شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین و کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و مقامات ارشد دولت در حالیکه این کشور با افزایش عفونت‌های کووید-۱۹ روبرو است، در طول دو روز آینده برای ترسیم یک طرح بازیابی برای اقتصاد آسیب‌دیده چین دیدار می‌کنند.

China

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این کنفرانس کلیدی سالانه سیاست اقتصادی در حالی انجام می‌شود که عفونت‌های کروناویروس در شهر پکن، پایتخت چین یک هفته پس از کنار گاشتن کنترل‌های سخت سیاست «کووید-صفر» اوج گرفته است.

شی از این سیاست سختگیرانه دفاع می‌کرد، اما محدودیت‌های شدید کرونا به گسترده‌ترین اعتراضات در طول ۱۰ ساله دوران ریاست‌جمهوری‌ش انجامید.

«کنفرانس کارگروه مرکزی اقتصادی» که به طور سالانه پشت درهای بسته برگزار می‌شود، در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار خواهد شد.

تحلیل‌گرانی که از نزدیک این کنفرانس را دنبال می‌کنند، می‌گویند رهبری چین احتمالا اقدامات بیشتری برای تحریک اقتصاد برخواهد داشت و درباره اهداف تعیین‌شده برای رشد اقتصادی به بحث خواهد پرداخت.

سرمایه‌گذاران جهانی که پس از تغییر سیاست چین درباره محدودیت‌های کرونایی شگفت‌زده شده بودند، اکنون خودشان را در حال وارد شدن به یک دوران گذار پرآشوپ پساپاندمی می‌بینند که داده‌های مناسب برای ردیابی عفونت‌های فزاینده و تهدیهای بالقوه برای اقتصاد در ماه‌های پیش رو در آن در دست نیست.

اقتصاددانان تخمین می‌زنند که رشد اقتصادی چین تا حدود ۳ درصد در سال کاهش یابد که بسیار پایین‌تر از هدف رسمی حدود ۵/۵ درصداست و یکی از بدترین کارکردهای اقتصادی چین در حدود نیم قرن اخیر به شمار می‌آید.

رسانه‌های دولتی چین روز سه‌شنبه گزارش کردند که حدود ۵۰ نفر مبتلا به کووید-۱۹ با حال عمومی وخیم یا بحرانی در بیمارستان‌ها در پکن بستری هستند و در همین حال عفونت‌ها هم در شهرهای ووهان و چنگ‌دو و نیز ایالت هبئی در حال افزایش است.

اما به علت کاهش تعداد آزمایش‌ها نمی‌توان شمار دقیق شمار عفونت‌ها را ردیابی کرد و «کمیسیون ملی بهداشت» (NHC) چین روز چهارشنبه اعلام کرد که دیگر موارد عفونت‌های بی‌علامت را گزارش نمی‌کند، چرا مشکل است به طور دقیق شمار کل این عفونت‌ها را تعیین کرد و به این ترتیب روالی که در اغلب سه سال گذشته دنبال می‌کرد، کنار می‌گذارد.

یوآن چین که بدترین سال از لحاظ قیمت از سال ۱۹۹۴ را می‌گذارند که چین برای نخستین بار نرخ‌های تبادل رسمی و بازار آزاد را یکپارچه کرد، روز چهارشنبه در برابر دلار سقوط کرد و معامله‌گران علت آن را از جمله اوج‌گیری دوباره موارد عفونت کرونا اعلام کردند.

این افزایش تعداد یک هفته پس از آن رخ می‌دهد که مقامات چینی سیاست قبلی آزمایش‌ کردن گسترده و مقررات سختگیرانه قرنطینه را کنار گذاشتند و به سایر کشورهای جهان پیوستند که سه سال پس از ظهور کووید-۱۹ عمدتا جوامعشان را بازگشایی کرده‌اند.

شادمانی ناشی از این تغییرات به سرعت در میانه نشانه‌های فزاینده در این باره رنگ باخت که چین ممکن است برای فقدان «ایمنی جمعی» و میزان‌های پایین واکسیناسیون در میان سالمندان مجبور به پرداخت تاوانی شود.

کد خبر 728054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha