مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به اعلام هشدار نارنجی آلودگی هوا در پایتخت، از شهروندان و به خصوص افراد دارای بیماری زمینه‌ای خواست که از قرارگیری در فضای باز خودداری کنند.

آلودگی - شاخص آلودگی - اثرات آلودگی هوا - هوا تهران امروز - آلودگی هوای تهران

به گزارش همشهری آنلاین، حامد یزدی مهر مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره صدور هشدار نارنجی آلودگی هوا از سوی سازمان هواشناسی کشور، گفت: با توجه به تداوم آلودگی هوا شاهد انباشت آلاینده‌ها در آسمان تهران هستیم و این موضوع منجر به کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها شده است.

وی با بیان اینکه در همین راستا نیز مدیریت بحران دستگاه‌های امدادی، خدماتی و ... را به حالت آماده‌باش درآورده است، گفت: لازم است شهروندان نیز نکاتی را مد نظر قرار دهند و از این رو از آنان می‌خواهم که در تردد خودروها مدیریت لازم را داشته باشند. همچنین افراد و به خصوص گروه‌های حساس شامل کودکان، سالمندان، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای باید از تردد در فضای باز پرهیز کنند و تا حد امکان در خانه بمانند.  

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با تاکید بر اینکه در این شرایط لازم است که از انجام فعالیت‌های ورزشی نیز پرهیز شود، گفت: از مردم عزیز می‌خواهیم نسبت به هشدارهای صادرشده حساس باشند و با توجه به اعلام‌های قبلی از وقوع آسیب و خطرهای احتمالی جلوگیری کنند.

هفتمین روز متوالی تنفس هوای آلوده در تهران

وضعیت آلودگی هوای تهران تا حدی بحرانی است که مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز امروز (۲۲ آذرماه) با بیان اینکه امروز هفتمین روز متوالی تنفس هوای آلوده در تهران است، گفت: این شرایط حداقل تا فردا (۲۳ آذرماه) ادامه خواهد داشت.

محسن روشنی درباره آلودگی‌هوا و تداوم این شرایط در تهران اظهار کرد: از روز ۱۶ آذر تهران وارد فاز آلودگی هوا شد و تا امروز ۷ روز متوالی آلوده را پشت سر گذاشته است که طی این مدت، دو روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار گرفت.

او ادامه داد: بیشترین شاخص آلودگی هوا مربوط به روز ۱۸ آذر با عدد ۱۵۵ بود. طی این روز آلاینده شاخص ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بود. در سایر روزهای آلوده نیز آلاینده شاخص ذرات معلق کمتراز ۲.۵ میکرون بود و هیچ آلاینده دیگری بیش از حد مجاز نبود.

به گفته مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران طی این مدت زمان کیفیت هوای پایتخت ۵ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و  دو روز( ۱۸ و ۱۹ آذر) در شرایط ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار داشت.

روشنی گفت: به طور قطع نمی‌توان گفت که شرایط آلودگی تداوم دارد اما با توجه به اینکه امروز شاخص کیفیت هوا به عدد ۱۴۲ رسیده و در آستانه شرایط ناسالم برای همه گروه‌هاست، آلودگی هوا دست کم تا فردا ( ۲۳ آذرماه) ادامه خواهد داشت.

البته شاخص آلودگی هوا در تهران روی عدد ۱۴۲ باقی نماند و در لحظه تنظیم این گزارش به عدد ۱۶۳ رسیده است که نشان‌دهنده ناسالم بودن هوا برای همه گروه‌ها است.

درخواست وزارت بهداشت برای تشکیل جلسه‌ اضطرار آلودگی هوای تهران

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت نیز با اشاره به هشدار سطح نارنجی اداره کل هواشناسی استان تهران مبنی بر تداوم شرایط پایداری جو و انباشت آلاینده‌ها از فردا تا پنجشنبه ۲۴ آذر ماه و احتمال ورود به شرایط بسیار ناسالم در ایستگاه‌های سنجش، گفت: از مسئولان استان تهران تقاضا داریم تا جلسه‌ شرایط اضطرار آلودگی هوا را تشکیل داده و تصمیمات لازم برای کاهش مواجهه عموم مردم و بخصوص گروه‌های حساس را اتخاذ کنند.

دکتر عباس شاهسونی با اشاره به اینکه در حال حاضر شاخص کیفیت هوا در شهر تهران ناسالم برای تمام گروه‌ها است، گفت: با توجه به گزارشات واصله از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران امروز  شاخص کیفیت هوا در اکثر ایستگاه‌های شهر تهران در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها است. بنابراین آلاینده اصلی ذرات معلق PM۲.۵ و کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار دارد.

وی افزود: در ۱۶ ایستگاه از ۲۸ دستگاه دارای داده شاخص آلاینده ذرات معلق PM۲.۵  (۵۷ درصد از ایستگاه‌های شهر) در شرایط ناسالم است که این وضعیت سبب افزایش بیماری‌های قلبی و ریوی و مرگ و میر زودرس در بیماران قلبی و سالمندان و افزایش علائم تنفسی در کل جمعیت می‌شود. بر این اساس توصیه می‌کنیم افراد مبتلا به بیمای‌های ریوی، کودکان و سالمندان از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب کنند و سایر افراد نیز باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند و در صورت تردد از ماسک مناسب استفاده کنند.

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت تاکید کرد: با توجه به هشدار سطح نارنجی اداره کل هواشناسی استان تهران مبنی بر تداوم شرایط پایداری جو و انباشت آلاینده‌ها از روز چهارشنبه ۲۳ آذر لغایت پنجشنبه ۲۴ آذر ماه و احتمال ورود به شرایط بسیار ناسالم در ایستگاه‌های سنجش در روز آتی از مسئولان استان تهران تقاضا داریم تا جلسه‌ای شرایط اضطرار آلودگی هوا مطابق با مفاد آیین‌نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک،‌ تشکیل داده و تصمیمات لازم برای کاهش مواجهه عموم مردم و بخصوص گروه‌های حساس را اتخاذ کنند.

وی تاکید کرد: گروه‌های حساس، سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان در شرایط آلودگی هوا، تا حد امکان در سطح شهر تردد نکنند. همچنین ورزشکاران از ورزش در فضای باز پرهیز کنند و افرادی که باید در محل کار حاضر شوند، کمتر در فضای باز حضور داشته باشند.

شاهسونی تاکید کرد: بر اساس مطالعه وزارت بهداشت در ۲۷ شهر با جمعیت تقریبا ۳۵ میلیون نفر مشخص شد در سال ۱۴۰۰ میزان مرگ‌های منتسب به ذرات معلق در کشور، ۲۰ هزار و ۸۰۰ نفر بوده است که از این میان سهم تهران ۶۴۰۰ مرگ اعلام شد. بر این اساس توجه به توصیه‌های بهداشتی برای به حداقل رساندن آثار و عوارض آلودگی هوا ضروری است.

کد خبر 727747
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    1 0
    مثلا میخاین چکار کنین مثل همیشه دعا برای بارون و ختم جلسه