۰ دقیقه) ۱۴۲ تخته چادر، ۲۷۸ تخته موکت، ۲۱۰ تخته پتو و ۱۵۱ دستگاه چراغ گرم کن بین مردم توزیع شده است.

وی ادامه داد: در هیئت‌های مذهبی و مدارس شهر بشرویه نیز پتو توزیع شده تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد.

قناعت به منظور بررسی آخرین وضعیت امدادرسانی به مناطق زلزله زده بشرویه در ستاد مدیریت بحران استان حضور یافت. وضعیت آمادگی نیروهای ستاد بحران استان از دیگر مواردی بود که در این برنامه مورد بررسی قرار گرفت.  

استاندار در جریان این برنامه بر امداد رسانی سریع، بی وقفه و کامل به زلزله زدگان تأکید کرد. این بازدید با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و جمعی از مدیران کل ستادی انجام شد.  

زلزله ۵.۱ ریشتری عصر روز گذشته بشرویه را لرزاند که خسارت جانی برجای نگذاشت.

کد خبر 730423
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha