رئیس کل بانک مرکزی در نخستین نشست خبری با خبرنگاران، سیاست‌های پولی و مالی کنترل نرخ تورم را اعلام کرد.

صالح آبادی

به گزارش همشهری آنلاین،علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در نخستین نشست خبری با خبرنگاران، سیاست‌های پولی و مالی کنترل نرخ تورم را اعلام و در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه چرا از ابزار نرخ بهره ‌برای کنترل تورم استفاده نمی‌شود؟ گفت: در بیش از ۹۰کشور دنیا طی ماه‌های گذشته نرخ سود بانکی برای مهار تورم استفاده شده اما در ایران به این مقوله به‌عنوان ابزار سیاست پولی نگاه نشده و این نگاه باید اصلاح شود.

او با بیان اینکه روسیه پس از جنگ اوکراین و کاهش ارزش روبل در برابر دلار آمریکا نرخ بهره را یکشبه دو برابر کرد و به ۲۰درصد رساند و در آمریکا نرخ بهره به بیش از ۴درصد رسید، تأکید کرد: ما هم باید حتما از این ابزار پولی برای کنترل تورم استفاده کنیم که تصمیم‌گیرنده نهایی شورای پول و اعتبار است و بانک مرکزی هم همین موضوع را پیگیری می‌کند.

گفته‌های دیروز صالح‌آبادی نشان می‌دهد که بانک مرکزی درصدد فعال‌سازی سیاست‌های پولی و مالی با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه جهت اطمینان از کاهش نرخ تورم در سال آینده است و باید دید آیا اعضای عمدتا دولتی شورای پول و اعتبار دست بانک مرکزی را برای استفاده از ابزار نرخ بهره بانکی جهت کنترل تورم باز می‌گذارند؟

 افزایش حقوق‌ها و دستمزدها

رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید: افزایش دستمزد ۵۷درصدی امسال رقم عجیب و غریبی بود و به هیچ وجه سال آینده چنین افزایشی نخواهد بود. دولت قطعا افزایش حقوق را کنترل می‌کند و قطعا افزایش به میزان امسال نخواهد بود.

وی افزود: دولت اگر هزینه اجتناب‌ناپذیری ندارد از آنجا کم کند و در جای دیگری استفاده کند از اوراق هم ‌می‌تواند استفاده کند؛ خط قرمزمان با دولت کنترل نقدینگی است.

رئیس شورای پول و اعتبار تأکید کرد: اصلاح حقوق‌ها در چارچوب سیاست دولت و مجلس تصویب می‌شود ولی نگاه ما در دولت در راستای کنترل تورم است.

وی تأکید کرد: افزایش دستمزد بخش خصوصی در شورای‌عالی کار تعیین می‌شود؛ توصیه‌مان این است که تصمیمات‌شان متناسب با ملاحظات تورمی باشد.

او در عین حال با بیان اینکه مرجع کاهش یا افزایش حقوق کارمندان و کارگران بانک مرکزی نیست، تصریح کرد: تعیین حقوق کارمندان در اختیار سازمان برنامه و بودجه و حقوق کارگران در حیطه اختیار شورای‌عالی کار است، اما از نظر بانک مرکزی در تصمیم‌گیری نهایی باید آثار تورمی افزایش حقوق‌ها و دستمزدها درنظر گرفته شود.

 واکنش بازارساز به جهش دلار

صالح‌آبادی در واکنش به پرسشی درباره نوسان قیمت ارز در کشور، گفت: بخش عمده معاملات ارزی کشور در بازارهای رسمی حواله و اسکناس انجام می‌شود که می‌بایست در تحلیل‌ها مدنظر قرار گیرد.

او با بیان اینکه در معاملات فردایی اساساً ارزی مبادله نمی‌شود و صرفاً تسویه ریالی مبادلات است، گفت: در معاملات فردایی نوعی از شرط‌بندی روی نرخ ارز است و معمولاً حجم معاملات فردایی بسیار پایین است و متأسفانه یکی از محل‌های سوء‌استفاده از حساب‌های اجاره‌ای است که بارها درخصوص آن به هموطنان هشدار داده شده چرا که این حساب‌های اجاره‌ای برای عملیات غیرقانونی اعم از پولشویی، قمار و... به‌کار گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: ما منکر آثار نرخ‌های غیررسمی نیستیم و باید درخصوص آنها تدبیری صورت گیرد. در ماه‌های اخیر نیز اقدامات زیادی با هماهنگی نهادهای ذیربط در این حوزه انجام دادیم و همچنان این موضوع را دنبال می‌کنیم. اما درهرحال بازار غیررسمی، بازار محدود و غیرشفاف است. ارز رسمی کشور از محل بازار نیما و بازار متشکل معاملات ارزی تأمین می‌شود. لذا باید این نکته را مدنظر داشته باشیم، هنگامی که بازار را تحلیل می‌کنیم، دقیقاً از کدام بازار می‌گوییم.

 تحریک خروج سرمایه با ناآرامی‌ها

سکاندار بانک مرکزی با بیان اینکه ناآرامی‌های ماه‌های اخیر با هدف تحریک خروج سرمایه از کشور در بازار ارز تأثیر داشته، تأکید کرد: البته این اتفاقات تنها دلیل افزایش نرخ ارز نیست و آنچه مهم است ایجاد آرامش عمومی در فضای جامعه است.

او در عین حال این را هم گفت که: تقویت دلار در دنیا یکی از دلایل افزایش نرخ ارز است و البته انتظارات تورمی هم بر جهش نرخ ارز اثر گذاشته اما ما در بانک مرکزی نرخ ارز غیررسمی را قبول نداریم و این نرخ باید تعدیل شود چرا که دولت هیچ وقت از محل بازار قاچاق نیازهای ارزی را تامین ‌نمی‌کند؛ تامین مالی نیازهای ارزی کشور در نیما انجام می‌شود. این مقام ارشد بانک مرکزی در پاسخ به سؤالی درباره میزان خروج سرمایه از کشور هم گفت: هیچ آمار شفاف و رسمی‌ای از خروج سرمایه وجود ندارد.

 سرانجام دلارهای ایران در کره

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره آخرین وضعیت آزادسازی طلب ۷میلیارد دلاری ایران از کره‌جنوبی، گفت: این کار در حال انجام است و رفت‌وآمدهای مختلفی با وساطت برخی کشورها انجام دادیم. در اصل موضوع توافق وجود دارد ولی در حساب‌های مقصد نکاتی وجود داشت. در حال دنبال موضوع هستیم. روی این موضوع تأکید داریم که پول از حساب کره به حساب‌هایی انتقال شود که بتوانیم استفاده کنیم، آنها هم این را قبول دارند، ما می‌خواهیم تضامین کافی را دریافت کنیم.

وی افزود: البته ۱.۶ میلیارد دلار از منابعی که غیرقابل استفاده بود، امسال استفاده شد و بدهی ایران به برخی سازمان‌های بین‌المللی از محل همین منابع پرداخت شده است.

 رمزگشایی از پول ساخت مسکن

 صالح‌آبادی درباره آخرین وضعیت پرداخت ۳۶۰هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت مسکن توسط بانک‌ها، گفت: درباره این قانون تفسیرهای متفاوتی مطرح است و اگر منظور از سهم ۲۰درصدی تسهیلات، مانده تسهیلات بانکی باشد، باید بدانیم که هم‌اکنون مانده تسهیلات بخش ساختمان و مسکن حدود ۱۷درصد است.

او افزود: اگر منظور این است که ۲۰درصد کل تسهیلات بانکی در هر سال تا سقف ۳۶۰همت اختصاص پیدا کند، باید توجه کرد که نظام بانکی توان مشخصی برای تسهیلات دارد و لازم است تا روش‌های تامین مالی ساخت مسکن متنوع شود و این موضوع را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌ایم و پیشنهادهای بانک مرکزی به دولت هم ارائه شده است چرا که اگر قرار باشد هر سال این میزان تسهیلات به ساخت مسکن پرداخت شود، چنین امکانی وجود ندارد.

  •   نرخ رشد نقدینگی تا آخر سال به زیر ۳۰درصد می‌رسد.
  •    امسال به دولت تنخواه ندادیم و جلوی تزریق ۶۰هزار میلیارد را گرفتیم.
  •    سیاست‌ پولی را به‌نحوی تنظیم می‌کنیم که بازار با کسری نقدینگی مواجه نشود.
  •   از مجلس می‌خواهیم سهم تسهیلات تکلیفی از کل وام بانک‌ها را افزایش ندهد.
  •   فروش اموال مازاد بانک‌ها به‌صورت ماهانه توسط بانک مرکزی رصد می‌شود.
  •    نیمی از تورم امسال ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی، افزایش دستمزدها و کاهش حقوق گمرکی کالاهاست.
  •    برخلاف سال گذشته، امسال در هیچ بخشی از اقتصاد، شاهد رشد منفی نبودیم.
  •    سهم خانوارها از تسهیلات بانکی به ۱۵.۸درصد رسیده است.
  •   بانک مرکزی نرخ تورم را محاسبه می‌کند و در گزارش‌ها و سخنان خود به آمار خودمان استناد می‌کنیم.
کد خبر 728996
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 18
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    1 7
    هر وقت بازار سرمایه خواست نفسی بکشه دولت محترم پاش رو گذاشت رو گلوش که دوبارهخ خفه بشه . از این افزایش سود بانکی تا قربونش برم مخالفت مجلس با عرضه خودرو در بورس بازم سرمایه مردم را آتش زد . من نمی دونم سود فوش خود رو بره تو جیب کارخانه ای که هزاران کارگر را سامان داده چه ضرری به این نامینده ها می زنه ؟!
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    1 0
    همشهری جان تکذیب شد برش دار
  • محمد IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    11 0
    افزایش قیمت دلار و مواد غذایی اسمشو میزارید جهش؟!! بعد نوبت افزایش حقوق ، میشه عجیب غریب !!!
  • قانون IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    4 0
    سود بانکی باید افزایش پیدا کنه تا ریال بیش از این سقوط نکنه
  • هموطن IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    7 1
    از یک طرف خط فقر تعریف می کنید و از طرفی افزایش حقوق کارگران را که در بهترین حالت پنجاه درصد خط فقرتان هم نمی شود را عجیب و غریب اعلام می کنید؟ خداییش اصلا می دانید چه می گویید و کجا می روید؟؟؟؟
  • یک مستمری بگیر IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    19 0
    دست آویز خوبی است هرجا هر گونه کم‌کاری یا بی کفایتی یا ناکارآمدی پیش آید براحتی می توان به گردن دشمن و یا تحریم انداخت و تبرئه شد
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
    2 0
    نظر شخصی من هست ومن خودم ترجیح میدم که ریال دربانگ نگه دارم 18درصد سود بگیرم ارز داشته باشم بهتره