گروه بورس: بورس فراورده‌های نفتی ایران ماه دیگر یک ساله خواهد شد.

بازاری که در بیست و هشتمین روز بهمن ماه سال 86 با معامله 2 هزار تن محصول پلی اتیلن فعالیت رسمی خود را آغاز کرد اما ظاهرا بعد از گذشت 11 ماه هنوز به سن قانونی نرسیده و به همین علت دست کم تاپایان سال و به عبارت دیگر تا اطلاع ثانوی تحت تکفل شرکت بورس کالای ایران باقی خواهد ماند.

به این ترتیب، با وجود سنگین شدن سبد اقلام قابل معامله در تالار کیش و افزایش ارزش معاملات این بازارتازه کار خبری از اعلام استقلال بورس نفت نیست و متولیان آن هم ترجیح می‌دهند برای جدایی از بورس کالا منتظر آرامش بازارهای جهانی نفت و تثبیت قیمت‌ها بمانند.

البته نمی‌توان در این حرکت کند و قدم آهسته بورس فراورده‌های نفتی از ناهماهنگی‌های نهادهای مرتبط و وزارتخانه‌های متولی هم غافل شد.

به‌عنوان مثال تا همین چند هفته پیش نه تنها کارگروه بورس نفت برای یک بار هم تشکیل جلسه نداده بود بلکه وزارت امور خارجه ضرورتی برای معرفی نماینده خود احساس نمی‌کرد.

به هر حال با وجود تمام تاخیرها، تالار خرید و فروش فراورده‌های نفتی و پتروشیمی توانسته در ماه‌های سپری شده اقلام جدیدی را برای جلب مشتری بیشتر پشت ویترین قرار دهد و البته امیدوار است تا پایان سال فهرست محصولات پتروشیمی قابل خرید و فروش خود را تکمیل کند و راه را برای ورود نفت در زمان مقتضی فراهم آورد.

مهدی کرباسیان رئیس هیات رئیسه صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت که نهاد متبوعش سهامدار عمده بورس نفت به شمار می‌رود در این خصوص به همشهری می‌گوید:مذاکراتی با رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تهران برای استقلال بورس فراورده‌های نفتی از بورس کالا انجام گرفته اما به‌نظر می‌رسد در حال حاضر با توجه به نوسان قیمت نفت ادامه شرایط فعلی به مصلحت نزدیک‌تر باشد.

به گفته کرباسیان، جدایی بورس فراورده‌های نفتی وپتروشیمی از بورس کالا تنها درصورت ورود نفت خام به رینگ معاملاتی میسر خواهدشد در حال حاضر هم با توجه به فراز و فرود بازارجهانی نفت خرید و فروش آن در بورس فاقد توجیه مناسب است.

به این ترتیب او معتقد است نفت خام باید برای بورس کماکان در انتظار بماند وبه تبع آن استقلال بورس نفت به تاخیر خواهد افتاد.

کرباسیان می‌افزاید: برای اتخاذ هر تصمیم جدیدی منتظر برگزاری جلسه کارگروه بورس نفت متشکل از نمایندگان 3 وزارتخانه امور خارجه ؛ اقتصاد و نفت هستیم.

رئیس هیات رئیسه صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت در مورد پذیرش اقلام جدید از محصولات پتروشیمی در بورس فراورده‌های نفتی می‌گوید: مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی در جلسه‌ای که با حضور مدیرعامل شرکت بورس کالا برگزار شد وعده داد تمام تلاش خود را به کار خواهدبست تا تمام محصولات پتروشیمی تا پایان سال امکان معامله در بورس فراورده‌های نفتی را به دست آورند.

او تصریح می‌کند: درحال حاضر مشکل عمده معطل ماندن گروهی از کالای پتروشیمی پشت در اتاق کمیته پذیرش بورس کالاست.

کرباسیان در ادامه بر لزوم آشنایی بیشتر کارگزاران بورس فراورده‌های نفتی با مختصات معامله در تالار کیش تاکید کرده و می‌افزاید: در هنگام راه‌اندازی بورس فراورده‌های نفتی زمان کافی برای معرفی کارگزاران جدید وجود نداشت، به همین علت مقرر شد گروهی از کارگزاران فعلی بورس کالا در این بازار جدید مشغول فعالیت شوند.

اواظهار می‌کند: به همین علت برای آشنایی کارگزاران با نحوه خرید و فروش در بورس فراورده‌های نفتی پیش از آغاز معاملات دوره‌های آموزشی برگزار شد و این آموزش در ماه‌های گذشته ادامه داشته است، ضمن اینکه چندی پیش نمایندگان کارگزاری‌ها از واحدهای تولیدی ماهشهر هم بازدید کردند.

رئیس هیات رئیسه صندوق‌ بازنشستگی کارکنان صنعت نفت امیدوار است ارزش معاملات بورس فراورده‌های نفتی و پتروشیمی تا پایان سال به 2‌میلیارد دلار برسد.

کرباسیان به فارس هم می‌گوید: در حال حاضر22‌قلم محصول پتروشیمی و فراورده‌های نفتی در تالار کیش معامله می‌شود. 

او خاطرنشان می‌کند: راه‌اندازی این بورس سبب شفاف‌سازی‌ بهتر معاملات و جلوگیری از برخی رانت‌خواری‌ها شده که در نهایت به سلامت اقتصادی کشور که جزء اهداف نظام است کمک شایانی کرده است.

کرباسیان درخصوص بیشترین اقلام معامله شده در این رینگ ادامه می‌دهد: اقلام عمده شامل قیر، پلی‌اتیلن، اکسترکت، برخی پلیمرها و دیگر محصولات است.

در چند دوره خرید خارجی مستقیم نیز داشته که با فعال شدن بورس کالای نفتی در کیش که در حال حاضر به‌صورت آزمایشی کار می‌کند و در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد، امیدواریم صادرات مستقیم و خرید خارجی مستقیم نیز داشته باشیم

معاملات یک تریلیون ریالی در آذر ماه

شانا: در آذر ماه سال‌جاری بیش از یک تریلیون ریال انواع محصولات نفتی و پتروشیمی در رینگ‌های داخلی و صادراتی مرحله نخست بورس نفت ایران داد و ستد شد.  در دهمین ماه از فعالیت مرحله نخست بورس نفت ایران، 324 هزار و 850 تن انواع کالا شامل قیر، مواد پلیمری، روغن پایه، اسلاگ واکس، اکستراکت و مواد شیمیایی به ارزش یک تریلیون و 493 میلیارد ریال داد و ستد شد.  در این ماه، 254 هزار و 40 تن انواع قیر به ارزش 865 میلیارد ریال، همچنین 5 هزار و 970 تن انواع مواد شیمیایی به ارزش 19 میلیارد ریال به فروش رفت. در آذرماه سال‌جاری در گروه روغن، 2‌هزار و 30 تن اسلاگ واکس و روغن پایه به ارزش 10 میلیارد و 805 میلیون ریال و 140 تن اکستراکت به ارزش 466 میلیون ریال معامله شد.  براساس این گزارش، ماه گذشته 62 هزار و 670 تن انواع مواد پلیمری به ارزش 597 میلیارد و 874 میلیون و 430 هزار ریال داد و ستد شد.

کد خبر 72324

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز