مرکز فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا مدعی شد که اخیرا یک قایق گشتی سپاه پاسداران به ناوهای آمریکایی در تنگه هرمز نزدیک شد.

قایق سپاه

به گزارش همشهری آنلاین، فرماندهی مرکزی نیروهای نظامی آمریکا (سنتکام) مدعی شد که یک قایق گشتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌ صورت «ناامن و غیر حرفه‌ای» علیه ناوهای نیروی دریایی آمریکا هنگام عبور از تنگه هرمز در شامگاه روز ۵ دسامبر اقدام کرد.

در این بیانیه آمده است که ناو یواس‌ان‌اس لوئیس بی پولر و ناوشکن یواس‌اس سولیوانز در حال انجام یک ترانزیت معمولی در آب‌های بین‌المللی بودند که قایق گشتی نزدیک آن‌ها شد.

این نهاد در ادامه توضیح ماجرا گفت که قایق ایرانی با تابش نورافکن سعی کرد در حرکت ناوها اختلال ایجاد کند. سنتکام با اشاره به این‌که این قایق از فاصله ۱۵۰ یاردی [حدود ۱۴۰ متری] کشتی‌های آمریکایی عبور کرد، افزود که این قایق «به‌طور خطرناکی» نزدیک شد، به خصوص که این اقدام در شب انجام گرفت.

این نهاد در ادامه گفت که کشتی‌های آمریکایی با استفاده از هشدارهای صوتی و لیزرهای غیر کشنده وضعیت را کنترل کردند و به ترانزیت خود ادامه دادند.

سنتکام مدعی شد که اقدامات سپاه استانداردهای بین‌المللی رفتار حرفه‌ای و ایمنی دریا را نقض می‌کند و خطر اشتباه محاسباتی و برخورد را افزایش می‌دهد.

سخنگوی سنتکام در این باره مدعی شد: این اقدام خطرناک در آب‌های بین‌المللی نشان دهنده فعالیت ثبات‌زدای ایران در سراسر خاورمیانه است.

این ادعاها هنوز پاسخی از سوی مقامات مسوول در ایران نداشته است.

کد خبر 726344
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    5 3
    اگر ریگی تو کفش شما آمریکایی ها نیست مگه روز رو ازتون گرفتن چرا مثل دزدها شب ها میاین خوب قایق گشت هم اومده ببینه نکنه دزد اومده باشه