در عملیاتی گسترده با حضور هزاران پلیس در آلمان، توطئه کودتا و حمله به ساختمان پارلمان نافرجام ماند.

آلمان

به گزارش همشهری آنلاین، چندین هزار پلیس و نیروی امنیتی فدرال آلمان چهارشنبه (دیروز) در مجموعه عملیات‌هایی به مقر گروه‌های راست‌ افراطی یورش برده و حداقل ۲۵مظنون را بازداشت کردند. گفته شده، این گروه‌ها در نظر داشتند تا با توسل به زور، دولت آلمان را سرنگون کنند.

 دادستان فدرال آلمان از مشارکت حدود ۳ هزار نیروی پلیس در ۱۳۰ منطقه در ۱۱ایالت این کشور علیه جنبش راستگرای موسوم به «جنبش رایشبورگر» (شهروندان رایش) خبر داده است. برخی از اعضای این گروه، اعتقادی به قانون اساسی و مرزهای آلمان بعد از جنگ جهانی دوم ندارند و خواستار سرنگونی دولت هستند. دادستانی فدرال آلمان، این گروه را «تروریستی» خوانده و گفته در جریان عملیات دیروز، ۲۵عضو گروه بازداشت شده‌اند. ۳ تبعه خارجی از جمله یک روس نیز به ظن حمایت از این گروه دستگیر شده‌اند. نشریه اشپیگل نوشته، پادگان نظامی نیروهای ویژه آلمان واقع در شهر کالو در جنوب غربی این کشور، از جمله مکان‌های عملیات روز چهارشنبه بوده است. این واحد نظامی در گذشته هم به‌دلیل شائبه نفوذ احتمالی اندیشه‌های راست افراطی در بین سربازان حاشیه‌ساز شده بود. سخنگوی سرویس اطلاعات ارتش آلمان به خبرگزاری رویترز گفته که یک سرباز و چند نیروی ذخیره در میان بازداشت‌شدگان بوده‌اند که اکنون مراحل بازجویی از آنان در حال انجام است.

رویترز نوشته که اعضای یک گروه راست افراطی قصد داشتند تا با الهام گرفتن از وقایع پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا که در جریان آن حامیان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، به ساختمان کنگره حمله کردند، به ساختمان پارلمان آلمان (رایشتاگ) حمله کنند.

جنبش رایشبورگر، جمهوری کنونی آلمان را قبول ندارند. برخی از اعضای آنان از نظام سیاسی امپراتوری حمایت می‌کنند؛ چیزی مشابه نظام سیاسی که در سال ۱۸۷۱ بر آلمان حاکم بود. برخی دیگر از اعضای این گروه، طرفدار تفکرات نازی‌ها هستند. دسته سومی از اعضای این گروه نیز معتقدند که آلمان همچنان در اشغال نظامی است و باید آزاد شود. سازمان اطلاعات داخلی آلمان اعلام کرده که حدود ۲۱هزار نفر عضو جنبش رایشبورگر هستند که حدود ۵درصد آنان را راستگرایان افراطی تشکیل می‌دهند.

یک مقام رسمی آلمانی گفته، براساس طرح این گروه تروریستی، پس از کودتا، قرار بوده رهبری آینده آلمان را یکی از اعضای سلطنتی سابق این کشور با عنوان شاهزاده «هاینریش سیزدهم» بر عهده بگیرد. یکی دیگر از رهبران آینده آلمان براساس این طرح، «رودریگر پی‌وی» بوده که رهبری شاخه نظامی جنبش را بر عهده داشته است. این جنبش اعضای کابینه خود را هم انتخاب کرده بودند؛ یک وکیل راست افراطی که نماینده مجلس سفلی آلمان (بوندستاگ) است، قرار بوده وزیر دادگستری شود و یک پزشک نیز عهده‌دار وزارت بهداشت.

در گزارش‌ها آمده، هاینریش سیزدهم که خانواده‌اش بر بخش‌هایی از آلمان شرقی حکومت می‌کردند، با نمایندگان روسیه تماس گرفته است. با این حال، مقامات‌ آلمانی اعلام کرده‌اند که هیچ مدرکی دال بر اینکه روسیه به این تماس‌ها پاسخ داده، یافت نشده است. سفارت روسیه در برلین نیز با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرده؛ این مسئله داخلی آلمان است و دفاتر دیپلماتیک و کنسولی روسیه در آلمان، با نمایندگان هیچ گروه تروریستی یا هر نهاد غیرقانونی دیگر، تماسی ندارند.

به اعتقاد ناظران، افشای این توطئه یادآور هجوم شماری از معترضان آلمانی به ساختمان پارلمان آلمان در جریان تظاهرات اعتراضی گسترده علیه محدودیت‌های اعمال شده، به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا سال ۲۰۲۰ است.

کد خبر 726566
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha