ساکنان پکن روز شنبه از برداشته شدن دکه‌های آزمایش کرونا استقبال کردند و مقامات شهر شنزن نیز گفتند دیگر افرادی که سفرهای درون‌شهری انجام می‌دهند، نیازی به ارائه نتایج آزمایش کرونا ندارند.

COVID

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز گرچه شمار موارد روزانه عفونت کرونا در چین به بالاترین حد تاکنون رسیده است، اما برخی از شهرها در این شکرو اقداماتی برای کاهش موارد ضروری آزمایش کرونا و مقررات قرنطینه برداشته‌اند و به نظر می‌رسید دولت چین در میانه رکود اقتصادی و نارضایی عمومی سیاست «کووید-صفر»ش را به طور هدفمندتری به اجرا در می‌آورد.

شهر جنوبی شنزن اعلام کرده است که دیگر لازم نیست مردم برای استفاده از وسائل نقلیه عمومی یا وارد شدن به پارک‌ها آزمایش منفی کرونا ارائه دهند و شهرهای چنگ‌دو و تیان‌جین هم اقدام مشابهی انجام داده‌اند.

بسیاری از دکه‌های آزمایش کرونا در پکن پایتخت چین نیز بسته شده‌اند و در این شهر نیز ارائه آزمایش منفی کرونا به عنوان شرط ورود به مکان‌هایی مانند سوپرمارکت لغو شده است. همچنین پکن از روز دوشنبه ضرورت آزمایش منفی کرونا برای ورود به مترو را هم حذف می‌کند. البته ورود به بسیاری از مکان‌های دیگر مانند ادارات همچنان نیاز به ارائه آزمایش منفی کرونا دارد.

ویدئویی که نشان می‌دهد کارگران در حال برداشتن یک دکه آزمایش کرونا با لیفت تراک و گذاشتن آن درون یک کامیون هستند، روز جمعه در رسانه‌های اجتماعی چینی فراگیر شد. یکی از کامنت‌ها در مورد این ویدئو می‌گوید: «این کار باید بسیار زودتر انجام می‌شد.» و کامنتی دیگر می‌گوید: «به تاریخ پیوست». البته کاهش این دکه‌ها باعث شد که مردم در دکه‌های باقیمانده مردم صف‌های طولانی برای انجام آزمایش تشکیل دهند.

چین سه سال پس از ظهور کروناویروس جدید در بخش مرکزی این کشور با رویکرد تحمل-صفر نسبت به کرونا که با قرنطینه‌های عمومی و آزمایش‌های مکرر همراه است، سیاستی کاملا متفاوت با اغلب کشورهای دیگر جهان دارد. مقامات می‌گویند اقدامات برای نجات جان مردم و پیشگیری از اشباع ظرفیت نظام مراقبت بهداشتی چین ضروری است.

تعدیل سیاست کووید-صفر

البته چین از ماه پیش شروع به تعدیل این رویکرد کرد و مقامات محلی را ترغیب کرد که به طور هدفمندتری آن را اجرا کنند. اما واکنش‌هیا اولیه با سردرگمی و حتی قرنطینه‌های بیشتر همراه بوده‌اند چرا که شهرها نتوانسته‌اند جلوی افزایش موارد بیماری را بگیرند.

سپس به دنبال یک آتش‌سوزی مرگبار در شهر ارومچی در غرب دور چین چندین تظاهرات اعتراضی بر ضد محدودیت‌های کرونا در بیش از ۲۰ شهر این کشور بروز کرد که از هنگام رئیس‌جمهور شدن شی جین‌پینگ در سال ۲۰۱۲ بی‌سابقه بوده است.

منابع آگاه می‌گویند قرار است مقامات چین کاسته شدن بیشتر از محدودیت‌های کرونایی را در سراسر این کشور اعلام کنند، از جمله کاستن از موارد ضروری انجام آزمایش کرونا و اجازه دادن به ایزوله شدن خانگی افراد کرونا مثبت و تماس‌های نزدیکشان تحت شرایطی معین.

شی در ملاقاتی با مقامات اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه در پکن اعتراضات عمومی را به جوانان مستاصل‌شده از سال‌های متوالی پاندمی نسبت داد، اما گفت سویه اکنون غالب‌شده اُمیکرون کروناویروس اکنون راه برای کاهش محدودیت‌ها را می‌گشاید.

مقامات چینی تازه اکنون شروع به کم‌خطر خواندن سویه اُمیکرون کرده‌اند که تغییری عمده در پیام‌رسانی در کشوری است که ترس از کووید در آن ریشه‌دار است.

تخمین‌های متفاوتی از شمار مرگ‌های احتمالی ناشی از کرونا در صورت بازگشایی کامل جوامع در چین زده می‌شود که بین ۱/۳ میلیون تا بیش از ۲ میلیون مورد است، اما برخی از پژوهشگران می‌گویند اگر تمرکز بر واکسیناسیون ایجاد شود، می‌توان شمار مرگ‌ها را به شدت کاهش داد.

چبن روز شنبه ۳۲۸۲۷ مورد عفونت محلی کرونا گزارش کرد که نسبت به ۳۴۷۷۲ مورد روز جمعه کاهش نشان می‌دهد. چین در مجموع از ابتدای پاندمی کرونا تا روز جمعه ۵۲۳۳ مورد مرگ ناشی از کرونا و ۳۳۱۹۵۲ مورد علامت‌دار بیماری کووید-۱۹ را گزارش کرده است.

کد خبر 725649

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha