این گزارش مروری است بر فروش ۲روز آخر هفته گذشته که تیم ملی فوتبال ایران در دومین مسابقه خود در جام‌جهانی فوتبال به مصاف ولز رفت و پیروز شد.

تیم ملی ایران

به گزارش همشهری آنلاین، ‌روز جمعه تیم ایران در دومین مسابقه خود در جام‌جهانی فوتبال به مصاف ولز رفت و پیروز شد. این پیروزی موفقیت بزرگی برای تیمی بود که بازی قبلی خود را ۶بر ۲به انگلیس باخته بود. در همین روز، سینمای ایران اصلا حال و روز خوبی نداشت. طبق آمار «سمفا» (سامانه مدیریت فروش و اکران سینما)، مجموع ۱۸فیلم روی پرده، حدود یک‌میلیاردو۷۰میلیون و ۴۳۴هزار تومان در این روز فروش کردند و ۳۱هزارو۳۸۱نفر در هزارو۸۲۴سانس به تماشای این فیلم‌ها نشستند. می‌توان گفت،

به‌طور میانگین، در این روز هر فیلم ۶۰میلیون تومان فروش و در حدود هزارو۷۴۳نفر تماشاگر داشته است. این میزان فروش و تماشاگر توضیح‌دهنده اوضاع ناامیدکننده سینماست. شاید اینطور به‌نظر بیاید که فروش پایین فیلم‌ها در روز جمعه به بازی فوتبال ربط داشته است، اما بی‌مخاطبی سینمای ایران نه به‌دلیل بازی‌های جام‌جهانی فوتبال است و نه ربطی به آخر، وسط یا اول هفته بودن دارد.

رابطه قشر محدود و معدود سینمارو با سینما و اکران به طرز نگران‌کننده‌ای گسسته شده و بر کسی معلوم نیست چطور می‌توان این رابطه را قدری بهبود بخشید. در این گزارش، نگاهی انداخته‌ایم به فروش فیلم‌ها در ۲روز پایانی هفته که با بازی دوم ایران در جام‌جهانی مصادف بود.

«بخارست»؛ آهسته و پیوسته

مسعود اطیابی در ۲سال گذشته نشان داده که راه فتح گیشه در زمانه عُسرَت را به‌خوبی بلد است. سال گذشته «دینامیت» اطیابی در دوره اوج کرونا روی پرده رفت و با فروش ۵۸میلیارد تومانی رکورد زد و پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران شد. امسال هم که «انفرادی» او با فروش ۷۳میلیارد تومانی «دینامیت» را کنار زد و خودش در جایگاه اول تاریخ سینمای ایران قرار گرفت و «دینامیت» را به ردیف دوم رده‌بندی پرفروش‌ها فرستاد.

این امید وجود داشت که «بخارست» با بازی پژمان جمشیدی بتواند موفقیت این دو ساخته قبلی اطیابی را تکرار کند و سقف فروش در سینمای ایران را ارتقا دهد و باعث شود که سینماها از این رخوت طولانی خلاصی یابند، ولی تا اینجا که هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است. در روزهای پنجشنبه و جمعه، «بخارست» ۸۹۱میلیون‌و ۴۷هزار و ۷۵۰تومان فروخت و در هزارو۱۷۱سانس، ۲۴هزارو۱۹۴تماشاگر داشت.

به‌طور میانگین، در هر سانس ۲۰.۶نفر تماشاگر این فیلم در ۲روز پایانی هفته بوده‌اند. البته «دینامیت» هم شروع چندان خوبی نداشت و تقریبا بعد از ۳، ۲ماه که روی پرده بود، کم‌کم بیشتر مورد توجه سینماروها قرار گرفت و خودش را به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال۱۴۰۰ مطرح کرد. حالا شاید این اتفاق برای «بخارست» هم بیفتد و بعد از چند ماه و در روزهای پایانی سال از این فیلم به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال یاد کنیم. فعلا که اطیابی جدی‌ترین رقیب خودش در ساخت کمدی‌هایی است که بزرگ‌ترین خدمتگزاران گیشه هستند.

رونق انیمیشن به وقت رکود

«لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری، دومین فیلم پرفروش آخر هفته بود. این فیلم در روزهای پنجشنبه و جمعه ۶۴۷میلیون‌و۲۸۰هزار و ۵۰۰تومان فروخت و در ۸۲۴سانس، ۲۱هزارو۷۴۷تماشاگر داشت. این فیلم به‌طور میانگین در هر سانس ۲۶.۳تماشاگر داشته که از این بابت از «بخارست» - با ۳۴۷سانس بیشتر - پربیننده‌تر بوده است. شاید بخشی از موفقیت این فیلم به توزیع خوب آن مربوط باشد که دست شرکت بهمن سبز حوزه هنری است و سالن‌های بهتری به این محصول حوزه هنری اختصاص یافته است.

در رتبه سوم فیلم‌های پرفروش آخر هفته، انیمیشن دیگری دیده می‌شود که آن هم توانسته به مذاق سینماروهای کم‌تعداد این روزها خوش بیاید و بفروشد. «پسر دلفینی» ساخته محمد خیراندیش در ۲روز آخر هفته ۲۰۱میلیون‌و۲۸۱هزار و ۵۰۰تومان در ۴۶۶سانس با ۶هزارو۷۰۷بلیت فروخته است. میانگین تماشاگر این فیلم در هر سانس در این دو روز ۱۴.۳نفر بوده است. با توجه به اینکه اکران این فیلم از روز دوم شهریور شروع شده، طبیعی است که تماشاگران بالقوه‌اش در روزهای نخست اکران به تماشایش رفته‌اند و اینکه هنوز بعد از ۳ماه تماشاگر دارد و در رده سوم جدول پرفروش‌ها جاخوش کرده، نشان می‌دهد که انیمیشن قابلیت سرمایه‌گذاری و جذب مخاطب بیشتری را دارد.

عطاران بدون توقف؛ «بام‌بالا» ی شگفتی‌ساز

«انفرادی» اطیابی با بازی رضا عطاران رکورددار فروش در تاریخ سینمای ایران است. مهم‌ترین نکته درباره این فیلم رقم فروشش است و تقریبا نه فیلمنامه، نه کارگردانی، نه بازی‌ها و نه سایر وجوه آن مورد توجه نبوده و نه از ابتدا قرار بوده کسی به این چیزها توجه کند. «انفرادی» در ۲روز آخر هفته ۲۰۰میلیون‌و۲۱۱هزار و ۲۵۰تومان فروخته و در ۳۷۵سانس ۵هزارو۵۱۰نفر به تماشای آن نشسته‌اند.

میانگین تماشاگران هر سانس این فیلم ۱۴.۸نفر است و همین نشان می‌دهد چرا سینماداران هنوز به نمایش فیلمی ادامه می‌دهند که حدود ۷ماه از اکران آن می‌گذرد. بعد از «انفرادی»، فیلمی قرار دارد که شاید انتظار نداشته باشید: «بام‌بالا» ساخته سیدجمال سیدحاتمی که در ۲روز آخر هفته ۱۰۷میلیون و ۴۹۵هزار تومان در ۱۹۹سانس و با ۳هزارو۶۸۱بلیت فروخته است. میانگین تعداد تماشاگر هر سانس آن، ۱۸.۴ بوده که از جهت میانگین تعداد تماشاگر هر سانس در روزهای آخر هفته در جایگاه سوم، بعد از «لوپتو» و «بخارست» قرار می‌گیرد.

شکست «بیرو»

علیرضا بیرانوند در بازی نخست جام تنها ۳۰دقیقه در چارچوب دروازه بود و بعد به‌دلیل شکستگی بینی‌اش از بازی بیرون رفت. ناکامی بیرانوند در زمین، به ناکامی‌اش روی پرده سینما شبیه است. در روزهای جام‌جهانی، فیلم زندگی علیرضا بیرانوند با عنوان «بیرو» ساخته مرتضی علی‌عباس‌میرزایی در ۲روز آخر هفته در ۲۱سانس تنها ۷۰بلیت فروخته است و با ۲میلیون‌و۶۲۰هزار تومان فروش، از میان فیلم‌های به‌تازگی اکران‌شده، با سردترین استقبال سینماروها مواجه شده است. این فیلم در هر سانس، به‌طور میانگین، در آخر هفته ۳.۳تماشاگر داشته است.

ببینید |‌ وقتی بهرام رادان از معشوق محبوبش متنفر می‌شود

کد خبر 723440
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha