۲۶ اذرماه روز ملی حمل و نقل بهانه‌ای است برای بازگو کردن مشکلات حمل و نقل عمومی تهران که مدتهاست زنگ هشدار فرسودگی آن به صدا در آمده است. این زخم کهنه‌ آنچنان عمیق است که بودجه‌های چند ده میلیاردی شهرداری هم گره از کار آن باز نمی‌کند و باید کمکی فراتر دریافت شود.

اتوبوس فرسوده

به گزارش همشهری‌آنلاین، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره گفت: «در یک نگاه کلی، در هر سه بخش اصلی ناوگان یعنی مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی، دارای مسائل و مشکلات متعدد و متنوعی هستیم.»

سیدجعفر تشکری هاشمی ادامه داد: «وضع حمل و نقل عمومی تهران به هیچ عنوان مطلوب نیست. ما با مصوبات ۱۵ سال پیش مجلس شورای اسلامی که باید سهم مترو از کل جابه‌جایی‌ها ۳۰ درصد و سهم اتوبوسرانی ۲۵ درصد باشد، فاصله زیادی داریم و حتی با توجه به فرسودگی ناوگان و نوسازی و بازسازی نشدن آن، وضعیت حمل و نقل عمومی به مراتب بدتر شده است. البته در صورت اهتمام مسئولان در شهرداری تهران و دولت، جبران بخشی از این عقب‌ماندگی‌های مطروحه در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر است.»

زخم عمیق فرسودگی حمل‌ونقل عمومی در تهران | چرا نباید اتوبوس دست دوم بخریم؟ | بدون کمک دولت ۱۰درصد تعهدات عملی می‌شود

او با اشاره به لزوم دریافت کمک‌های دولتی برای حل مشکل ناوگان فرسوده تهران، گفت: « بعد از یک وقفه تقریباً ۱۲ ساله، دولت اقدام به واگذاری اتوبوس با ۸۰ درصد تخفیف به شهرداری‌ها کرده که در نوع خود امیدوارکننده‌ است و در صورت تداوم این روش و اختصاص اتوبوس‌های جدید با تسهیلات دولتی، بخش عمده‌ای از معضلات ناوگان اتوبوسرانی تهران کاهش می‌یابد. البته در مترو هم با وضعیت مشابهی مواجه هستیم و برای خرید ناوگان و حتی بازسازی و اورهال واگن‌ها، نیازمند همراهی و همکاری دولت هستیم.»

ضرورت رایزنی بیشتر با دولت

تشکری هاشمی ادامه داد: «نه تنها در حوزه حمل‌ونقل عمومی به کمک و حمایت دولت نیاز داریم؛ بلکه در شرایط فعلی با توجه به محدویت‌های ارزی، بدون کمک‌های دولت، شاید عملاً کمتر از ۱۰ درصد تعهدات در این حوزه محقق شود که باید رایزنی با دولت بیشتر شود.»

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه این روزها نه تنها در بحث توسعه، بلکه حتی در موضوع نگهداشت نیز با مشکلات زیادی در اتوبوسرانی و مترو مواجهیم، افزود: «در حال حاضر وضعیت اتوبوسرانی اصلا خوب نیست و به اندازه کافی ناوگان در اختیار نداریم. اینکه حال مترو، اتوبوس و حتی تاکسی مطلوب نیست، برکسی پوشیده نیست و این نتیجه عقب افتادگی و حتی رهاشدگی در چند سال گذشته است.»

بازسازی به جای خرید اتوبوس دست دوم

تشکری هاشمی گفت: در حال حاضر، آمار اورهال(تعمیرات اساسی) مترو امیدوارکننده نیست و مادامی که می‌توان اتوبوس‌های موجود را با صرف ۱۰ تا ۲۰ درصد از مبلغی که باید برای خرید اتوبوس‌های نو هزینه شود، به صورت اساسی بازسازی کرد و سال‌ها در اختیار مردم قرار داد، صحبت از خرید اتوبوس‌های دست دوم و حتی اتوبوس‌های نو با توجه به اعتبارات مورد نیاز، موضوعیت ندارد.»

زخم عمیق فرسودگی حمل‌ونقل عمومی در تهران | چرا نباید اتوبوس دست دوم بخریم؟ | بدون کمک دولت ۱۰درصد تعهدات عملی می‌شود

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: «در حال حاضر، بیش از ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس با انجام تعمیرات اساسی، می‌توانند وارد ناوگان شده و دوباره به چرخه خدمات‌رسانی به شهروندان برگردند.»

تشکری هاشمی در پاسخ به سوالی در مورد نوع کیفیت اورهال اتوبوس‌ها نیز گفت: «اگر اتوبوس‌ها برای اورهال به شرکت‌های سازنده‌ای که از صلاحیت‌های حرفه‌ای لازم برخوردارند، تحویل داده شوند، مطمئناً با انجام تعمیرات اصلی و ضروری سطح یک در اتاق، موتور، گیربکس، سیستم فرمان، ترمز و ...، اتوبوس‌ها تا سال‌های متمادی قابلیت خدمت به مردم را پیدا می‌کنند. اما اگر به جای انجام تعمیر اساسی، به کارهای جزئی و ظاهری سطح ۲ و سطح ۳ اکتفا شود، تأثیر چندانی بر بازسازی اتوبوس‌های موجود و افزایش ظرفیت ناوگان نخواهد داشت.»

کد خبر 728305
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha