احتمالا می‌دانید که بلوچیز، نوعی پنیر به رنگ متمایل به آبی و با طعم بسیار قوی است. این محصول لبنی در سس‌ها، انواع سالاد و در کنار میوه‌ها و آجیل سرو می‌شود. بلوچیز یک پنیر کپک‌زده و غیرپاستوریزه است.

image-20221127164458-1.jpeg

اگر شما متوجه شدید که باردار هستید، بهتر است درباره غذاها و خوراکی‌هایی که در دوران بارداری مصرف می‌کنید، تحقیق کنید و اطلاعات بیشتری به دست آورید. در دوران بارداری توصیه می‌شود که از فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه استفاده نکنید؛ مصرف این نوع خوراکی‌ها ممکن است سلامتی شما و جنین را به خطر بیندازد.

در ادامه با ما همراه شوید تا اطلاعات کاملی درباره مصرف بلوچیز در دوران بارداری را با شما به اشتراک بگذاریم. قطعا در این دوران باید توجه ویژه‌ای به سلامتی خود و جنین داشته باشید و تحقیقات بیشتری در زمینه غذاها و خوراکی‌های مجاز دوران بارداری داشته باشید.

بلوچیز و خطر ابتلا به لیستریا

درست است که این نوع پنیر دارای کپک است اما خطراتی که برای سلامتی شما و جنین ایجاد می‌کند، ربطی به کپک‌دار بودن این پنیر ندارد. این نوع پنیر با شیر غیرپاستوریزه تهیه و تولید می‌شود و همان‌طور که می‌دانید مصرف مواد غذایی و فرآورده‌های غیرپاستوریزه در دوران بارداری مجاز نیست. مصرف بلوچیز و مواد غذایی غیرپاستوریزه باعث ابتلا به لیستریا می‌شود. لیستریا نوعی باکتری است که خطر ابتلا به بیماری‌هایی شبیه به آنفلونزا را که گاها با تهوع و تب همراه است، افزایش می‌دهد. برخی از عوارضی که ممکن است در هنگام ابتلا به این باکتری تجربه کنید شامل تب، درد و ناراحتی، بیماری‌های گوارشی و سردرد است. به طور معمول علائم لیستریوز خفیف بوده و بسیاری از مادران متوجه ابتلا به آن نمی‌شوند. با این حال این احتمال وجود دارد که لیستریا از جفت عبور کند و باعث مرگ جنین شود.

پاستوریزه کردن مواد غذایی باعث از بین بردن باکتری‌هایی مانند لیستریا خواهد شد. احتمال ابتلا به این نوع باکتری در زنان باردار بیشتر از افراد معمولی است پس در این دوران باید به پاستوریزه بودن مواد غذایی که مصرف می‌کنید، دقت بیشتری داشته باشید. در صورت مصرف مواد غذایی غیر پاستوریزه حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید و جزییات را برای او شرح دهید.

به هیچ‌عنوان نباید بلوچیز مصرف کنم؟

این احتمال وجود دارد که شما به دلیل لبنی بودن این پنیر، تمایل داشته باشید که از ویتامین‌های آن بهره‌مند شوید اما در دوران بارداری به شما پیشنهاد می‌کنیم که مواد مغذی را از منابع پاستوریزه شده دریافت کنید. همچنین در دوران شیردهی بهتر است از مواد غذایی مغذی پاستوریزه برای دریافت ویتامین‌های خود و نوزادتان بهره بگیرید. فراموش نکنید که به منظور دریافت ویتامین‌ها لازم در این دوران باید از بهترین مکمل‌های دوران شیردهی استفاده کنید تا نیاز شما و نوزادتان به درستی تامین شود. بعضی از زنان باردار عاشق عطر و طعم بلوچیز هستند و در دوران بارداری و شیردهی نیز تمایل دارند که از این پنیر استفاده کنند. خبر خوب این است که حرارت دادن و پختن بلوچیز، باکتری‌های مضر و خطرناک موجود در بلوچیز را از بین می‌برد. پس شما می‌توانید از این پنیر در غذاهای پخته شده، به طور مثال پیتزا، استفاده کنید.

همچنین ممکن است بلوچیز موجود در برخی فروشگاه‌ها با شیر پاستوریزه تهیه و تولید شده باشد پس قبل از خرید این نوع پنیر، حتما اطلاعات موجود بر روی برچسب آن را مطالعه کنید. در نهایت باید بدانید که اگر باردار هستید، بهتر است از مصرف هر نوع بلوچیز غیرپاستوریزه که حاوی شیر خام است، خودداری کنید.

آیا من می‌توانم در دوران بارداری، سس حاوی بلوچیز بخورم؟

زنان باردار علاقه‌مند به بلوچیز، یک سوال پرتکرار از ما دارند؛ آیا می‌توانم در دوران بارداری، سس حاوی بلوچیز مصرف کنم؟

پاسخ به این سوال کمی مشکل است؛ به طور معمول سس بلوچیز حاوی سس مایونز، دوغ، خامه ترش، سرکه، شیر، پودر پیاز و سیر است. اغلب این سس از شیر و مواد لبنی غیرپاستوریزه تهیه شده است اما در صورتی که می‌خواهید حتما از این سس استفاده کنید، به پاستوریزه بودن آن دقت کنید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که روی بسته‌بندی مواد غذایی خریداری شده را نگاه کنید و در صورتی که محصولات مورد نظر پاستوریزه بودند، آنها را مصرف کنید. محصولات غیرپاستوریزه خطر ابتلا به لیستریا در دوران بارداری را افزایش می‌دهند و این موضوع می‌تواند سلامتی شما و جنین را به خطر بیندازد.

آیا خانمهای باردار می توانند بلوچیز بخورند؟

اگر در دوران بارداری بلوچیز غیرپاستوریزه خوردم، چه اتفاقی می‌افتد و چه کاری باید انجام دهم؟

علائم مسمومیت یا ابتلا به لیستریا در عرض چند روز پس از مصرف بلوچیز غیرپاستوریزه ظاهر می‌شوند اما در برخی از زنان باردار دیده شده است که علائم تا 30 روز پس از مصرف بلوچیز، خود را نشان نمی‌دهند. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم پس از مصرف بلوچیز غیرپاستوریزه، شرایط سلامتی خود را با پزشک در میان بگذارید و در صورت تشخیص، جهت معاینه به مطب مراجعه کنید. به طور کلی پس از مصرف بلوچیز، خونسردی خود را حفظ کنید و نگران نباشید. شما در این شرایط باید علائم خود را بررسی کنید؛ علائمی مانند استفراغ، تب و اسهال می‌توانند نشانه‌های خطرناکی باشند. در این شرایط حتما به پزشک متخصص بارداری خود مراجعه کنید و در صورت نیاز، آزمایشات تجویز شده را انجام دهید. اگر احساس بیماری یا ضعف دارید، یا به نظر می‌رسد که به لیستریوز مبتلا شده باشید، با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود تماس بگیرید و شرایط خود را به طور دقیق برای او شرح دهید. پزشک به منظور تایید عفونت باکتریایی، آزمایش خون را برای شما تجویز می‌کند؛ در صورت تشخیص بیماری، شما می‌توانید از آنتی بیوتیک برای درمان عفونت‌ها استفاده کنید.

کلام آخر

بلوچیز، نوعی پنیر کپک‌زده و غیرپاستوریزه است که به طور معمول در انواع سالاد، سس‌ها و برخی از غذاها استفاده می‌شود. غیرپاستوریزه بودن این پنیر، خطر ابتلا به لیستریوز را افزایش می‌دهد؛ خطر ابتلا به این نوع باکتری در زنان باردار بیشتر از افراد معمولی است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که زنان باردار از مصرف بلوچیز و محصولات حاوی آن اجتناب کنند. البته در صورتی که در دوران بارداری به خوردن بلوچیز تمایل زیادی دارید، می‌توانید از انواع پاستوریزه آن که در فروشگاه‌ها موجود است، استفاده کنید. همچنین اگر در دوران بارداری، بلوچیز غیرپاستوریزه خورده‌اید، علائم خود را زیر نظر بگیرید و در صورت نگرانی با پزشک تماس بگیرید. پزشک بارداری، شرایط شما را بررسی خواهد کرد و در صورت نیاز، برخی آزمایشات را تجویز می‌کند.

کد خبر 723616

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز