عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه که ایران از بین ۱۱۷ کشور رتبه ۲۴ آلودگی هوا را دارد، گفت: هزینه سالیانه مرگ و میر به دلیل آلودگی هوا نیز سالانه ۳۰ میلیارد دلار است.

جعفر تشکری هاشمی

به گزارش همشهری آنلاین، جعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور یکصد و سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دنیا با آلودگی هوا مواجه هستند گفت: سالانه ۶ میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند و آلودگی هوا سومین عامل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه است.

او ادامه داد: تأثیر آلودگی منجر به مرگ زودرس و آلاینده‌های هوا منجر به تهدید سلامت شهروندان می‌شود. آلاینده pm۲.۵ از جمله مضرترین ویروس‌ها است و منبع انتشار این آلاینده احتراق سوخت خودروها است.  pm۲.۵ ناشی از عملکرد انسان و نقش او در صنعت است و آلاینده کربن سیاه خطرناک‌ترین عامل pm۲.۵ و بسیاری از سرطان‌ها است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به رتبه ایران در میزان آلودگی هوا گفت: ایران از بین ۱۱۷ کشور رتبه ۲۴ را به خود اختصاص داده است و در بین پایتخت‌های دنیا ایران رتبه ۲۱ را دارد و این نشان از این دارد که باید به صورت جدی به این موضوع بپردازیم. بیش از ۲۶ هزار نفر در ایران و ۶ هزار و ۴۰۰ نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند و هزینه سالیانه مرگ و میر به دلیل آلودگی هوا نیز سالانه ۳۰ میلیارد دلار است.

تشکری هاشمی تصریح کرد: آلاینده‌های هوا دچار اضطراب و استرس و پرخاشگری می‌شود و تعداد روزهای ناسالم تهران نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. در رابطه با آلودگی هوا قوانین بسیاری تدوین شده است و احکام بر زمین مانده بسیاری از برنامه دوم تا ششم توسعه مانده است.

او تصریح کرد: خودروهای بی استاندارد هنوز در حال تردد در سطح شهر هستند و خودروهای فرسوده بیش از ۳۰ برابر خودروی یورو ۲ در حال تولید آلودگی هستند اما فقط به دنبال تغییر استانداردها هستیم.

تشکری هاشمی با بیان اینکه ۳.۵ تا ۸ برابر آلودگی اگزوز ناشی از فرسایش لاستیک خودرو بر آسفالت‌ها هستند گفت: ایجاد محدودیت تردد برای ناوگان، توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه زیرساخت برای عابران پیاده، ارائه تسهیلات برای توسعه ناوگان برقی از جمله اقدامات مهم برای کنترل آلودگی هوا است.

عضو شورای شهر تهران گفت: نصب فیلتر جاذب بر روی اتوبوس‌ها، جایگزین موتورسیکلت‌های برقی، توجه به وضعیت کاتالیست خودروها و توزیع سوخت با کیفیت، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، اسقاط وسایل فرسوده، ارتقای معاینه فنی و تکمیل خطر مترو از جمله راهکارهای زودبازده کاهش آلودگی هوا است.در این روزها فقط خودروها باعث آلودگی هوا نمی‌شوند بلکه مازوت سوزی نیز مشکلی اساسی است و باید از این مازوت سوزی جلوگیری کرد.

کد خبر 727110
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    0 0
    مگر نمي گويند در استان تهران مازوت سوزي نداريم؟