هفته پژوهش و فناوری در حالی روزهای پایانی خود را سپری می‌کند که پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین پارک کشور دستاوردهای قابل‌توجهی داشته است. به همین مناسبت، رئیس پارک طی نشستی با خبرنگاران درباره عملکرد و برنامه‌های آتی پارک سخن گفت.

ناحیه نوآوری

به گزارش همشهری آنلاین، در این پارک ۲۵۰ شرکت دانش بنیان یا عضو هستند یا مستقر و همچنین حدود ۴۰۰ شرکت هم برای استقرار در پارک اعلام آمادگی کرده‌اند. اعطای تسهیلات کم بهره به شرکت‌های دانش بنیان کوچک و بزرگ به‌ترتیب به میزان ۱۰۰میلیون تومان و ۴۰۰ میلیون تومان ازجمله حمایت‌های صورت گرفته به‌شمار می‌آید. پس از گذشت کمتر از ۹ ماه از سال ۱۴۰۱ شرکت‌های دانش بنیان مستقر در این پارک حدود ۲ هزارمیلیارد تومان فروش داشته‌اند و حدود ۳۵۰هزار دلار هم فروش ارزی داشته‌اند. پارک علم و فناوری دانشگاه تهران همچنین حمایت از متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور را در دستور کار قرار داده و البته زمینه‌های فعالیت سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور را فراهم کرده است. علی اسدی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در حاشیه این نشست طی گفت‌وگویی اختصاصی با همشهری از همکاری با شهرداری تهران اظهار خرسندی کرد و از ایجاد ناحیه نوآوری این دانشگاه در چند منطقه شهر تهران خبر داد.

همکاری پارک و شهرداری تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ما به‌شدت نیازمند همکاری شهرداری هستیم. دلیل آن هم این است که در جایی قرار داریم که مدیریت شهری در آن ساری و جاری می‌شود. ما نمی‌توانیم خود را جدا از شهروندان بدانیم. ناحیه نوآوری ما در ۳ منطقه شهرداری، یعنی مناطق ۶، ۱۱ و ۱۶ قرار می‌گیرد. این منطقه از شمال به بزرگراه شهید همت، از غرب به بزرگراه یادگار امام(ه)، از شرق به خیابان ولی عصر(عج) و از جنوب به میدان بهمن امتداد می‌یابد. در جلساتی که با شهردار محترم پایتخت، آقای دکتر زاکانی داشتیم متوجه شدیم که ایشان یک نگاه حمایتی به شرکت‌های دانش بنیان دارند. در حوزه محل استقرار ما که منطقه۶ است، هفته گذشته جلسه بسیار مهم و نتیجه بخشی با شهردار این منطقه داشتیم. در این جلسه موضوع «ناحیه نوآوری» پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را مطرح کردیم. ایشان به معاونان خود دستور دادند که در کوتاه‌ترین زمان نقطه نظرات خود را اعلام کنند تا ان‌شاءالله ما بتوانیم تفاهمنامه مربوطه را امضا کنیم.
 
درباره جزئیات این همکاری و تفاهمنامه توضیح می‌دهید؟
همکاری ما و شهرداری دوطرفه است. در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران شرکت‌هایی مستقر هستند که می‌توانند نیازهای مدیریت شهری را برطرف کنند. این پارک می‌تواند فناوری‌های مورد نیـاز مدیریــت شهــــری ازجمله پسماند، فضای سبز، دوربین‌ها و سایر نیازهای دیگر را فراهم کند. از سوی دیگر، ما نیازمند تسهیلات لازم مانند اعطای مجوزها برای توسعه زیست‌بوم شرکت‌های دانش بنیان در ناحیه نوآوری دانشگاه تهران هستیم. در تفاهمنامه بین شهرداری تهران و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران همه موارد شامل تعهدات طرفین پیش‌بینی شده است. اگر این ارتباط ارگانیک، سازنده، یکپارچه و تعاملی شکل بگیرد، هم شرکت‌های دانش بنیان منتفع می‌شوند و هم نیازهای مدیریت شهری شهرداری تهران تامین می‌شود.
 
اینترنت طی ماه‌های گذشته مشکلی برای پارک ایجاد کرده است؟
پهنای باندی که ما در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گذاشته‌ایم طی مدتی که من در این پارک حضور دارم، یعنی سال۱۴۰۱، حتی یک مورد هم با مشکل روبه‌رو نبوده است. اینترنت پرسرعت و پایدار لازمه کار شرکت‌های دانش بنیان است و ما هم این امکان را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران قرار داده‌ایم. با این حال، همانطور که رئیس‌جمهوری در روز دانشجو مطرح کردند، بعضی مواقع شرایطی پیش می‌آید که امنیت ملی به خطر می‌افتد. بنابراین مانند همه کشورهای دیگر، حتی کشورهای مدعی آزادی و دمکراسی، ممکن است اینترنت در چنین شرایطی به‌طور موقت محدود شود. خوشبختانه اکنون با آرام شدن فضا این محدودیت‌ها هم برطرف شده و شرکت‌های دانش بنیان ما مشکلی ندارند. این در حالی است که اینترنت داخلی پارک و شرکت‌های دانش بنیان حتی در زمان ناآرامی‌ها هم مشکلی نداشت و مراودات آنها برقرار بود.

جایگاه فارغ‌التحصیلان علوم انسانی در پارک‌های فناوری
علی اسدی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران می‌گوید: ما بارها اعلام کرده‌ایم که درست است که رشته‌های فنی و مهندسی در ایجاد شرکت‌های فناورانه نقش آفرین هستند، اما اینگونه نیست که رشته‌های غیرفنی نقشی نداشته باشند. لذا یک‌بار دیگر اعلام می‌کنم که اولویت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران حمایت از شرکت‌های مبتنی بر رشته‌های بین رشته‌ای، علوم رفتاری، علوم انسانی و علوم اجتماعی است. از این‌رو شعبه‌ها و مراکز نوآوری پارک علم و فناوری را در دانشکده‌های روانشناسی، زبان و ادبیات، جغرافیا، محیط‌زیست و الهیات فعال کرده‌ایم و تعداد آنها را از ۹ به ۱۵ رسانده‌ایم.

کد خبر 727932
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha