برای اولین بار در دهه‌ها، مائونا لوا در هاوایی، بزرگترین آتشفشان فعال در جهان، فوران کرد و آسمان را قرمز کرد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ساینس‌آلرت، طبق بیانیه سازمان زمین شناسی ایالات متحده، فوران حدود ساعت ۱۱:۳۰ شب به وقت محلی یکشنبه شب در دهانه قله Mauna Loa آغاز شد.

در به‌روزرسانی ساعت ۷:۲۰ صبح دوشنبه به وقت محلی، آژانس اعلام کرد که گدازه‌ای از سمت شمال شرقی آتشفشان، معروف به منطقه ریفت شمال شرقی، در حال جاری شدن است.

سازمان زمین‌شناسی آمریکا گفت:" جریان‌های گدازه‌ای هیچ جامعه‌ای در پایین شیب را تهدید نمی‌کند و همه نشانه‌ها حاکی از آن است که فوران در منطقه ریفت شمال شرقی باقی خواهد ماند. وی افزود که بادها می توانند خاکستر آتشفشانی، گاز و شیشه را به جاهای دیگر منتقل کنند."

ببینید | فوران بزرگترین آتشفشان فعال در جهان | آسمان رنگ خون شد

توصیه آژانس در مورد خاکستر آتشفشانی باعث شد که خطوط هوایی Southwest ۱۰ پرواز بین هیلو و هونولولو را در روز دوشنبه لغو کنند.

سخنگوی این شرکت هواپیمایی به اینسایدر گفت:" در حال حاضر، ما انتظار هیچ تاثیر دیگری نداریم."

سازمان زمین‌شناسی آمریکا گفت: "بر اساس رویدادهای گذشته، مراحل اولیه فوران Mauna Loa می تواند بسیار پویا باشد و مکان و پیشروی جریان های گدازه می تواند به سرعت تغییر کند."

"اگر فوران در Moku'āweoweo [کالدرا قله] باقی بماند، جریان های گدازه به احتمال زیاد در داخل دیواره های دهانه محبوس خواهند شد. با این حال، اگر دریچه های فوران به خارج از دیواره های آن مهاجرت کنند، جریان های گدازه ممکن است به سرعت به سمت پایین شیب حرکت کنند."

با این حال نمای ماهواره ای از GOES West توسعه فوران Mauna Loa و ستون مربوطه را نشان می دهد؛ به گزارش Hawaii News Now، مقامات دستور تخلیه صادر نکرده اند، اما هاوایی چندین پناهگاه را باز کرده است.

شعبه خدمات هواشناسی ملی هونولولو با صدور توصیه‌ای درباره بارش خاکستر هشدار داد که ممکن است تا یک چهارم اینچ خاکستر در بخش‌هایی از جزیره انباشته شود.

NWS گفت: "افراد مبتلا به بیماری های تنفسی باید در خانه بمانند تا از استنشاق ذرات خاکستر خودداری شود و هرکسی که بیرون است باید دهان و بینی خود را با ماسک یا پارچه بپوشاند." به گفته NWS خاکستر آتشفشانی می تواند آب و محصولات کشاورزی را آلوده کند، به ساختمان ها و تجهیزات آسیب برساند و سلامت افراد را به خطر بیاندازد.

مردم در سرتاسر هاوایی عکس‌ها و ویدئوهایی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که در آن آسمان قرمز خونی را پس از فوران نشان می‌دهد.

کد خبر 724271
منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ویدئو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha