قطر و هزینه‌های هنگفت جام جهانی ۲۰۲۲ در صدر اخبار این روزهاست اما خسارت یا برد این کشور گاهی محل تردید است. واکنش هواداران فوتبال به میزبانی قطر اما گاهی آنقدر هیجان‌انگیز است که قطری‌ها از آن به عنوان یک استفاده بهینه از فرصتی که جام جهانی در اختیار آنها قرار داده یاد می‌کنند.

هواداران فوتبال در قطر

همشهری آنلاین - فاطمه عباسی: قطر با حدود دویست و بیست میلیون دلار هزینه، عنوان پرخرج‌ترین میزبان‌ جام جهانی فوتبال را از آن خود کرده است. بخش عمده این هزینه مربوط به تامین زیرساخت‌هایی از جمله حمل و نقل و اسکان و... است که در این کشور یازده هزار کیلومتر مربعی وجود نداشته، شاید هم ضرورتی نداشته، روزنامه سوئیسی تامدیا گفت: «قطر کشوری است که خیلی کوچک است و فوتبال و جام جهانی برای آن خیلی بزرگ هستند.»

با این حال قطر در تلاش است از تمام فرصت‌هایی که در این فستیوال بزرگ به دست آورده استفاده کند. این کشور اگرچه با توجه به شرایط خود محدودیت‌های فرهنگی بی سابقه‌ای برای این رویداد بین‌المللی وضع کرد و اعتراضاتی هم مواجه شد اما با طراحی هوشمندانه عروسک بازی‌ها، با آن صورت دوست داشتنی‌اش، فرهنگ پوششی خود را به دنیا نشان داد و با دست و دلبازی‌ای که برای هوادارن غربی چندان آشنا نیست، اقدام به هدیه دادن به تماشاگران بازی‌ها کرد.

پویش‌ها و چالش‌هایی که قطری‌ها برای معرفی فرهنگ اسلامی و سنت‌های رایج در میان کشورهای این منطقه طراحی کرده‌اند، مورد توجه هواداران هم قرار گرفته است. ویدئوها و تصاویر زیادی از گردشگرانی که برای تماشای مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر به سر می‌برند منتشر می‌شود که آنها با پوشیدن چفیه و گذاشتن عقال در حال امتحان کردن غذاهای عربی و حتی سلام علیک هستند.

این گردشگران با وجود تمام ذهینت‌های اسلام هراسانه‌ای که تبلیغات منفی برای آنها ایجاد کرده، ذوق خود را نسبت به این فضای تعاملی ابراز می‌کنند. این ویدئو گزیده‌ای از سلام کردن گردشگران کشورهای مختلف است که سرپوش عربی گذاشته‌اند. پوششی که گاهی از پرچم کشورشان است با این حال یک عقال، حلقه‌ای که در قدیم ساربان‌ها در بیابان‌ برای نگه داشتن چفیه خود و بستن پای شتران استفاده می‌کردند، هم روی آن گذاشته‌اند. اکسسوری‌ای عربی که این روزها شکلی لوکس و تجملی پیدا کرده و گاهی تا چند صد دلار نیز قیمت دارد.

کد خبر 723787
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرگرمی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha