سازمان جهانی بهداشت نام بیماری آبله میمونی (monkeypox) را به «آبله ام» (Mpox) تغییر داد و علت این کار را برداشت تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه از نام قدیمی بیماری اعلام کرد.

monkeypox

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس این سازمان بهداشتی وابسته به سازمان ملل در بیانیه‌ای با اعلام اینکه نام «آبله ام» را به عنوان جایگزین نام آبله میمونی انتخاب کرده است، گفت در طول سال آینده هر دو نام آبله میمونی و «آبله ام» به کار خواهند تا تدریجا نام قدیمی کنار گذاشته شود.

سازمان جهانی بهداشت گفت از برانگیخته‌ شدن «گفتار نزادپرستانه و تحقیرآمیز» که پس از انتشار بیماری آبله میمونی به بیش از ۱۰۰ کشور نگران شده بود. این سازمان گفت افراد و کشورهای فراوانی از این سازمان خواستند که «راهی برای تغییر دادن نام این بیماری پیشنهاد کند.»

کارشناسان می‌گویند همزمان با انتشار ویروس بیماری به بیش از ۱۰۰ کشور جهان استفاده از گفتار و تصاویر تبعیض‌آمیز درباره بیماری در اینترنت گسترش یافته است. به گفته آنها، نام «آبله میمونی» برای ترویج کلیشه‌های نژادپرستانه درباره مردم سیاه‌پوست و آفریقایی به کار گرفته شده است. همچنین آنها اشاره می‌کنند که مخزن اصلی ویروس این بیماری در طبیعت جوندگان هستند نه میمون‌ها.

سازمان جهانی بهداشت در ماه اوت (مرداد) مدت کوتاهی پس ازآنکه انتشار آبله میمونی را یک وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد، مشاوره با کارشناسان را درباره تغییر نام این بیماری را آغاز کرد.

تا به حال، بیش از ۸۰۰۰۰ مورد آبله میمونی در چندین کشور در جهان که قبلا موردی از این بیماری در آنها رخ نداده بود، شناسایی شده‌ است. آبله میمونی که بیماری تصور می‌شود منشا حیوانی داشته باشد، تا ماه مه (اردیبهشت) امسال هیچگاه باعث شیوع‌های بزرگ در فراسوی آفریقای مرکزی و غربی نشده بود.

تقریبا همه موارد بیماری در خارج از آفریقا در افراد همجنسگرا، دوجنسگرا و سایر مردانی که با مردان دیگر آمیزش جنسی دارند، رخ داده بود. دانشمندان اعتقاد دارند که انتشار ویروس آبله میمونی از راه آمیزش جنسی در دو گردهمایی همجنسگرایان در بلژیک و اسپانیا بود که زمینه‌ساز شیوع بی‌سابقه این بیماری در کشورهای غربی شد. برنامه‌های واکسیناسیون به همراه اقدامات کنترلی هدفمند در کشورهای ثروتمند باعث شد که این شیوع پس از عبور از قله‌اش در تابستان فروکش کند.

 اما در آفریقا، بیماری عمدتا افراد در تماس با حیوانات آلوده مانند جوندگان و سنجاب‌ها را مبتلا می‌کند. اکثریت مرگ‌های مربوط به آبله میمونی در آفریقا رخ داده‌اند که در تقریبا هیچ واکسنی برای بیماری در آن وجود ندارد.

مقامات بهداشتی آمریکا هشدار داده‌اند که حذف کردن کامل این بیماری تقریبا ناممکن است و ممکن است همچنان در سال‌های آینده عمدتا در میان مردان همجنسگرا و دوجنسگرا سر برآورد.

این بیماری برای نخستین بار در گروهی از میمون‌هایی نگهداری‌شده برای پژوهش در دانمارک شناسایی شد که دچار بیماری شبیه به آبله شده بودند و به همین علت نام آبله میمونی بر آن گذاشتند. اما دانشمندان می‌گویند میمون‌ها مخزن حیوانی بیماری در طبیعت نیستند.

گرچه سازمان جهانی بهداشت بیماری‌های جدید فراوانی را پس از ظهور آنها نامگذاری کرده است، از جمله دو بیماری از ناشی از کروناویروس‌ها یعنی «نشانگان شدید حاد تنفسی» (SARS) و  بیماری کووید-۱۹. به نظر می‌رسد که برای نخستین بار باشد که نام یک بیماری را دهه‌ها پس از آنکه برای نخستین بار نامگذاری شده است، تغییر می‌دهد.

کد خبر 723973

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha