گروه سیاسی: نیویورک‌تایمز مدعی شد دولت کنونی آمریکا طرح‌هایی برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران در دست اجرا دارد

 و این طرح‌ها را به دولت آینده این کشور نیز منتقل خواهد کرد. بنابر ادعای این روزنامه به نقل از مقام‌های بلندپایه آمریکایی، پس از آنکه چندی پیش رژیم‌صهیونیستی از واشنگتن خواسته بود بمب‌های قوی برای استفاده علیه تأسیسات اتمی ایران در اختیارش بگذارد، بوش با این درخواست مخالفت کرده و گفته بود که طرح‌های سری جدیدی برای کارشکنی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران در دست بررسی دارد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، بوش در پاسخ به اسرائیلی‌ها وعده داده بود که آنها را نیز در فعالیت‌های اطلاعاتی و جاسوسی علیه ایران سهیم کند و اجرای این طرح جدید پس از روی کار آمدن باراک اوباما نیز پیگیری شود.

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود که روز گذشته تیتر اول پایگاه اینترنتی این روزنامه را به‌خود اختصاص داده بود، ادعا کرده که طرح جدید واشنگتن، از 15 ماه پیش و در
جریان رایزنی با مقام‌های فعلی و پیشین آمریکایی، کارشناسان خارجی، بازرسان بین‌المللی هسته‌ای و مقام‌های اروپایی و اسرائیلی در حال تهیه است و به خاطر محرمانه بودن آن، هیچ‌کدام از این رایزنی‌ها ثبت نشده‌اند.

بر این اساس، طرح مذکور به‌دنبال خرابکاری در زنجیره تولید سوخت هسته‌ای شامل تخریب سیستم‌های الکتریکی، رایانه‌ای و شبکه‌های مورد اعتماد ایران است.

جالب آنکه نیویورک‌تایمز در ادامه اذعان می‌کند که برخی مقامات دولت بوش نسبت به موفق بودن این طرح جدید جاسوسی تردید دارند؛ چراکه پیش از این نیز تلاش‌های دیگری از جانب سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا برای ضربه‌زدن به برنامه هسته‌ای ایران انجام گرفته، اما این طرح‌ها به وسیله ایران کشف و خنثی شده است.

این روزنامه آمریکایی همچنین ضمن اشاره به این موضوع که با وجود مخالفت‌ بوش با حمله نظامی، برخی مسئولان اسرائیلی نسبت به موفقیت طر‌ح‌های جاسوسی آمریکا در قبال ایران خوشبین نیستند، می‌نویسد: با وجود اینکه بوش چندین بار تهدید کرده که گزینه نظامی در قبال ایران روی میز قرار دارد، اما تاکنون هیچ دستوری به پنتاگون برای طراحی حمله به ایران نداده است و رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا نیز خطاب به وی خاطرنشان کرده که درصورت حمله به ایران، بحران خاورمیانه‌ تشدید خواهد شد و 140 هزار نظامی آمریکایی در این منطقه را نیز در بر خواهد گرفت.

همزمان با طرح ادعاهای مذکور از طرف نیویورک‌تایمز، روزنامه واشنگتن‌پست نیز خبری با موضوع ایران را روز گذشته به‌عنوان تیتر یک پایگاه اینترنتی خود برگزید و این همزمانی در نوع خود قابل توجه بود.

واشنگتن‌پست در این مطلب همانند ادعاهای بی‌شمار پیشین مقام‌های آمریکایی در مورد نقش ایران در عراق، ادعا کرده که تهران به کمک برخی شرکت‌های فعال در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و همچنین کشورهای شرق آسیا، تجهیزات لازم برای ساخت سلاح‌هایی را که با آنها به سربازان آمریکایی در عراق حمله می‌شود، از آمریکا تهیه می‌کند.

تکرار ادعاهای اوباما

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا که 2 روز قبل در کنفرانسی خبری مدعی شده بود ایران تهدیدی جدی برای امنیت ایالات متحده محسوب می‌شود، روز گذشته هم ایران را بزرگ‌ترین نگرانی آمریکا خواند. باراک اوباما در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی که ایرنا از آن خبر داد، ادعا کرد: حمایت ایران از حزب‌الله لبنان و همچنین برنامه غنی‌سازی اورانیوم این کشور نگران‌کننده است.

وی با بیان اینکه لازم است رویکرد جدیدی در قبال ایران در پیش بگیریم، افزود: به اعتقاد من، نقطه آغاز این رویکرد، تعامل است و شامل ارسال پیامی حاکی از احترام به خواست مردم ایران و در عین حال، در برگیرنده انتظارها و مطالبات ما در مورد چگونگی رفتار این کشور خواهد بود.

کد خبر 72722

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز