رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: مجلس شورای اسلامی با حمایت از رییس‌جمهوری مطالبات قانونی مدیریت شهری را پیگیری و محقق کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رسول خادم با اشاره به مصوبه سال 81 شورای عالی اداری و واگذاری 23 وظیفه دستگاههای دولتی به مدیریت شهری بر اساس ماده 136 برنامه سوم توسعه گفت: طبق این قانون این وظایف باید در طی دو دوره کوتاه و بلندمدت به شهرداری واگذار شود که هم‌اکنون مدیریت شهری آمادگی پذیرش کلیه فعالیهای کوتاه‌مدت و تعدادی از فعالیتهای بلند‌مدت را داراست.

وی تهیه طرحهای توسعه شهری، جامع و تفصیلی، ایجاد و نظارت بر کتابخانه‌های عمومی و سینماها، سالنهای نمایش، موزه‌های محلی، ساخت و تجهیز و نگهداری و نظارت بر امور نمایشگاهها، ساخت و تجهیز و نظارت بر اداره اماکن ورزشی و صدور پروانه تاسیس باشگاهها، تأسیس و صدور مجوز ایجاد دفاتر، مؤسسات و تاسیسات گردشگری را از جمله وظایف قابل واگذاری دولت به مدیریت شهری در کوتاه‌مدت برشمرد و افزود: یکی از مهمترین وظایفی که باید به مدیریت شهری واگذار شود، نظارت بر اماکن ورزشی است، چرا که در گذشته طی اقدامی ناصواب این اماکن به بخش خصوصی واگذار شده که به دنبال منفعت اقتصادی هستند.

خادم گفت: همچنین گردشگری به دلیل نبود مدیریت جامع در شهر مورد بی‌توجهی قرار گرفته در صورتی که اگر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را به مدیریت شهری واگذار کنند، شهرداری‌ها با بهره‌گیری از فضاهای عمومی شهر در این زمینه بسیار فعال خواهند بود.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ایجاد، اداره و نظارت بر مجتمع‌های توریستی و خدماتی، صدور مجوز و حمایت از تشکلهای غیردولتی، ایجاد و نگهداری پارکهای جنگلی در حاشیه شهرها، اداره امور مراکز توانبخشی، پرورشگاهها، خانه‌های سالمندان، مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست، پیشگیری و ممانعت از تخریب و آلودگی زیست‌محیطی و کلیه اختیارات در این زمینه، بهره‌برداری از کشتارگاه‌ها، سردخانه‌ها و نظارت بر توزیع و حفظ بهداشت آن، ساخت مسکن ارزانقیمت و واگذاری اراضی دولتی در محدوده‌های قانونی در حریم شهرها و مدیریت امور زمین شهری را از وظایف دیگر دستگاههای دولتی مختلف که باید کوتاه‌مدت به مدیریت شهری واگذار شوند دانست و افزود: مجموعا وظایفی که باید در کوتاه‌مدت به مدیریت شهری واگذار شوند 14 وظیفه هستند که شهرداریها آمادگی پذیرش بسیاری از این وظایف را دارند.

وی با اشاره به فعالیتهای قابل واگذاری در بلندمدت گفت: واگذاری مدیریت توزیع آب آشامیدنی و دفع و تصفیه فاضلابهای شهری و ایجاد تاسیسات مربوطه در شهر، مدیریت توزیع برق و گاز مصرفی، صدور مجوز تأسیس و نظارت بر آموزشگاههای رانندگی و اداره امور راهنمایی و رانندگی را از وظایف قابل واگذاری در بلندمدت است.

وی راهکاری مناسب حل معضل ترافیک را واگذاری اختیارات کامل این بخش به مدیریت شهری بیان کرد و گفت: ترافیک تهران باید یک مدیر واحد داشته باشد تا این معضل حل شود و شهرداری آماده پذیرش مدیریت ترافیک است.

خادم حفاظت، مرمت و بهسازی و بهره‌برداری از بناهای و محوطه‌های ارزشی و تاریخی، صدور مجوز تأسیس و نظارت بر مراکز آموزشی و آموزشگاههای فنی و حرفه‌ای، ساخت و تجهیز و نگهداری مدارس، ساخت و تجهیز مراکز بهداشتی و صدور پروانه کسب اصناف و نظارت بر آنها را از وظایف دیگر قابل واگذاری به شهرداری‌ها در بلندمدت عنوان کرد و گفت: وظایف بلندمدت نیز 9 مورد است که شهرداری تهران هم‌اکنون آمادگی پذیرش 4 وظیفه را دارد.

وی گفت: واگذاری وظایف به مدیریت شهری در دوران ریاست جمهوری خاتمی و دولت هشتم مطرح شد اما به دلیل مقاومتهای برخی وزارتخانه‌ها و دستگاههای دولتی محقق نشد.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که طبق قانون پرداخت اعتبار و هزینه‌های تمام‌شده واگذاری وظیفه به مدیریت شهری نیز بر عهده دولت است، افزود: خوشبختانه در دوران ریاست جمهوری فعلی با توجه به شناخت احمدی‌نژاد از معضلات شهری واگذاری وظایف به مدیریت شهری با استقبال مواجه شده است به طوری که وزیر کشور واگذاری بخشی از وظایف سازمان بهزیستی به شهرداری پذیرفته است.

خادم افزود: این اقدام وزارت کشور رایحه خوشی است که به مشام می‌رسد و وزیر کشور دستور رییس‌جمهور را مبنی بر اجرای ماده 136 برنامه سوم توسعه و واگذاری اختیارات را پیگیری می‌کند و امیدواریم دیگر سازمانها همچون سازمان مدیریت نیز با تعامل و همکاری این گونه عمل کنند چرا که کاهش تصدیگری به نفع دولت است.

وی یادآور شد: مجلس شورای اسلامی هم اکنون توجه خاصی به فعالیتهای شورا و شهرداری دارد و فضای کنونی فرصت مناسبی است تا نمایندگان به تحقق مصوبه شورای عالی اداری و واگذاری اختیارات به مدیریت شهری را مورد توجه قرار دهند.

خادم علت طولانی شدن واگذاری اختیارات را مقاومت دستگاهها و تفکر دولتی دانست و افزود: با همکاری مجلس شورای اسلامی و حمایت رییس‌جمهوری باید بتدریج این اختیارات به مدیریت شهری واگذار شود. 

کد خبر 729

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز