طرح جامع شهری ۲۰۴۰ دبی که در سال ۲۰۲۱ توسط حاکم امارات به تصویب رسید، با هدف تبدیل دبی به بهترین شهر دنیا برای زندگی در حال پیاده‌سازی است.

دبی

به گزارش همشهری آنلاین، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی‌، از آغاز مرحله دوم توسعه عظیم شهری خبر داد و مدعی شد که به‌زودی پروژه‌های خلاق بسیاری بزرگ‌ترین شهر امارات متحده عربی را متحول خواهد کرد.

 پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز مرحله اول طرح جامع شهری ۲۰۴۰ دبی مزایای مثبت بسیاری را برای ساکنان و هویتی قدرتمند را برای شهر در سراسر جهان به ارمغان آورد. اکنون حاکم دبی از آغاز اجرای مرحله جدید خبر داده است و ادعا کرده است که ۱۰ نوآوری بسیار مهم طی چند پروژه شامل ارتقای مراکز شهر، استراتژی املاک و مستغلات دبی، طرح سبز سازی شهری از طریق گسترش مزارع برای تضمین امنیت غذایی، طرح حفظ میراث فرهنگی شهر، توسعه مناطق ۲۰ دقیقه‌ای و طرح گسترش شبکه پیاده‌راه‌ها اجرا خواهد شد. طی مرحله اول، ۱۷ پروژه بسیار مهم در بزرگ‌ترین شهر امارات پیاده شد که اجرای موفقیت‌آمیز آن‌ها، مسیر را برای آغاز مرحله دوم هموار کرد.

دبی دنبال تبدیل شدن به بهترین شهر دنیا برای زندگی | دسترسی ۲۰ دقیقه ای به همه امکانات

حاکم بزرگ‌ترین شهر امارات هدف خود از پیاده‌سازی طرح جامع شهری ۲۰۴۰ دبی را ایجاد مناطقی دوستدار محیط زیست و پیاده‌روی اعلام کرد و مدعی شد که استراتژی شهر برای توسعه زیرساخت‌ها جهت تحقق این هدف کاملاً شفاف است و پیش از اجرا قابل دسترسی خواهد بود. در این راستا، پنج مرکز اصلی دبی تحولات بسیاری را تجربه خواهد کرد که سه منطقه آن در حال حاضر وجود دارد، اما دو محله جدید نیز توسعه خواهد یافت.

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، مرحله جدید شامل یک استراتژی جامع برای املاک و مستغلات تا سال ۲۰۴۰ است که با هدف سازگارسازی زیرساخت‌ها و دارایی‌های شهری با طرح جدید و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا پیاده خواهد شد. در نتیجه این اقدام، ساکنان شهر خواهند توانست منازل مسکونی با کیفیت بالا را به ازای پرداخت مبلغی مقرون‌به‌صرفه تأمین کنند که این قابلیت به افزایش برابری میان شهروندان منجر خواهد شد.

شهر ۲۰ دقیقه‌ای

در مرحله دوم طرح جامع شهری ۲۰۴۰ دبی، مناطق به گونه‌ای طراحی خواهد شد که دسترسی مردم به تمام امکانات عمومی و مراکز اداری، آموزشی، فرهنگی و تفریحی تنها با ۲۰ دقیقه پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری ممکن می‌شود. در این راستا، همه مناطق دبی به مراکزی شهری تبدیل خواهد شد که تمام خدمات مورد نیاز را در بر خواهد گرفت، ضمن این‌که امکان دسترسی شهروندان به حدود ۸۰ درصد از نیازهای روزمره و مقاصد ضروری از طریق ایستگاه‌های حمل‌ونقل انبوه فراهم خواهد آمد. در این مرحله، فضاهای عمومی جدیدی مانند میادین، کوچه‌ها، فضاهای زیرزمینی و پیاده‌راه‌ها به زیبایی تمام احداث خواهد شد تا قابلیت تردد راحت‌تر ساکنان را امکان‌پذیر کند.

دبی دنبال تبدیل شدن به بهترین شهر دنیا برای زندگی | دسترسی ۲۰ دقیقه ای به همه امکانات

ایجاد مناطق ۲۰ دقیقه‌ای، توسعه حومه‌ها و روستاهای دبی را نیز شامل خواهد شد، به این امید که دستیابی به اهداف توسعه پایدار از طریق حفظ طبیعت و در عین حال، تأمین نیازهای مردم زودتر از موعد محقق شود. علاوه بر این، توسعه حومه‌ها و روستاهای شهر به جذابیت آن‌ها منجر خواهد شد که این امر به سهم خود بهبود گردشگری را به دنبال خواهد داشت و در نهایت، رونق اقتصادی را برای بزرگ‌ترین شهر امارات متحده عربی به ارمغان خواهد آورد. پروژه افزایش اندازه سواحل عمومی دبی نیز بخشی از توسعه مناطق ۲۰ دقیقه‌ای به شمار می‌رود که از اواخر سال جدید آغاز خواهد شد.

شیخ محمد ادعا کرده است که آماده‌سازی طرح استفاده از فضاهای مرده، تدابیر حمل‌ونقل، زیباسازی چشم‌اندازها، توسعه مناطق نزدیک به دریا، دو برابر کردن اندازه پارک‌های عمومی و مناطق تفریحی، توسعه طرح حمل‌ونقل پایدار و طرح پایداری زیست‌محیطی در سال ۲۰۲۳ انجام خواهد شد.

دبی دنبال تبدیل شدن به بهترین شهر دنیا برای زندگی | دسترسی ۲۰ دقیقه ای به همه امکانات

منبع: ایمنا

کد خبر 728301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha