سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۸۷ - ۰۵:۲۶
۰ نفر

علی شاکری: در سابقه چند ساله لیگ‌برتر والیبال ایران، هیچ‌گاه نیمکت مربیان تیم‌ها به اندازه این فصل از رقابت‌ها لرزان و دستخوش تغییر و تحولات نبوده است.

در حالی که به نظر می‌رسید با اخراج ابراهیم وادی از گل‌گهر سیرجان، یوتسا ست‌کوویچ از پتروشیمی بندر امام(ره) و بای‌محمد دوجی از پادیسان گنبد و کناره‌گیری ناصر شهنازی از برق کرمان در نیم فصل اول شاهد آرامش نسبی در شروع نیم‌فصل دوم باشیم، خیلی زودتر از آنچه که پیش‌بینی می‌شد ادامه اخراج مربیان به نیمه‌دوم لیگ سرایت کرد و حالا درست در آستانه هفته سوم دور برگشت، پتروشیمی و برق کرمان زودتر از سایر تیم‌ها دست به‌کار شده و به دنبال نفرات جدیدی برای تکمیل کادر فنی خود افتاده‌اند.

با توجه به روند کنونی حاکم بر بازی‌ها و توقعاتی که مدیران و سرمایه‌گذاران برخی از تیم‌ها دارند، به نظر می‌رسد پروژه تغییر سرمربی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. این نکته را به خوبی می‌توان میان حرف‌های مدیران بعضی از تیم‌ها به طور جسته و گریخته در اظهارات پس از هر مسابقه در گفت‌وگو با خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های گروهی خواند. بعید به نظر می‌رسد که پروژه کلید‌خورده ابتدای نیم فصل به این سادگی‌ها خاتمه یابد.

مهم‌ترین دلیل تغییرات گسترده در فصل جاری لیگ‌برتر به نسبت فصول قبل به شتابزدگی مسئولان تیم‌ها و عدم دورنگری آنان در انتخاب اولیه مربیان برمی‌گردد . یکی از اعضای قدیمی کمیته مربیان فدراسیون والیبال با اعلام این مطلب می‌گوید: «اگر مسئولان تیم‌ها به همان اندازه که در انتخاب بازیکنان از خود وسواس و حساسیت نشان می‌دهند در زمینه گزینش مربیان با اهالی فن و مربیان باتجربه مشورت می‌کردند به چنین سرنوشتی دچار نمی‌شدند تا در میانه راه با تحمل هزینه‌ای سنگین به دنبال سرمربی جدید باشند.»

این عضو با تجربه خانواده مربیان، والیبالی نبودن اغلب مسئولان تیم‌های لیگ‌برتری را عمده‌ترین دلیل تصمیم‌سازی‌های غلط خواند و گفت:‌ «این دسته از افراد بدون اطلاعات کافی و آشنایی با مسائل، ضمن هدر دادن بودجه‌ای که باید صرف پرورش بازیکنان جوان شود در راه جابه‌جایی مربیان هزینه می‌کنند و خود آنها نیز به نوعی مستوجب مجازات تنبیه و جریمه هستند.»

گزینه‌های مشترک

با اتفاقات به‌وقوع پیوسته در نیم فصل اول و ادامه پیدا‌کردن آن در نیم فصل دوم با وجود نزدیک به حضور 400 مربی بین‌المللی با درجات مختلف تعداد مربیان مورد اطمینان و باتجربه که تیم‌ها مشتاق به خدمت گرفتن آنان هستند از انگشتان دو دست هم فراتر نمی‌رود و به همین دلیل در ابه‌جایی‌های نیم فصل دوم، نگاه‌ها متوجه همان مربیان اخراجی نیم فصل اول است. در حالی دو تیم پتروشیمی بندرامام(ره) و برق کرمان طی امروز و فردا رسما با سرمربیان جدید خود به دنبال متحول شدن و کسب نتایج بهتر از گذشته‌اند که گزینه‌های هر دو تیم مشترک است.

پتروشیمی که بعد از اخراج ست‌کوویچ با کسب چند پیروزی در صدد حفظ محمدرضا دامغانی دستیار ست‌کوویچ در تیم نوجوانان به عنوان سرمربی بود بعد از شکست نزدیک این تیم مقابل فولاد ارومیه تغییر مسیر داد و مسئولان این تیم تصمیم گرفتند تا از میان سه گزینه پرویز کاظمی (مربی برکنارشده داماش)، عباس برقی (مربی سابق تیم‌های ملی بزرگسالان و جوانان) و ناصر شهنازی (مربی مستعفی برق کرمان) یکی را به عنوان جانشین ست‌کوویچ معرفی کنند که در این میان شانس بیشتر با پرویز کاظمی است، موضوعی که قبل از جلسه نهایی دیروز مسئولان ورزش پتروشیمی در تهران از سوی یکی از اعضای 7 نفره شورای ورزشی این باشگاه تایید شد.

در همین حال عباس برقی به عنوان گزینه اول کرمانی‌ها به دلیل موقعیت سخت این تیم در جدول به درخواست مسئولان این تیم جواب رد داد و در حالی که حضور پرویز کاظمی به جای او در این تیم قطعی شده بود، حضور احتمالی‌اش در پتروشیمی تکلیف معرفی سرمربی جدید برق کرمان را نیز به تاخیر انداخته است.

استویف تنها سرمربی خارجی لیگ برتر

نکته جالب در این میان عدم گرایش تیم‌های باشگاهی والیبال به مربیان خارجی است که در جمع 14 تیم لیگ‌برتری فعلی تنها نام یک سرمربی بلغاری و دو مربی خارجی تمرین‌دهنده به چشم می‌خورد. عدم آشنایی و شناخت مسئولان تیم‌ها از رزومه مربیان خارجی، آماده نبودن فضای کاری مناسب و اعتماد بیشتر تیم‌ها به مربیان داخلی را می‌توان از جمله دلایل دوری تیم‌های باشگاهی والیبال از جذب مربیان خارجی خواند. یکی دیگر از دلایلی که تیم‌‌ها را ترغیب می‌کند تا از استخدام مربیان خارجی جدا از فاصله فرهنگی و کمبود امکانات و تجهیزات سخت‌افزاری صرف‌نظر کنند، تجربه ناموفق پارک‌ کی‌وون در سال‌های نه چندان دور در تیم پیکان و ست‌کوویچ در تیم‌های برق تهران و پتروشیمی بندرامام(ره) است که برخلاف موفقیت‌های بزرگشان با تیم‌های ملی در زمینه باشگاهی چندان موفق نبوده‌اند.

حضور موفق استویف، سرمربی بلغاری کنونی بیم مازندران که با این تیم توانست به کمک 2 بازیکن هموطنش نتایج خوبی بگیرد شاید در پایان این فصل و در شروع فصل آینده زمینه‌ساز سرفصل جدیدی در جذب مربیان خارجی از سوی تیم‌های باشگاهی والیبال شود.

کد خبر 72833

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز