رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران اعلام کرد: مدیریت بازار میوه شب عید توسط بخش خصوصی برای امسال جواب می دهد و عرضه و تقاضا هم تعیین کننده قیمت ها خواهد بود.

سيب و پرتقال

همشهری آنلاین- خدیجه نوروزی: روز گذشته جهاد کشاورزی از واگذاری تنظیم بازار میوه شب عید به بخش خصوصی خبر داد. هدف از این کار دولت توزیع میوه به قیمت مناسب برای مصرف‌کننده و حمایت از تولیدکننده است. گفته می شود امسال برای تنظیم بازار میوه شب عید، یارانه‌ای در نظر گرفته نشده و تنها در موارد خیلی خاص با تشخیص کارگروه استانی، نرخ میوه برای اقشار آسیب پذیر به صورت دستوری تعیین و یارانه آن پرداخت خواهد شد. حذف قیمت دستوری برای اولین بار بر خلاف سال های گذشته، در دستور کار دولتمردان قرار گرفته است اما باید دید این اقدام دولت بازار میوه را به چه سمت و سویی خواهد برد؟

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران در گفت و گو با همشهری آنلاین در خصوص ورود بخش خصوصی به بازار میوه گفت: سال های گذشته هم نیازی به ورود دولت نبود و در این سال ها فقط بیت المال هدر رفت و دولت های گذشته خسارت های زیادی به بخش توزیع میوه در بازار زدند، به این علت که کارشناس نبودند.

وی ادامه داد: دولت هر سال ۲ محصول سیب و پرتقال را به عنوان میوه شب عید، زمان برداشت محصول از باغدار خریداری و در انبارها با هدف تنظیم قیمت‌ها برای شب عید ذخیره می کرد. جدا از هزینه کرد دولت برای خرید میوه و نگهداری آن در انبارها، میوه ها بعد از نوروز به دلیل نخریدن مردم فاسد و معدوم می شد و همین موضوع هزینه های زیادی را بر دوش دولت می گذاشت. 

رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران با اشاره به اینکه، بخش خصوصی معمولا زودتر خرید انجام می دهد و میوه را از کشاورز وقتی روی درخت است خریداری و دپو می کند،‌تصریح کرد:  در حالیکه با خرید میوه دولت از باغداران، میوه از بازار جمع می‌شود و به انبارها می‌رود بنابراین کاهش عرضه باعث افزایش قیمت می‌شود؛ با این سیاست مردم ناچارند میوه فصل را با گران‌ترین قیمت خریداری کنند.

کارگر در این خصوص گفت: عمده مشکل ورود دولت به بازار میوه خرید غیر کارشناسانه میوه بود و میوه هایی که خریداری می شد درجه یک و ممتاز نبودند. این در حالی است که مناسبت هایی مانند شب عید بازار ویژه می خواهد چرا که ضعیف ترین قشر جامعه نیز در مناسبت هایی مانند نوروز سعی می کنند بهترین میوه ها را خریداری کنند. بنابراین برای شب عید باید میوه های ممتاز و با کیفیت به شکل کارشناسانه خریداری و دپو می شد. اما متاسفانه این اتفاق نمی افتاد و میوه هایی با کیفیت پایین خریداری و انبار می شد که به درد انتهای سال و شب عید نمی خورد.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران اظهار کرد: ما سال های گذشته نیز به اتاق اصناف نامه نگاری کرده بودیم که نیازی به ورود دولت نیست و بازار توسط بخش خصوصی بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم می شود. البته ما منکر این نیستیم که دولت در مواقع حساس که با کمبود و گرانی های سرسام آور روبرو هستیم به بازار میوه ورود یا دخالت کند. اما زمانی که بازار اشباع است نیازی به ورود دولت نیاز نیست مگر اینکه به خاطر سرمازدگی یا آفت به کشاورزان خسارت وارد شود و نیاز باشد با کمک دولت برای مناسبت های خاص واردات انجام شود و دولت با بخش خصوصی همراهی کند. ولی در چند سال گذشته نیازی به ورود دولت نبوده است.

کارگر ادامه داد: مدیریت بازار میوه توسط بخش خصوصی برای امسال جواب می دهد و عرضه و تقاضا هم تعیین کننده قیمت ها خواهد بود و قیمت ها در بازار متعادل خواهد شد.

این مسئول توضیح داد: همیشه رقابت بهترین گزینه برای ارزان شدن است. البته ورود دولت در این مقطع زمانی دیر است چرا که اگر قصد ورود داشت باید زمان برداشت وارد می شد. لذا بهترین کار این است که دیگر ورود نکند. تاکنون کمبودی از سوی بخش خصوصی در بازار میوه شب عید اعلام نشده است. اگر کمبودی هم در بازار باشد باید با واردات تامین شود.  

تنها در یک صورت می توان قیمت دستوری داد

رئیس اتحادیه میوه و تره بار عنوان کرد: وقتی قیمت دستوری می شود راه های فرار ایجاد می کنیم چرا که کیفیت ها در بازار میوه بسیار متفاوت است. مگر اینکه در آینده به سمت برندسازی شود تا بر اساس برند بتوان قیمت دستوری داد اما با وضع موجود، تعیین قیمت دستوری معضلات فراوانی ایجاد می کند. البته ورود بخش خصوصی به بازار به معنای رها شدگی بازار نیست و کارشناسان ما هر هفته قیمت میوه را از میادین میوه و تره بار و میدان مرکزی کشف قیمت می کنند و ما عرف و میانگین قیمت ها را اعلام می کنیم و اگر کسی با فاکتور رسمی، شکایتی در خصوص گرانی داشته باشد ما پیگیری و نظارت لازم را انجام می دهیم و واحد متخلف جریمه و یا پلمپ خواهد شد. 

گفتنی است معاونت فنی و بازرگانی سازمان تعاون روستایی کشور در باره طرح تنظیم بازار میوه شب به یکی از خبرگزاری ها گفت: مباشرین بخش خصوصی با سرمایه خود میوه را خریداری و  زیر کلید تعاون روستایی ذخیره سازی سازی می‌کنند و متعهد می شوند که در ایام عید نوروز ۱۰ درصد زیر قیمت روز میوه مشابه در بازار عرضه کنند.

مرتضی معتمد تصریح کرد: در این روش تناژ معنی ندارد و براساس استقبال بازار، میوه ذخیره سازی شده در بازار عرضه می شود؛ اگر کمیته های استانی تشخیص دهند که قیمت‌ در بازار برای اقشار متوسط و کم درآمد جامعه بالا است با پرداخت ما به التفاوت ، قیمت میوه را کاهش می‌دهند.

معتمد با اظهار اطمینان از کیفی بودن میوه تنظیم بازار امسال گفت: به هر میزانی که بازار کشش داشته باشد میوه در غرف تعیین شده  حداقل ۱۰ درصد زیر قیمت بازار عرضه می‌شود.

شیوه تنظیم بازار میوه شب عید تغییر کرد | قیمت ها کاهشی می شود؟

کد خبر 730399
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • M IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    1 0
    چه دل خوشی دارید چه شب عیدی چه عیدی مگه دلخوشی موند برامون با این وضعیت ... تا سال نو جشن بگیریم