دیر زمانی که زباله‌ها بر سیمای اهواز چنگ انداخته‌اند و چهره‌ی این شهر را به زشتی هر چه تمام‌تر ترسیم کرده‌اند. این روزها، همانند روزها و ماه‌ها و سال‌های گذشته در حالی زباله‌ها از دیوار شهر بالا می‌روند، که پیگری‌های مردمی برای رفع این معضل تا کنون لاینحل و بی‌نتیجه مانده است.

دود زباله ها در چشم طبیعت بکرترین منطقه بجنورد

به گزارش همشهری آنلاین، بچه گربه‌ها از تلِ زباله‌های انباشته شده در کُنج خیابان بالا می‌روند و کیسه‌های پلاستیکی را به دندان می‌گیرند و پاره می‌کنند. بوی تعفنِ چلوخورشت‌های مانده و بقایای پیاز و سیب‌زمینی و میوه‌های کپک زده در شعاعی دور از سطل‌های زباله‌ی شهرداری اهواز به اطراف پراکنده می‌شود و ساکنان خانه‌های این شهر را به سختی می‌آزارد.  

خاک نمورِ حاشیه‌ی مخازن انباشت زباله در شهر اهواز به محلی امن برای زندگی سوسک‌ها، موش‌ها و جوندگان ریز و درشت بدل شده است و عابرانِ پیاده‌ای که از خیابان‌های شهر گذر می‌کنند، برای فرار از روبه‌رو شدن با این جانداران موذی، به هنگام تلاقی مسیر با محل قرار گیری این سطل زباله‌های بزرگ که در بیشتر اوقات شبانه‌روز سرریزِ زباله‌اند، پا تُند می‌کنند تا از آن مهلکه‌ی غیربهداشتی خوفناکِ آزار دهنده با سرعت هر چه تمام‌تر بگریزند. 

تصاویر | اهواز در تسخیر زباله | شهرداری ناتوان در تخلیه سطل‌ ها

دیر زمانی که زباله‌ها بر سیمای اهواز چنگ انداخته‌اند و چهره‌ی این شهر را به زشتی هر چه تمام‌تر ترسیم کرده‌اند. این روزها، همانند روزها و ماه‌ها و سال‌های گذشته در حالی زباله‌ها از دیوار شهر بالا می‌روند، که پیگری‌های مردمی برای رفع این معضل تا کنون لاینحل و بی‌نتیجه مانده است و مردم با طاقتی به سر آمده، تنها می‌توانند نظاره‌گر واقعیت تلخِ کوچه و خیابان‌های محل زندگی‌شان باشند. نظاره‌گر زشتی، کراهت و ناخوشایندی و انتشارِ بیماری.  

یک شهروند اهوازی ساکن منطقه کوروش اهواز ضمن نارضایتی از عملکرد شهرداری در جمع‌آوری و دفع پسماند گفت: اگر نگاهی به خیابان‌های این منطقه بیندازید مشاهده می‌کنید که حجم بالایی از زباله در خیابان‌های شهر انباشته شده است و ساکنان این محله از بوی تعفن در عذاب هستند. 

یکی دیگر از شهروندان اهوازی نیز که در منطقه‌ی فرهنگ‌شهر ساکن است، گفت: جمع‌آوری زباله‌ها از نظم خاصی برخوردار نیست. زباله‌گردها هم با پاره کردن کیسه‌های زباله این شرایط بحرانی را بحرانی‌تر می‌کنند و حجم زیادی از مواد متعفن را در حاشیه خیابان رها می‌کنند و می‌روند. 

یکی دیگر شهروندان اهوازی نیز معتقد است که انباشت زباله در شهر همانند یک سونامی هر چند وقت یک‌بار اهواز را کثیف و بدمنظر می‌کند. او گفت: علت بی‌برنامگی و بی‌نظمی در جمع‌آوری زباله‌های سطح شهر، ناتوانی شهردار و همکاران او در شهرداری و شورای شهر است. شهرداری که در این خصوص به هیچکس هم پاسخگو نیست و لازم است تا دادستانی با جدیت به این مسئله ورود پیدا کند.

تصاویر | اهواز در تسخیر زباله | شهرداری ناتوان در تخلیه سطل‌ ها

رضا امینی شهردار اهواز با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته ترک فعل جمع‌آوری زباله از سطح یکی از مناطق اهواز توسط پیمانکار مربوطه صورت گرفته است، توضیح داد: در این خصوص یکی از پیمانکاران جمع آوری زباله طی ماه‌های گذشته به علت ترک فعل نسبت به جمع آوری زباله‌ها با حکم قضائی بازداشت شد.

او ادامه داد: به دلیل ساماندهی و سازماندهی قراردادهای پیمانکاری که بایستی شهر را در حد مطلوب به نظافت و پاکیزگی برسانند، برخی پیمانکاران با تحریک اشتباه کارگران برای طرح طبقه بندی مشاغل و چهاردرصد مشاغل زیان آور، سبب ایجاد چنین وضعیتی شدند.

توضیح یکی از مسئولان محیط زیست

علی بنی‌عگبه رییس حفاظت محیط زیست اهواز نیز با تاکید بر لزوم ساماندهی مدفن زباله‌ها و راه‌اندازی کارخانه پردازش پسماند در شهرستان اهواز، گفت: زباله‌های شهر اهواز، با گذشت بیش از یک ماه از آغاز بهره‌برداری سلول جدید پسماند، همچنان در محوطه سایت تخلیه می‌شود.

دبیر کارگروه مدیریت پسماند شهرستان اهواز همچنین با انتقاد از عدم راه‌اندازی کارخانه پردازش پسماند در سایت صفیره، گفت: با وجود اینکه این کارخانه آماده به کار است ولی از آن بهره‌برداری نمی‌شود.

او در عین حال اضافه کرد: شهرداری اهواز دلیل دپوی زباله در سایت پسماند و عدم دفن آن در سلول جدید را راه‌اندازی نشدن کارخانه پردازش عنوان کرده است و این در حالیست که بعد از چهار پنج سال انتظار برای اتمام عملیات ساخت سلول دوم، دپوی زباله در محوطه سایت دیگر قابل پذیرش نیست.

کد خبر 725932
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    4 0
    شهرداری بایستی ازرشته های مرتبط دانشگاه ها درخصوص راهکارها وفرهنگ سازی درعدم تولید وهمچنین تفکیک زباله بهره گیری کند وهمچنین راهکاری برای تاثیر مثبت زباله گردها درانتقال وپاکسازی محیط از زباله کشف کنند
  • فربود IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    5 0
    با درود به همه استان خوزستان و سایر شهرهای خوزستان و روستای اهواز، نماینده کل نماینده ها و مسولین ناتوان کشوری و استانی است.
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    12 0
    جا دارد بازرسی وارد موضوع شود ومسئله را حل نماید.
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    3 0
    بهترين راهكار براي حل معضل زباله ريختن آنها در كوره سيمان است ما در كشور يكصد كوره سيمان داريم