اتحادیه اروپا به روسیه و اوکراین هشدار داد که اگر عرضه گاز روسیه به اروپا به سرعت از سرگرفته نشود اقدام قانونی در این مورد صورت خواهد گرفت.

‌بی‌بی‌سی گزارش داد خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا روز گذشته اعلام کرد: به شرکت‌های سوختی اروپا توصیه می‌کند که اگر انتقال گاز از روسیه به اروپا از طریق خط لوله گاز اوکراین به سرعت از سر گرفته نشود از شرکت‌های گازپروم(شرکت انحصاری صادرات گاز روسیه) و نفت و گاز(شرکت گاز دولتی اوکراین) شکایت می‌کند.

انتقال گاز روسیه به کشورهای اتحادیه اروپا با ادامه اختلاف‌های میان این 2 کشور هنوز از سر گرفته نشده و فشار‌های دیپلماتیک کشورهای اروپایی در این مورد در حال افزایش است. پس از قطع گاز، با تلاش‌های اتحادیه اروپا توافقنامه‌ای بین روسیه و اوکراین امضا شد که براساس آن قرار بود صدور گاز روسیه از طریق اوکراین از صبح روز سه‌شنبه از سرگرفته شود.

اوکراین و روسیه همدیگر را به مانع‌سازی‌ در برابر از سرگیری عرضه گاز روسیه به اروپا متهم می‌کنند. باروسو با اشاره به اینکه مجادله میان 2 کشور به هیچ عنوان قابل‌قبول نیست تاکید کرد: اگر توافقنامه‌ها که با حمایت مالی اتحادیه اروپا منعقد شده به فوریت به اجرا درنیاید شرکت‌های انرژی اروپایی که طرف قرارداد گازپروم و نفت و گاز هستند از آنها شکایت خواهند کرد.

بحران گازی در کشورهای شرق اروپا باعث شد تا نخست‌وزیران بلغارستان، اسلواکی و مولداوی برای مذاکره در این مورد عازم مسکو و کی‌یف شوند. حلمی گولر وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه هم با نزدیک شدن این کشور به بحران روز گذشته برای گفت‌وگو در این‌باره عازم مسکو شد.

روسیه بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز ترکیه است و از طریق 2خط لوله، سالانه در حدود ۳۰میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند. قطع صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین موجب شد ترکیه با کمبودی در حدود یک سوم گاز مورد نیاز خود روبه‌رو شود.

این در حالی است که گازپروم اعلام کرد: این شرکت به خاطر عمل نکردن اوکراین به تعهداتش در زمینه انتقال گاز به اروپا از این کشور به دادگاه بین‌المللی استکهلم شکایت کرده است.

ولادیمیر چیژف، نماینده ویژه روسیه در اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه در حال حاضر ترانزیت گاز، مهم‌ترین بخش مسئله است، یاد آور شد: حتی درصورت از سر‌گیری انتقال گاز از طریق اوکراین همچنان مسئله تحویل گاز به این کشور، قیمت این محصول و تعرفه ترانزیت گاز از طریق خاک آن و سایر مسائل مربوطه به قوت خود باقی خواهد ماند.

این در حالی است که روز گذشته یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر اوکراین به‌منظور حل و فصل مناقشه گازی میان مسکو و کی‌یف آمادگی خود را برای دیدار با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود اعلام کرد. تیموشنکو در نشستی خبری اعلام کرد: پس از گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، چگونگی این دیدار را اعلام خواهد کرد.

وی گفت: روند گفت‌وگوهای مسکو و کی‌یف درباره گاز، باید از سطح مسئولان شرکت‌های گازپروم روسیه و نفت و گاز اوکراین فراتر رود و در سطح مقامات کشوری ادامه یابد.

کد خبر 73033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز