مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
۰ نفر

صنعت فولاد در دنیا به عنوان یکی از مهمترین صنایع مادر شناخته می شود، که محصولات آن پایه تولید بسیاری از محصولات در دیگر صنایع و مشاغل می باشد. طرح های توسعه صنعتی و شهری به صورت مستقیم وابسته به میزان تولید و واردات این محصولات می باشند.

image-20221205140315-1.jpeg

تیرآهن، میلگرد و انواع ورق فولادی از اصلی ترین محصولات صنایع فولاد هستند، که میزان مصرف بسیار بالاتری نسبت به دیگر تولیدات، در این صنعت دارند. شاید بتوان گفت، استفاده همزمان در صنعت، ساختمان سازی و طرح های عمرانی از قطعات عنوان شده، علت اصلی اهمیت آنها است. وجود کارخانجات تولید کننده این مقاطع در کشور، بر رشد صنعتی، اشتغال زایی، بالا رفتن شاخص های اقتصادی و همچنین آموزش تاثیر بسیار زیادی دارد. میزان ظرفیت تولید در خطوط مختلف در کارخانجات صنایع فولاد، به صورت مستقیم بر قیمت این مقاطع و دیگر قطعات تاثیرگذار می باشد. امروزه صنعت فولاد در کشور ما سهم بزرگی از درآمدهای غیرنفتی را به خود اختصاص داده است. تاثیر صادرات انواع مختلف تیرآهن و همچنین واردات برخی از انواع آن، به دلیل عدم تولید سایزهای فوق سنگین در داخل کشور و از سوی دیگر نیازهای صنعتگران و پیمانکاران پروژه های عمرانی و ساختمانی، به شکلی واضح در قیمت تیرآهن با انواع گوناگون قابل مشاهده است. در ادامه این مطلب به ارائه شناختی بهتر از مهمترین تولیدات صنایع فولاد خواهیم پرداخت.

مقاطع پرکاربرد فولادی کشور

صنعت فولاد در اوایل دهه چهل در کشور ما شروع به فعالیت کرده و در دهه های گذشته به رشد چشمگیری رسیده است. منابع و ذخایر مختلف انرژی و بهره برداری از معادن سنگ آهن موجود در کشور، یکی از دلایل پیشرفت صنعت فولاد ایران می باشد. اما حقیقت امر این است که با وجود تلاش هایی که در این جهت از سوی صنعتگران انجام گرفته، کشور ما به دلایل مختلف از جمله وجود تحریم ها و نامتوازن بودن زنجیره تولید و مصرف در داخل، هنوز به جایگاه شایسته خود در صنعت فولاد دنیا نرسیده است. با این حال پیشرفت ما در صنعت فولاد به گونه ای بوده است که در سال گذشته یعنی سال ۱۴۰۰ با تولید بیشتر از ۲۲ میلیون تن فولاد رتبه دهم را در بین بزرگترین تولید کنندگان مقاطع فولادی در دنیا، به خود اختصاص داده ایم. در این میان نرخی نزدیک به نیمی از این ظرفیت، مربوط به تولید و عرضه برخی از مقاطع بوده که به توضیح و شناخت آنها می پردازیم.

محصولات اصلی صنایع فولاد کشور

ورق سیاه

ورق های فولادی دسته ای از مهمترین محصولات صنایع فولاد در کشور هستند. ورق سیاه نام یکی از انواع این محصول است که پایه تولید بسیاری از محصولات دیگر کارخانجات فولاد سازی بوده و همچنین در صنایع مختلف دیگری نیز مورد استفاده های گوناگون قرار می گیرند. ورق سیاه نام اصلی ترین شاخه ورق های فولادی است که محصولات مختلفی به عنوان زیرمجموعه های متعدد آن، تحت این نام طبقه بندی می شوند. ورق های آلیاژی که انواع بسیار گسترده ای دارند، مانند ورق CK۴۵، ورق CK۶۰، ورق A۲۸۳، A۳۶، A۵۱۶ و …، ورق اسیدشویی و بسیاری از دیگر انواع ورق که در دسته های مختلفی تقسیم بندی میشوند، نمونه های مختلفی از ورق سیاه هستند. قیمت ورق سیاه نیز مانند محصولات دیگر به هزینه های تولید، نرخ ارز و فاکتورهای دیگری مانند واردات و صادرات این محصول بستگی دارد. یکی از اصلی ترین مولفه هایی که در خرید ورق سیاه می بایست به آن توجه داشت، نوع استاندارد آلیاژی مورد استفاده در طول فرایند تولید این محصولات است. ورق های سیاه وارداتی در بازارهای ایران از کشورهای چین و روسیه وارد شده و بیشتر در انواع آلیاژی A۳۶، MO۴۰، CK۴۵ و A۵۱۶ میباشند. فولاد مبارکه اصفهان، اکسین اهواز و مجتمع فولاد گیلان از بزرگترین تولید کنندگان انواع ورق های فولادی در کشور ما هستند، که برخی از محصولات آنها در بازارهای جهانی نیز به فروش می رسند.

تیرآهن

کارخانجات متعددی در کشور ما به ساخت و عرضه انواع تیرآهن مشغول هستند. شرکت سهامی ذوب آهن، فولاد البرز ایرانیان، ظفر بناب، مجتمع فولاد خراسان و … از جمله مهمترین مراکزی هستند که در زمینه تولید تیرآهن با استانداردهای گوناگون جهانی فعال می باشند. استانداردهایی که در زمینه ساخت تیرآهن در کشور ما مورد استفاده قرار گرفته اند عبارتند از استانداردهای IPE، INP، CPE و IPB. نمونه های ذکر شده در سایزهای مختلفی تولید می شوند. یکی از دسته بندی هایی که در همه مقاطع فولادی از جمله انواع تیرآهن تعریف شده است، طبقه بندی محصولات مطابق با وزن آنها می باشد. در این میان میانگین وزنی در نمونه های تولید شده از یک استاندارد، ملاک تقسیم بندی آنها قرار خواهد گرفت. تیرآهن ها در دو دسته سنگین وزن و سبک وزن طبقه بندی می شوند. در صنعت فولاد علامت اختصاری در نمونه های سنگین، حرف V بوده و برای نمایش یک قطعه در دسته سبک وزن، از علامت L استفاده می کنند. هر چند از بین همه انواع تولید شده در کشور ما، شاهد صادرات و واردات در استانداردهای مختلف بوده ایم اما بیشترین میزان واردات تیرآهن در کشور ما مربوط به سایزهای سنگین تر از استانداردهای IPB و CPE بوده است. یکی از نکاتی که در خرید تیرآهن با استانداردهای مختلف باید در نظر داشت، توجه به تولید داخل و یا خارجی بودن آنها است؛ چرا که قیمت ارز تاثیر بیشتری بر قیمت تیرآهن در نمونه های وارداتی خواهد داشت. تیرآهن های تولید شده در کشورهای آلمان، کره جنوبی، چین و روسیه را می توان در بازارهای ایران نیز خریداری کرد.

میلگرد

بدون شک یکی از اصلی ترین کارخانجات ایران و منطقه خاورمیانه، مجموعه سهامی ذوب آهن اصفهان می باشد. این شرکت یکی از بزرگترین تولید کنندگان میلگرد در انواع مختلف بوده که سهم زیادی در صادرات این محصول نیز دارد. میزان تولید میلگرد ایران در سال گذشته بیش از ۷ میلیون تن بوده است که ۲.۳ میلیون تن از این مقدار، محصولات تولید شده در کارخانجات شرکت ذوب آهن اصفهان بوده است. میلگردها در انواع ساختمانی و صنعتی به چهار گروه اصلی به نام های استاندارد A۱، A۲، A۳ و A۴ دسته بندی می شوند. استانداردهای A۲، A۳ و A۴ مربوط به مصارف ساختمانی و میلگردهای A۱ به عنوان مواد اولیه تولید قطعه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. میلگردها نیز مانند دیگر مقاطع فولادی در صادرات و واردات مورد تبادل قرار گرفته اند، اما در بین این استانداردهای چهارگانه، استاندارد A۱ بیشترین میزان واردات را در سالهای گذشته به خود اختصاص داده است. از برترین تولید کنندگان انواع میلگرد در کشور میتوان به نام شرکت های ذوب آهن اصفهان، آذر گستر سدید، کویر کاشان و مجتمع فولاد خراسان اشاره کرد. خرید میلگرد برای ساخت پروژه های عمرانی و ساختمانی یکی از دغدغه های اصلی پیمانکاران و مهندسان فعال در این زمینه می باشد. فاکتورهایی مانند میزان ظرفیت تولید خطوط داخلی و واردات این محصول از کشورهایی مانند چین، کره جنوبی و لهستان، عوامل موثر بر قیمت میلگرد در استانداردهای مختلف می باشند، که می بایست به آنها توجه داشت. گفتنی است میلگردها نیز در سایزهایی بین ۶ تا ۳۸ میلیمتر در استانداردهای گوناگون تولید می شوند. برخی از سایزهای کوچک تر به صورت میلگرد کلاف نیز تولید و در بازار عرضه می گردند.

خرید محصولات فولادی

همکاران کارشناس ما در وب سایت آهن مهام، آماده ارائه مشاوره به هموطنان عزیز در زمینه انتخاب، بکارگیری بهینه، نحوه سفارش و خرید انواع مقاطع فولادی هستند.

کد خبر 725843

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز