سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده ضاربان شهید روح الله عجمیان صبح امروز ۱۲ آذر ماه در استان البرز برگزار شد.

دادگاه روح‌الله عجمیان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، صبح امروز « ۱۲ آذر» جلسه سوم رسیدگی به پرونده‌ عاملان شهادت بسیجی شهید سید روح الله عجمیان در کرج، به ریاست حجت الاسلام و المسلمین سید موسی آصف الحسینی رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب  استان البرز برگزار شد.

شهید سید روح‌الله عجمیان، متولد ۲۰ بهمن سال ۱۳۷۳ از بسیجیان حوزه ۴۱۷ کمالشهر کرج بود که روز پنجشنبه ۱۲ آبان ماه در جریان اغتشاشات و ناامنی‌های آزاد راه کرج – قزوین در محدوده بهشت سکینه (س) کرج با ضربات چاقو برخی اغتشاشگران به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

در ابتدای جلسه سوم، قاضی آصف الحسینی با اعلام علنی بودن جلسه از نماینده دادستان خواست تا با حضور در جایگاه کیفرخواست متهم رضا آریا فرزند یحیی را قرائت کند.

نماینده دادستان گفت: متهم رضا آریا فرزند یحیی به اتهام افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به ماموران انتظامی و بسیج، و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور بازداشت شده است.

قاضی آصف الحسینی از متهم رضا آریا خواست تا با حضور در جایگاه از اتهامات وارده نسبت به خود دفاع کند.

سپس متهم رضا آریا با حضور در جایگاه گفت: شب قبل حادثه من شب کار بودم، ساعت ۱۲ روز بعد به همراه دوستانم آمدیم تا به سمت خانه برویم، ترافیک بود، خواستیم از ترافیک خارج شویم، ورودی کمالشهر به شدت شلوغ بود و یک خودروی سواری ساینا توجه من را به خود جلب کرد.

وی افزود: داشتم به صحنه نگاه می‌کردم که یک نفر از پشت دستم را گرفت و گفت یک کاری کن، من هم دوتا لگد به بدن شهید به قسمت بازو و کتفش وارد کردم و آمدم کنار.

قاضی آصف الحسینی گفت: چند تا سنگ زدی؟

متهم رضا آریا گفت: سنگی دست من نبود.

قاضی آصف الحسینی گفت: راستش را بگویید.

متهم رضا آریا گفت: شاید آن لحظه که از اتوبان آمدم یک سنگ برداشتم.

قاضی آصف الحسینی گفت: سنگ را به چه کسی زدی؟

متهم رضا آریا گفت: به کسی نزدم.

قاضی‌ آصف‌الحسینی گفت: کجا دستگیر شدی؟

متهم رضا آریا گفت: در محل کارم دستگیر شدم.

قاضی آصف الحسینی گفت: محل کار و زندگی شما به کمالشهر ارتباطی ندارد، در کمالشهر چه‌کاری انجام می‌دادی؟

متهم رضا آریا گفت: محل زندگی خواهرم در کمالشهر است.

در ادامه جلسه دادگاه به دستور قاضی آصف‌الحسینی، وکیل مدافع متهم رضا آریا با حضور در جایگاه گفت: موکل بنده به قصد قبلی در محل حضور نداشت، همانطور که در فیلم‌ها مشاهده شد، دیدیم که موکل من وارد محیط شد و با شرایط موجود کنجکاو می شود که چه اتفاقی رخ داده است.

وکیل مدافع متهم رضا آریا گفت: از شما خواهش می‌کنم حداقل مجازات را برای موکلم تعیین کنید.

در ادامه متهم رضا آریا با حضور در جایگاه آخرین دفاعیات خود را به ریاست دادگاه ارائه کرد.

متهم رضا آریا گفت: من توبه کردم، از خدا می‌خواهم گناهانم را ببخشد، از شما می‌خواهم من را ببخشید. از درگاه خداوند استغفار و توبه کردم. من با قصد و نیت قبلی به بدن شهید ضربه نزدم.

متهم در پاسخ به سوال قاضی آصف الحسینی مبنی براینکه پس به چه علتی به شهید ضربه زدی؟ سکوت کرد.

بدن شهید را روی آسفالت خیابان کشیدم که وسط اتوبان نباشد!

در ادامه جلسه دادگاه، قاضی آصف‌الحسینی از متهم محمد امین اخلاقی خواست تا در جایگاه حاضر شود.

براساس کیفرخواست صادره، متهم محمدامین اخلاقی فرزند عبدالله به افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی متهم است.

متهم محمد امین اخلاقی در دفاعیات خود گفت: اتهامات وارده نسبت به خود را قبول ندارم. من فقط در روز ۱۲ آبان شعار دادم.

وی افزود: روز وقوع حادثه تصمیم گرفتم که از خانه خارج شوم. روز ۱۲ آبان به همراه دو نفر از دوستانم از خانه شدیم و به بهشت سکینه (س) رفتیم.

متهم محمد امین اخلاقی گفت: ترافیک سنگینی در اتوبان پشت بهشت سکینه (س) شکل گرفته بود.

وی افزود: کنار اتوبان ایستاده بودم، به دوستانم زنگ زدم که جواب من را ندادند.  افراد حاضر در صحنه شعار دادند.

وی افزود: در حال رفتن به سمت پایین اتوبان بودم که دیدم داد می‌زنند بسیجی، بسیجی؛ دیدم که شهید داشت می‌دوید که به لابلای ماشین‌ها رفت و یک نفر به وی لگدی زد و سرعت شهید کم‌ شد و به زمین افتاد که در ادامه دیدم چند نفر وی را کتک می‌زنند.

قاضی آصف الحسینی پرسید: شما هم به بدن شهید لگد زدی؟

متهم محمد امین اخلاقی گفت: من لگدی نزدم.

قاضی آصف الحسینی گفت: چرا شلوار شهید را گرفتی و وی را روی زمین کشیدی؟

متهم محمد امین اخلاقی گفت: بدنش خونی بود، ترسیدم جلوتر من را بگیرند و بپرسند خون چه کسی است

قاضی گفت: شما از دیوار وسط اتوبان به این سمت اتوبان پریدی و بدن نیمه عریان شهید را بر زمین کشیدی، علت این کارهایت چیست؟

متهم محمد امین اخلاقی گفت: من از روی دلسوزی برای اینکه بدن شهید وسط اتوبان نباشد و یک زمانی ماشین از روی آن عبور نکند، اقدام به کشیدن بدن وی کردم.

سپس وکیل مدافع متهم محمد امین اخلاقی با حضور در جایگاه به دفاع از موکل خود پرداخت.

وی گفت: در فیلم مربوط به موکل بنده، موضوعی که که نشان داده شود در دست وی آلات و ادوات ممنوعه باشد، مشاهده نشده است.

در ادامه متهم محمد امین اخلاقی با حضور در جایگاه نسبت به بیان آخرین دفاعیات خود اقدام کرد.

متهم محمد امین اخلاقی گفت: من اتوبان را نبستم، اغتشاش نکردم، در آن محل همه جور آدمی بودند. من کاری نکردم.

نمی دانم چرا در دستانم سنگ جمع کردم!

در ادامه جلسه متهم بهزاد علی کناری فرزند عبدالرضا با دستور قاضی جلسه برای دفاع از خود در جایگاه حضور یافت.

نماینده دادستان ضمن قرائت کیفرخواست متهم بهزاد علی کناری گفت: متهم بهزاد علی کناری فرزند عبدالرضا به اتهام افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، بازداشت شد.

متهم بهزاد علی کناری گفت: من در کردان و در شرکتی که مربوط به لولای درب است کار می‌کنم.

هنگام صحبت کردن متهم بهزاد علی کناری در دادگاه، تصویری از وی منتشر شد که در دست راستش سنگ بود و با دست چپ خود مشغول صحبت کردن با تلفن همراه بود.

قاضی از متهم پرسید: آن سنگ ها در دستان شما چه می‌کرد؟

متهم بهزاد ادامه داد: نمی‌دانم برای چه دلیلی این همه سنگ را در دستم جمع کردم.

وی افزود: در اتوبان و زمانی که داخل خودرو بودم دیدیم یک نفر مانند یک سرباز در حال دویدن است. از ماشین پیاده شدم و دویدم به افرادی که شهید را دنبال می‌کردند، گفتم بابا سربازه نزنیدش

متهم ادامه داد: دیدم با سنگ شهید را می زنند و سرم را چرخاندم‌ تا صحنه را نبینم. یک آن شنیدم که یک نفر گفت زدمش، کشتمش. دیدم که یک نفر بدن شهید را بر روی زمین می‌کشد، در آنجا نماندم و رفتم به سمت خانه.

قاضی آصف الحسینی گفت: در فضای مجازی مطالبی منتشر و کسی را برای حضور در اغتشاشات ترغیب کردید. جزییات این مطالبی که در فضای مجازی منتشر کردید را بیان کنید.

متهم بهزاد علی کناری گفت: من فقط کتک خوردن افراد را در فضای مجازی منتشر کردم.

در ادامه جلسه وکیل مدافع متهم بهزاد علی کناری با حضور در جایگاه به دفاع از موکل خود پرداخت.

وی افزود: تقاضا دارم تا به ماده ۲۸۶ که عبارات و آیات قرآنی نیز دارد، دقت کنید.

در این ماده قانونی آمده است: «هرکس به طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها گردد به گونه ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع گردد مفسد فی الارض محسوب و به اعدام محکوم می‌گردد»

وکیل مدافع متهم بهزاد علی کناری ادامه داد: اعتقاد بنده این نیست که افساد فی الارض معنای پیچیده‌ای داشته باشد، اما باید یکی از مصادیق جرم علیه متهم محرز شود.

وی افزود: موکل بنده یک بار ایستاد و سنگی جمع کرده است، سپس دوست وی که همکارش در شرکت بوده به وی تلفنی اعلام کرده که راهی برای خروج از این ترافیک پیدا کرده است.

وی افزود: موکل بنده اعلام کرده که استوری‌هایش را بررسی کنید، یک مورد استوری علیه کشور با مضمون فراخوان منتشر نکرده است، قطعا تفکرش خلاف قانون بوده و فعالیت تبلیغی کرده اما با هیچ فردی تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی نکرده است.

وکیل مدافع متهم بهزاد علی کناری گفت: اعتقاد بنده این است براساس ماده ۲۸۶ افساد فی الارض برای موکل بنده وجود ندارد، تقاضا دارم تا با رأفت اسلامی با وی برخورد شود.

در ادامه متهم بهزاد علی کناری با حضور مجدد در جایگاه به عنوان آخرین دفاع مطالب خود را بیان کرد.

وی افزود: من سال ۱۳۹۹ به اتفاق خانواده از اهواز به کرج آمدیم و زندگی کردیم، من تا حالا به بهشت سکینه (س) نرفتم، من کاری در این محل نکردم و فقط از محل رد شدم. از شما می خواهم که من را عفو کنید.

جو زده شدم و فقط شعار دادم

در ادامه جلسه دادگاه متهم جواد زرگران فرزند محمد رضا در جایگاه حاضر شد.

به گفته نماینده دادستان، جواد زرگران فرزند محمد رضا به افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی متهم است.

متهم جواد زرگران گفت: بخشی از اتهامات وارده نسبت به خود را قبول ندارم، من در محل حضور داشتم اما علیه شهید عجمیان اقدامی انجام ندادم.

متهم جواد زرگران گفت: پدر من به تازگی فوت کرده است، وارد بهشت سکینه (س) که شدم ماموران یگان ویژه را دیدم. نیم ساعتی بر سر مزار پدرم نشستم زمانی که برگشتم دیدم عده ای از اتوبان جمع شدند و دست می‌زنند و بر زمین پا می‌کوبند و «حدیث، حدیث» می‌گویند.

وی افزود: بعد از وقایع به داخل خودروی خودم رفتم، نیم ساعتی در ماشین خودم نشستم، به قصد خروج از بهشت سکینه (س) به سمت اتوبان رفتم و دیدم که عده‌ای تجمع کردند و اتوبان بسته است.

متهم جواد زرگران ادامه داد: از ماشین پیاده شدم و خودم را به آن سمت اتوبان رساندم، با حضور در محل جو زده شده بودم و کمی شعار دادم.

وی افزود: دیدم که شهید در حال دویدن است و یک نفر به وی زیر پا زد و همان لحظه به زمین خورد.

متهم جواد زرگران گفت: در آن زمان به سمت ماشینم آمدم و سوار شدم و به سمت خانه حرکت کردم و به کمال آباد رفتم.

قاضی آصف الحسینی گفت: شما به شهید ضربه چاقویی زدی؟

وی افزود: نه من ضربه چاقویی به بدن شهید نزدم. دیدم یک نفر به بدن شهید که روی کاپوت خودروی سواری ساینا بود، ضربات چاقو را وارد کرد.

قاضی آصف الحسینی گفت: در دستانت سنگ هم داشتی؟

متهم جواد زرگران گفت: در اتوبان یک جوان در کیفش سنگ داشت که زیپ کیفش را باز کرد و سنگ‌ها را بر زمین ریخت و به افراد حاضر در صحنه گفت بیایید سنگ، که من یکی از سنگ‌ها را برداشتم و در آخر هم آن را در کنار اتوبان انداختم.

در ادامه وکیل مدافع متهم جواد زرگران با حضور در جایگاه از وی دفاع کرد.

وی افزود: موکل بنده هیچ گونه سنگ و یا شی دیگری را به بدن شهید پرتاب نکرده است

وکیل مدافع متهم جواد زرگران گفت: از محضر دادگاه تقاضا دارم تا عفو و بخشودگی نسبت به وی صورت بگیرد.

سپس متهم جواد زرگران با حضور در جایگاه ضمن تفهیم مجدد اتهاماتش در آخرین دفاعیات خود گفت:  اتهام افساد فی الارض را قبول ندارم.

متهم جواد زرگران گفت: تقاضای رأفت و عفو دارم.

به شهید عجمیان ضربه زدم که ببینم زنده است یا نه!

در ادامه این جلسه دادگاه،  متهم حسین محمدی توسط ریاست جلسه دادگاه برای بیان دفاعیات خود به جایگاه فراخوانده شد.

نماینده دادستان گفت: متهم حسین محمدی فرزند مهدی به اتهام افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت ملی بازداشت شده است.

متهم حسین محمدی گفت: با برادر و پسرعمویم بابت حضور در بهشت سکینه (س) و فاتحه خوانی برای خانم نجفی حضور پیدا کردیم. زمانی که به بهشت سکینه (س) رفتیم درب ورودی آن بسته بود.

وی افزود: یک خانم شعاری داد، یک کامیونی رد شد بوق زد و چند نفر شروع به دست زدن کردند. از محل فاصله گرفتیم، دیدیم که افرادی به ماموران سنگ می‌زدند. من هم چند عدد سنگ پرتاب کردم.

متهم حسین محمدی گفت: یک لحظه باتومی که بر زمین بود را برداشتم و سپس آن را بر زمین انداختم.

وی افزود: دیدم یک فردی بر روی زمین افتاده است، با پای خودم ضربه‌ای به کف کفش شهید زدم که ببینم زنده است یا نه !

قاضی آصف الحسینی گفت: خواستی ببینی شهید را کشته‌ای یا خیر؟

متهم حسین محمدی گفت: نه اصلا، فقط خواستم ببینم که زنده است یا خیر.

قاضی آصف الحسینی گفت: زنجیره انسانی برای بستن اتوبان را چگونه تشکیل دادید؟

متهم حسین محمدی گفت: من اتوبان را نبستم. زمانی که می‌خواستیم از محل دور شویم به برادر نامزدم زنگ زدم تا ما را با خود ببرد. حتی ماشین پدرم را که با آن به محل رفته بودیم را همان جا گذاشتیم.

در ادامه وکیل مدافع متهم حسین محمدی با حضور در جایگاه از موکل خود دفاع و از ریاست جلسه دادگاه تقاضای عفو و بخشودگی وی را طلب کرد.

سپس قاضی آصف الحسینی مجددا ضمن تفهیم اتهامات متهم حسین محمدی از وی خواست تا آخرین دفاعیات خود را بیان کند.

متهم حسین محمدی گفت:  من هیچ فیلم و عکسی از آن مکان نگرفتم و هیچ استوری در این رابطه منتشر نکردم. بدون هیچ قصد و نیتی در محل حاضر شدم.

وی افزود: از پروردگار و شما طلب عفو دارم.

در پایان قاضی آصف الحسینی با اعلام ختم این جلسه از دادگاه، گفت: هیئت قضایی بعد از ظهر امروز تشکیل جلسه خواهد داد و در صورت ختم جلسات این دادگاه، نتیجه آن را اعلام خواهد کرد.

قاضی در پایان گفت: در صورت صدور احکام متهمان، احکام صادره را به اطلاع عموم مردم خواهیم رساند.

کد خبر 725225

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 175
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد مهرابی IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    همه همین رو میگن ، غلط کردن و باید تاوان پس بدند
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    چهار پنجم ملت ایران خواهان اعدام این ناکسان هستند از قوه قضائیه می خواهیم اینها را به بدترین شکل اعدام کنند اون بسیجی مظلوم جز امنیت همین مردم چه چیزی را می خواست
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      بیخود کردی تو و امثال تو
    • هم وطن IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      30 51
      جنابعالی این آمار دقیق رو از کجا در آوردین که به این قاطعیت می گویید؟کمی تفکر کنید
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    کجای قرآن نوشته حکم کسی که سنگ پرت کرده محاربه است؟ . محارب یعنی اقدام مسلحانه . اینجوری باید هر کی اومد تو خیابون اعدام کنید
  • hanie IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    خدا لعنتشون کنه اغتشاش گرا رو بااید اعدام بشن تا درس عبرتی بشه برا بقیه اغتشاش گرا
  • FR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    کشتن کار اشتباهی است و متأسفانه دلیل این نبود گوش شنوا برای معترضان است
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    اعدام اعدام اعدام
  • سید IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    نیروهای یزید چقدر التماس می‌کنند! این ظالمان حقشان اعدام است. انگل های جامعه هستن
  • رضا IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    79 67
    فقط فقط فقط فقط اعدام اعدام اعدام... حتی وکیل این پرونده‌ها هم باید از کار اخراج کنن.... که میان میشن وکیل قاتل.... مگه بسیجی چه گناهی داشته
  • مونا IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    0 1
    اشد مجازات با این جانیهای داعشی صفت
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    87 59
    همشون باید اعدام بشن تا بقیه خودشونو جمع کنن
    • کسری انوشه روان IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      24 33
      امثال شما تو کشور دارن فساد میکنن.در اتهامات سنگین خود دولت براشون وکیل تعیین میکنه.
  • FR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    41 27
    فقط اشد مجازات اعدام آشغال های عوضی حروم زاده وقتی گیر افتادند مظلوم میشن
  • احسان IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    43 30
    اعدام اعدام
  • FR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    41 28
    حرفم با اون وکیلش هست یعنی واقعا اون پولی که میگیری هرچقدر هم بالا باشه ایا ارزشش رو داره خون یه ادم بی گناه پایمال بشه... واسه خودت کلاه شرعی درست نکن چون واقف هستی که این ادم و امثالشون مجرم هستند و باید اشد مجازات روشون اعمال بشه
  • هم وطن IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    33 28
    قاضی محترم اگر مدرک و فیلم مستند برای متهم ها دارد رای شایسته بدهد وگرنه با اعمال نفوذ و حرف در دهان متهم گذاشتن نمی تواند شرعا و قانونا احکام ناسالم بدهد.خدا را باید در نظر داشته باشد لااقل وجدان داشته باشد و تحت تاثیر حواشی و هوچی‌گری افراطی نباشد.
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    39 27
    چه قضات با سوادی.به به.سوالات تلقینی مطرح می کنند.آفرین به این همه سواد و درایت.آن کس که الفبای حقوق را هم بلد نباشد منظورمو متوجه میشه