معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: افزایش جرایم ایرلاین‌ها در دستورالعمل جدید حقوق مسافران قرار دارد.

هواپیما

به گزارش همشهری آنلاین، محمد محمدی‌بخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: در بحث ساخت قطعات هواپیما در حال ایجاد زیرساخت‌ها هستیم و مجوزهای مورد نیاز در حال صدور هستند. البته در حال حاضر با مجوزهای دریافت شده هزاران قطعه مربوط به ساخت هواپیما در کشور در حال تولید است و در بحث ساخت و طراحی، خبرهای خوبی داریم و گام‌های مهمی در این حوزه برداشته شده است.

محمدی بخش در خصوص مجوزهای دریافت‌شده برای توسعه ناوگان و زیرساخت‌های مورد نیاز در صنعت هوایی گفت: توسعه ناوگان یک موضوع چندوجهی است و برای تحقق اهداف توسعه ناوگان به طور همزمان خرید هواپیماهای نو و هواپیماهای دست دوم، بازگرداندن هواپیماهای زمینگیر به خط پروازی و همچنین حفظ و نگهداری ناوگان موجود را دنبال می‌کنیم و توسعه را یک موضوع تک بُعدی و یک‌وجهی نمی‌بینیم و به‌طور همزمان بر روی هر چهار اقدام تمرکز داریم.

وی با بیان این‌که انجام هر یک از اقدامات به مجوزهایی نیاز دارد، ادامه داد: برای انجام هر یک از وجوه و اقدام برای توسعه ناوگان اختیارات و امتیازاتی لازم است که برای صدور این مجوزها مکاتباتی انجام شده و در حال انجام است که البته یک‌سری از مجوزها صادر شده‌اند اما انجام هر چهار اقدام به صورت موازی پی‌گیری می‌شود و پیش‌روی می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش تعمیرات هواپیماها گفت: عمده اقدامات و اهداف در بخش تعمیرات محقق شده و امروز هیچ هواپیمایی از انواع تایپ موجود در ناوگان و هیچ موتوری از این هواپیماها برای تعمیر از کشور خارج نمی‌شود و تمام هواپیماها در داخل کشور تعمیر می‌شوند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره تأمین قطعات در صنعت هوانوردی اظهار کرد: بحث تأمین قطعات به چند گروه تقسیم می‌شود. یک گروه مربوط به تأمین قطعاتی از طریق خرید است و گروه دیگر قطعاتی هستند که در داخل کشور ساخته می‌شوند و اجازه ساخت آن‌ها وجود دارد. همچنین یک‌سری هم از جمله اقلام مصرفی هستند که هر یک از این موضوعات در زیرگروه تعریف شده نیازی به اختیارات و مجوزهایی دارد.

وی در خصوص محل تأمین مالی اجرا و انجام چهار اقدام توسعه ناوگان افزود: بخشی از تأمین مالی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و شرکت‌های خصوصی برای انجام هر اقدام مرتبط با فعالیت‌های خود تأمین مالی خرید یا تعمیرات را انجام می‌دهند و شرکت‌های مرکز تعمیرات از محل فروش قطعات، منابع مورد نیاز را تأمین می‌کنند. البته بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها هم از سوی دولت انجام شده است و بخشی از تأمین مالی‌ها هم محقق شده‌اند.

محمدی‌بخش همچنین درباره تأخیر در انتشار و ابلاغ دستورالعمل حقوق مسافر و گفته‌هایی مبنی بر این‌که این دستورالعمل به نفع شرکت‌های هواپیمایی در حال تغییر است، تاکید کرد: به هیچ وجه این گونه نیست که این دستورالعمل و آئین‌نامه به نفع شرکت‌ها تغییر کرده باشد و تغییرات حتماً به نفع مسافران است و اگر تدوین و تنظیم آن زمان‌بر شده به این دلیل بوده که باید مطابق با آئین‌نامه‌های بین‌المللی، آئین‌نامه‌های داخلی، حقوق مسافر، حقوق عامه، حقوق جزا و … تنظیم شود که پیچیدگی‌های زیادی دارد. به طور قطع به دنبال این هستیم بخش عمده‌ای از موضوعات مطرح شده در این دستورالعمل به نفع مردم کشور تغییر کند چراکه مردم باید از این ظرفیت قانونی استفاده کنند و این برای سازمان هواپیمایی موضوع بسیار مهمی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تغییرات انجام‌شده به نفع مسافران و مردم گفت: از جمله تغییرات انجام‌شده این است که در بحث پرداخت استرداد، در بحث تأخیرات و لغو پروازها ملاحظاتی در نظر گرفته و جریمه شرکت‌ها نسبت به گذشته تغییر کرده و افزایش یافته است. این اقدامات هم جنبه بازدارندگی دارند و هم این‌که اگر مردم در این موارد دچار زیانی شدند از این محل بخشی از ضرر آن‌ها جبران شود.

کد خبر 727478
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    1 0
    باز هم وصله پیله کردنهای هواپیماهای کهنه ، خدایا خودت رحم کن