سرپرست مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همه‌گیری موج اول آنفلوآنزا اکنون فروکش کرده و احتمال دارد آغاز موج دوم آن که بهمن ماه است به شدت پیک اول نباشد.

سبقت گيري آنفلوآنزا از كرونا با  شروع سرما

به گزارش همشهری آنلاین، شهنام عرشی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: حدود ۲۰۰ نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا امسال جان خود را از دست دادند و بیشتر فوت شدگان سالمندان و افرادی که واکسن آنفلوآنزا را تزریق نکردند، هستند و کودکان کمترین سهم را در این مرگ و میر داشتند.

وی اظهارداشت: در حال حاضر هشت درصد سرماخوردگی ها را آنفلوآنزا تشکیل می دهد و وقتی این رقم به زیر یک درصد برسد، پیک این بیماری بطور کامل از بین می رود، اکنون موج اول آن فروکش کرده ولی از مردم می خواهیم اصول بهداشتی از جمله استفاده از ماسک در مواجهه با فرد بیمار و شستشوی مرتب دستها را رعایت کنند.

عرشی تصریح کرد :با توجه به گذر از پیک بزرگ موج اولیه و روند کاهشی آن، اکنون باید برای بروز موج دوم در بهمن سال جاری آمادگی داشته باشیم، به همین دلیل علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، انجام واکسیناسیون آنفلوانزا در گروه‌های هدف و اولویت دار از جمله کودکان، سالمندان، افراد بالای ۶۰ سال، مبتلایان به سرطان، کلیه، پیوندی، دیابت و غیره بسیار ضروری است.

وی با بیان اینکه آنفلوآنزا عفونت ویروسی است، گفت: در فصل شیوع آنفلوانزا پزشک برای تشخیص این بیماری و رد کردن علل دیگری مانند کرونا ویروس، طی ۳ تا ۴ روز پس از شروع علائم و نشانه ها، مانند تب، سردرد، دردهای عضلانی، گلو درد، ضعف، خستگی، سرفه، گلو درد، گرفتگی بینی و آبریزش بینی آزمایش تشخیص آنفلونزا را درخواست می دهد.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت تاکید کرد: دو نوع ویروس آنفلوانزا، A و B، باعث همه گیری سالانه آنفلوانزا می شوند و هیچ کشوری نمی تواند از ورود این بیماری جلوگیری کند، بنابراین رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی می تواند در کنترل و مقابله با این بیماری موثر باشد.

کد خبر 726878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha