سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۴
۰ نفر

گروه ورزشی: سرمایه‌گذاری روی ورزش قایقرانی پس از موفقیت‌هایی که قایقرانان ایرانی در رویدادهای بین‌المللی داشته‌اند ، جدی‌تر از گذشته شده است.

 فدراسیون قایقرانی پس از جلب نظر مسئولان عالی‌رتبه ورزش در ساخت پیست‌های استاندارد در 7 استان و برای برطرف کردن کمبود تجهیزات از جمله خرید چندین فروند قایق از شرکت‌های خارجی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی به منظور ساخت قایق درصدد جذب مربیان مطرح و سرشناس خارجی برآمده است.

 همه این تلاش‌ها در این راستا صورت می‌گیرد که قایقرانان ایران بتوانند در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگجو در زمره مدال‌آوران قرار بگیرند و همچنین بتوانند با کسب سهمیه بیشتر در کاروان اعزامی ایران به بازی‌های المپیک 2012 لندن کمک حال ورزش ایران در مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان باشند.

از کولین نورمن بارت، مربی مطرح و سرشناس انگلیسی روئینگ جهان و ویل ون‌بلیدر مربی‌سرشناس هلندی قایقرانی بادبانی به عنوان دو گزینه اصلی می‌توان یاد کرد. به نظر می‌رسد نایب قهرمانی محسن شادی در مسابقات روئینگ زیر 23 ساله‌های جهان در آلمان و متعاقب آن کسب 2 سهمیه حضور در المپیک پکن در دو بخش مردان (محسن شادی) و زنان (هما حسینی) می‌تواند نقطه عطفی برای شروع موفقیت‌های قایقرانان ایرانی در صحنه‌های جهانی باشد. اما این واقعیت را هم نباید فراموش کرد که در حال حاضر به لحاظ تکنیکی و فراهم‌شدن اسباب و وسایلی مدرن کاستی‌های جدی‌ در کشور وجود دارد که تا رفع کامل آنها نمی‌توان افق روشن و صددرصدی را ترسیم کرد.

در برنامه‌های جاری فدراسیون نشانه‌های امیدوار‌کننده‌ای از ایجاد شرایط  روبه‌جلو مشاهده می‌شود که در بخش آموزش حرکت‌های جدی‌تری انجام شده است.  بدیهی است متولیان این رشته امیدوار به کسب موفقیت در بازی‌های آسیایی گوانگجو هستند و مدت مدیدی است که برنامه‌ها و حرکت‌های جدی اجرایی خود را حول محور آن قرار داده‌اند. در سه بخش کانوپولو، روئینگ و بادبانی مربیان صاحب‌سبک از کشورهای پیشرفته جذب شده‌اند که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، قرار است به‌زودی کار خود را در ایران آغاز کنند.

از جمع این مربیان «کولین نورمن‌برت» انگلیسی که سابقه مربیگری در تیم‌های روئینگ زیر
23 ساله‌های ایرلند و هند را در کارنامه خود دارد به تهران آمده و حتی قرارداد خود را هم امضا کرده است. این مربی انگلیسی از مربیان و ورزشکاران موفق روئینگ دنیاست که در مدیریت ورزش سابقه‌ای طولانی دارد. وی فارغ‌التحصیل رشته تربیت‌بدنی است و در دانشگاه‌های وورهام، آکسفورد و کمبریج هم مربیگری کرده است. قرار است تیم‌ملی بانوان در دزفول و تیم ملی آقایان در چابهار تمرینات خود را زیر نظر «کولین نورمن برت» شروع کنند.

 قایقرانی ایران هیجان‌انگیز است

کولین نورمن برت، مربی انگلیسی روئینگ در خصوص سفرش به ایران می‌گوید: «با توجه به دعوت فدراسیون قایقرانی ایران به این کشور آمده‌ام و معتقدم که مربیگری تیم ملی کشوری که با گذشت 3 سال از عمر روئینگ خود 2 قایقران آن به المپیک راه می‌یابند هیجان‌انگیز است. روئینگ ایران در طول عمر 3 ساله‌ خود نسبت به روئینگ آسیا به سطح قابل‌قبولی رسیده ولی برای رسیدن به سطح جهانی و رقابت با قهرمانان جهان راه بسیار طولانی را در پیش دارد.» وی درباره موفقیت بانوان ایرانی در این رشته هم گفت: «بانوان ایرانی قوی هستند و در صورتی که تکنیک پاروزدن پیشرفته‌تری را به کار ببرند و سرعت پاروزدن و انتقال قایق خود را افزایش دهند، می‌توانند در آینده نزدیک به سطح اول آسیا رسیده و در رقابت‌های جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.»

 برنامه رشد قایقرانی

ویل ون‌ بلیدر یکی از مربیان سرشناس اروپایی و از بزرگترین مربیان قایقرانی بادبانی کشور هلند است. این مربی48 ساله ضمن سابقه تدریس در دانشگاه‌های هلند، سال‌ها مربیگری تیم‌های پایه بلژیک و هلند را برعهده داشته است. این مربی سرشناس اروپایی اوایل هفته پیش وارد تهران شد و در همان روزهای نخست از سد کرج، دریاچه آزادی و مجموعه فدراسیون قایقرانی کشورمان بازدید کرد. وی در ادامه سفر 10 روزه خود به ایران عازم بندرعباس شده و چند روزی را به بررسی امکانات موجود در سایت‌های فدراسیون قایقرانی در سواحل بندرعباس، قشم، بندر شهید رجایی و در نهایت در مناطق شمالی کشور چون بندر‌انزلی، نوشهر، رامسر و بابلسر می‌گذراند.

ون‌بلیدر در جریان این سفر برنامه خود را برای آغاز طرح‌های استعدادیابی، برپایی اردوهای تیم‌ملی، خرید تجهیزات، تهیه امکانات لازم در رشته سیلینگ، برنامه حضور در مسابقات آسیایی گوانگجو در سال 2010 و المپیک لندن را ارائه خواهد داد و فدراسیون قایقرانی نیز با بررسی این سرفصل‌ها تصمیم‌نهایی را برای استخدام این مربی هلندی اتخاذ خواهد کرد. هم اکنون خالد پرویز از مربیان برجسته رشته قایقرانی بادبانی از کشور پاکستان کار استعدادیابی را در سواحل بندرعباس آغاز کرده است.

کد خبر 72859

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز