چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
۰ نفر

ریشی سوناک در سال ۱۹۸۰ در ساوت‌همپتون، انگلستان متولد شد. وی پنجاه و هفتمین نخست‌وزیر بریتانیا است و هم اکنون رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا را بر عهده دارد. او از ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲ به این سمت رسید.

Rishi Sunak

به گزارش همشهری آنلاین، ریشی سوناک (Rishi Sunak) زادهٔ ۱۲ مهٔ ۱۹۸۰ در  ساوت‌همپتون، انگلستان، سیاستمدار بریتانیایی است که از ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲ به رهبریِ حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری بریتانیا انتخاب شد. او طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ و در دولت لیز تراس رئیس خزانه بریتانیا بوده‌است. تراس که جایگزین دومینیک راب شده‌ بود، روز دوشنبه ۵ سپتامبر ۲۰۲۲ به عنوان رهبر حزب محافظه کار و نخست وزیر جدید بریتانیا اعلام شد اما دولت وی بسیار کوتاه مدت بود. او در ۲۰ اکتبر ۲۰۲۲ از سمت نخست‌وزیری بریتانیا و رهبری حزب محافظه کار استعفاء داد .

در ژوئیه ۲۰۲۲، سوناک در انتخابات رهبری حزب محافظه‌کار برای جانشینی بوریس جانسون شرکت کرد، ولی در رای‌گیری رأی اعضای حزب را به لیز تراس از دست داد. پس از استعفای تراس در بحبوحه بحران دولتی، سوناک در انتخابات رهبری حزب محافظه‌کار اکتبر ۲۰۲۲ پیروز شد. او اولین رنگین‎‌پوستی است که در تاریخ بریتانیا به سمت نخست‌وزیری رسیده است.

زندگینامه: ریشی سوناک (۱۹۸۰-)

شرایط اقتصادی بریتانیا بعد از برگزیت، همه‌گیری کرونا و حمله روسیه به اوکراین، هم‌زمان با رسوایی‌های پی‌درپی سیاستمداران، فضای سیاسی بریتانیا را چنان تکان داده که در ماه‌های اخیر شکستن رکوردها، از بالاترین نرخ تورم در چهل سال گذشته تا کوتاه‌ترین دوره نخست وزیری در تاریخ بریتانیا، به اخبار روزمره تبدیل شده است. ریشی سوناک در چنین شرایطی سکان دولت را به دست می‌گیرد.

او اولین نخست وزیر آسیایی‌تبار تاریخ بریتانیا و جوان‌ترن رهبر دولت در تاریخ معاصر این کشور است.

آخرین بروزرسانی چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱

کد خبر 729732

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha