یک گزارش مشترک سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا می‌گوید تهدید شیوع سرخک به خاطر کاهش قابل‌توجه میزان‌های واکسیناسیون در این بیماری ویروسی در سراسر جهان در حال افزایش است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌بی‌اس سرخک در طول چند دهه پیش به خاطر واکسیناسیون دو دوزی که ۹۷ درصد در پیشگیری از این بیماری مؤثر است، نسبتا مهار شده است. اما بر اساس این گزارش میزان‌های واکسیناسیون سرخک به طور مداوم از هنگام شروع پاندمی کرونا در حال کاهش بوده است و حدود ۴۰ میلیون کودک در سال ۲۰۲۱ یک یا هر دو دوز واکسن سرخکشان را نزده‌اند که میزانی بی‌سابقه است.

این گزارش می‌گوید در ۱۸ کشور در سال ۲۰۲۱ به علت این پاندمی تزریق ۶۱ میلیون دوز واکسن سرخک به تاخیر افتاده یا اصولا تزریق نشده است.

این دو سازمان بهداشتی می‌گویند: «این کاهش مانعی عمده‌ای در پیشرفت جهانی به سوی رسیدن به هدف حذف سرخک و حفظ این وضعیت است و میلیون‌ها کودک را بدون مصونیت در برابر این عفونت باقی می‌گذارد.»

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۱ حدود ۹ میلیون مورد بیماری سرخک و ۱۲۸۰۰۰ مورد مرگ ناشی از آنها در سراسر جهان رخ داده است. همچنین به گفته این گزارش، ۲۲ کشور دستخوش «شیوع‌های بزرگ و مختل‌کننده» سرخک شدند- روندی که در سال ۲۰۲۲ هم ادامه یافته است.

این گزارش نشان می‌دهد که بر اساس آخرین داده‌ها فقط ۸۱ درصد کودکان در سراسر جهان نخستین دوز واکسن سرخکشان را دریافت کرده‌اند و فقط ۷۱ درصدشان دوز دوم واکسن را هم زده‌اند. به گفته این گزارش، این میزان، «پایین‌ترین میزان پوشش جهانی» واکسیناسیون سرخک از سال ۲۰۰۸ است.

دکتر تدروس آدهانوم قبریسوس در بیانیه‌ای در این باره گفت: «تناقض این پاندمی این است که ر حالیکه واکسن‌های بر ضد کووید-۱۹ به سرعت در مدت زمانی بی‌سابقه ساخته شدند و در بزرگترین کارزار واکسیناسیون در تاریخ به کار گرفته شدند، برنامه‌های ایمن‌سازی معمول بر ضد سایر بیماری‌های واگیر به شدت مختل شدند.»

این دو سازمان بهداشتی از مقامات کشورها در سراسر جهان خواسته‌اند که سیستم‌های ایمن‌سازی‌شان را دوباره به حالت عادی بازگردانند تا از واکسیناسیون‌های بیشتری از دست نروند.

دکتر راشل پی والنسکی در بیانیه‌ای گفت:‌«شیوع‌های سرخک در جهان نشانگر ضعف‌های برنامه‌های ایمن‌سازش است. مقامات بهداشت عمومی می‌توانند از پاسخ شیوع برای شناسایی جوامع در معرض خطر استفاه کنند، علل کاهش میزان واکسیناسیون را بشناند و راه‌حل‌های مناسب با شرایط محلی برای تضمین دسترسی به واکسیناسیون برای همه را ارائه کنند.

کد خبر 722902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha