تهدید مسیرهای ترانزیتی از جمله فرودگاه‌ها و مسیرهای راه‌آهن یکی از تهدیداتی که فرونشست ایجاد کرده است، در حال حاضر جنوب و جنوب غرب تهران تا منطقه شهریار، اشتهارد و ورامین و شمال اصفهان، مناطق بحرانی از نظر تأثیر بحران فرونشست هستند.

فرونشست

به گزارش همشهری آنلاین، یکی از مهم‌ترین بحران‌های محیط زیستی در ایران، پدیده فرونشست است که مانند زلزله‌ای خاموش زیرپای شهروندان قرار گرفته است و مانند یک بمب ساعتی هر لحظه امکان انفجار آن در قسمتی از ایران وجود دارد. براساس آمارهای سازمان زمین‌شناسی، فرونشست در ۴۰۹ دشت کشور ما وضعیت بحرانی دارد و از این بین نیز ۱۳۳ دشت وضعیت خطرناک‌تری دارند.

یکی از تهدیداتی که فرونشست برای کشور ما ایجاد کرده، تهدید مسیرهای ترانزیتی از جمله فرودگاه‌ها و مسیرهای راه‌آهن است. دراین رابطه در گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آمده بود که ۴۴ درصد شریان‌های حمل و نقل دارای خرابی متوسط تا شدید هستند، همچنین با وجود ارزش ۳۰۰۰۰ هزار میلیارد ریالی زیرساخت‌ها در بخش جاده‌ای کشور، به طور متوسط ۴.۳ درصد از این رقم باید سالانه صرف نگهداری از این مجموعه شود.

علی بیت‌اللهی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی در این رابطه توضیح داد: سه منطقه جنوب و جنوب غرب تهران و شهر اصفهان از نظر فرونشست زمین وضعیت بحرانی دارند و این مسئله بر زیرساخت‌های حمل و نقل و تأسیسات شهری نیز اثر می‌گذارد.

او بیان کرد: در حال حاضر جنوب و جنوب غرب تهران تا منطقه شهریار، اشتهارد و ورامین و شمال اصفهان، مناطق بحرانی از نظر تأثیر فرونشست بر زیرساخت‌های شهری، شریان‌های حیاتی و سامانه‌های حمل و نقل هستند که باید تمهیداتی برای این مناطق در نظر گرفته شود. در استان اصفهان هم در مناطقی از شمال شهر فرونشست به یک معضل عمده تبدیل شده به طوری که فرودگاه اصفهان را نیز تهدید می‌کند.

کد خبر 730127
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha